Inför vintern - automagisk kedjesmörjare

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
Ja det är en väldans bra sak. Drivpaketet håller mycket längre och man slipper kladda
 
Jag har en liknande pryl på min SV, dock är min från Tutoro. Skillnaden mot Scottoilern är att tutoron är helt mekanisk och aktiveras av vibrationerna när man kör, vilket också var anledningen till att jag köpte (lätt att koppla in). Billigare än Scottoilern också. Principen funkar bra, men var lite svårt att få till en bra inställning på hur snabbt den ska smörja. När det är varmt, över +25, så blir oljan jäkligt tunn och droppar ut snabbt = kladd på hjul och däck. Scottoilern är kanske bättre i det avseendet.

-edit- länk: https://www.tutorochainoiler.com
 
Last edited:
Grattis till dem att de lyckats lösa ett icke-problem och introducera en extra möjlighet till oljeläckage - men det var väl det som var poängen?
 
Borde väll skapligt enkelt gå att ta oljepumpen från en motorsåg. Dessa är justerbar o minimal det är bara hur man driver den, liten rc motor som man varvtalstyr.
 
Borde väll skapligt enkelt gå att ta oljepumpen från en motorsåg. Dessa är justerbar o minimal det är bara hur man driver den, liten rc motor som man varvtalstyr.

Låter fett overkill med oljepump från en motorsåg. Allt som behövs är någon droppe i minuten. Min kedjesmörjare fungerar med endast gravitationen som drivkraft och den kan kladda ner hela bakhjulet om man inte är försiktig.
 
Scorpion dual injector är en nyhet för mig. Har annars bara sett en påförare på ena kedjesidan så utvecklingen går framåt:hihi
 
På min 750R så var utloppet för vevhusvent vid framdrevet, snygg lösning med slang från oljepåfyllningen och ventilkåpan, Y-koppling och slang till drevet. :tummenupp
Återbruk i dess bästa form :hihi

Undrar om jag ska ha det igen :va
 
Satt scottoiler på min RVF400 när jag hämtade den från England. Allt i cutsen hade oljefilm. Allt som befann sig i närheten av den där installationen hade oljefilm. Åkte ut omgående. Icke-problem som någon skrev.
 
Det är ju just sådant som är fett kul att uppfinna hel O nödvändiga owerkill lösningar just bara för att det går.. Annars är man ju bara en i mängden Svenssons..
 
På 10-15 år har liksom däck även drivpaket förbättrats och i princip halverats i pris.

Det heter ju "-man kan aldrig smörja sönder nåt". Nja, vad gäller drivpaket så känns det som man kan göra det. Kladd drar åt sig smuts.

Jag har provat varianterna "inte smörja kedjan" och "smörja kedjan".(jag har matat mil).
Smörja mycket är en ren förlust.
Smörja lite ger minimal vinst.
Smörja i princip inget är i alla fall mycket mindre förlust än smörja mycket.

Smörja lagom är bäst :-) För en medelåkare i Sverige så är det ju i princip en till två gånger per år(förutom då smörjning efter körning i regn samt efter tvätt)
 
Vs.
Var det du som gjorde långkörningen utan att smörja? Tror det var över 1000 mil någon gjorde i ur o skur utan att kedja eller drev tog någon skada.

Detta skedde i en tråd här på forat för ca 3-5 år sedan.
Mvh
 
Oklart om han har rätt men min körskollärare tyckte att efter införandet av o-ringskedjor så var smörjning huvudsakligen för att det inte skall gnissla. Jag känner att han är trovärdig iaf.
Jag brukar hälla på OKs olja lite då och då, och gör det på samma sätt som jag oljar cykelkedjor, längs med innerkanten på länkplattorna.
 
Oklart om han har rätt men min körskollärare tyckte att efter införandet av o-ringskedjor så var smörjning huvudsakligen för att det inte skall gnissla. Jag känner att han är trovärdig iaf.
Jag brukar hälla på OKs olja lite då och då, och gör det på samma sätt som jag oljar cykelkedjor, längs med innerkanten på länkplattorna.

På sätt och vis har han väl rätt, din körskollärare men samtidigt är en mekanisk påverkan som ger upphov till gnissel rätt stor, dvs det är även för mindre slitage man smörjer i så fall.
 
Det skadar ju inte att ha en tunn oljehinna som skyddar från korrosion heller, men som sagt, det blir rena slippastan om man blandar vägdamm med olja :gnissla Lagom är helt enkelt ett förbannat användbart ord i de flesta sammanhang :fakta
 
Smörja ofta eller sällan gör nog inte någon större skillnad. Att frekvent göra rent och smörja däremot. Stor skillnad på hur framförallt framdrevet slits enligt min erfarenhet.
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top