inför vår-bes !!

ansen

highlander
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
CBR600-såld Yamaha1000-såld Ninja900-kraschad Honda Fireblade-nuvarande
har en ombyggd FZR1000 -89 med R1-02 delar å strippad på det mesta.....köpte den för en månad sen....å nu ska den besiktas i vår.... Går den igenom med 1 backspegel ? vita småblinkers ? Reggskylten e en liten som sitter under baken...måste sätta på gamla stora lite synligare tror ja.......den e lite småtrimmad men det skiter dem väl i på bes ??
Nått mer man ska tänka på å fixa innan bes ??

Blinkers.
Backspeglar.
ORGINAL regskylt.
Ljuddämpare.
Skyltbelysning.

hmm...måste man ha 2 backspeglar ??
går den inte igenom på första så får man väl köra en månad till ?
sen får man väl bli outlaw om man inte orkar fixa....;)

hmm asså hur ser det ut med en backspegel?? ja tror fan man måste ha 2 :S

hmm asså hur ser det ut med en backspegel?? ja tror fan man måste ha 2 :S

Du behöver ingen backspegel alls.
Jag åkte in med en backspegel när jag åjte V-Max, och sa när det var klart. "Då kan man åka hem och riva av spegeln igen då". Men fick då klart för mig att man inte behöver backspegel alls.

Är hojen uttagen EFTER juli månad 1999, så måste du ha speglar.

Detta VET jag eftersom jag själv blev stoppad i en flygande med min R1 fighter, så var uttagen i maj 1999, så slapp jag böter på detta

Japp, backspeglar behöver man, dock beror det ju på besiktningsmannen hur petig han är. Jag "klarade" mig med en spegel.

bra....slipper ja sätta på den andra spegeln.....man behöver ju bara vänster , tycker ja iallafall..kika lite i den så vänster körfält e fritt sen hoppa ner 2 kuggar å blåsa om.... :)

Är hojen uttagen EFTER juli månad 1999, så måste du ha speglar.

Detta VET jag eftersom jag själv blev stoppad i en flygande med min R1 fighter, så var uttagen i maj 1999, så slapp jag böter på detta

fan vad nice, så alla hojjar innan aug 1999 behöver inte ha speglar? vill bara försäkra mig om att jag läst rätt.

fan vad nice, så alla hojjar innan aug 1999 behöver inte ha speglar? vill bara försäkra mig om att jag läst rätt.

njae... det var ett specifikt datum i juli månad... kommer dock inte ihåg vilket

men säg såhär..

alla hojar byggda, sålda & uttagna i trafik första gången FÖRE juli månad 1999, slipper ha spegel.

Det är ju inte riktigt sant va?
http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949598
Sen att man slipper igenom ibland betyder ju inte att den polisen eller besiktningsmannen heller vet säkert....

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Det står inget om att du behöver speglar på en hoj uttagen innan 17/6-99,
men om du har så gäller detta:

9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar

1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Det står inget om att du behöver speglar på en hoj uttagen innan 17/6-99,
men om du har så gäller detta:

9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar

1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.

Det där är krav som gäller vid registreringsbesiktning.

Det är även denna "lagtext" som polisen går efter vid t.ex en flygande besiktning.

Vid en vanlig kontrollbesiktning hos ASB går dom efter sin kontrollplan och enligt den behövs inga backspeglar.Vare sig före eller efter 99..:tummenupp

Reflex bakåt och godkänd regskylt måste du däremot ha!

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti