Inför köp av Honda VTR -98

lerutis

Ny medlem
Gick med
23 May 2012
Hoj
Tuono 2014
Hej!

http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Vtr1000_Firestorm_40685306.htm?ca=17&w=2

4500 mil har den gått, ägaren säger också att membranet i förgasarna är bytta.

Jag har bestämt mig för att det blir en VTR, passar mig bra i prispunkt samt försäkring. Någon som har tankar om detta? Vad bör jag tänka på? Övrigt så är känslan att det är en fin hoj och mycket för pengarna. Ska titta på den ovan imorgon om vädret tillåter. Detta är min första hoj och kortet är snart i hamn =)

Är ute efter en hojj man orkar åka hyfsat långt på men endå erbjuder lite sportig känsla!

edit: Står att den är reggad som 45kw oxå, vadan detta?

Väl mött!

Last edited:
VTR är mkt trevlig hoj för dom pengarna .
Enda nackdelen med dom tidigare modellerna är att den har en liten tank om man ska åka långt .

45kW kan du bortse ifrån, de tiderna är förbi då försäkringsbolagen lurades av importörerna.

Köp hojen, kolla på www.vt.nu för mer info och frågor.

VTR är en kanonhoj, en riktig mellanmjölkshoj i landet lagom. Jag stortrivs med min, lagom sportig och med härliga twin-egenskaper. För mig var det en perfekt kompromiss mellan twin, sport, touring och ekonomi. Till tekniken sett en gammal hoj, kass fjädring, rätt törstig (förgasare, wtf!?) och liten tank (på den äldre modellen som 98:an är).

Dessutom går den faktiskt att försäkra till någorlunda human peng, även om man har nyare modell i fint skick. Går att få riktigt fin med annan nedre kåpa, högdragna ljuddämpare samt annan ruta.

Säljaren finns på http://vtr.nu/viewtopic.php?f=3&t=2599, där har du även historien och detaljerna kring membranbytet.

Enda varningsflaggorna med hojen är kamkedjesträckare samt laddningsregulator. Generellt skick och servicehistorik givetvis av relevans. Prislappen verkar vara ok, sett till övriga objekt på marknaden (även om man kan tycka att den är i överkant sett till vad en hoj från 98 med 4500 mil ska kosta. Det har funnit bättre köp under vinter/höst iaf).

Som folk redan skrivit. Kolla så hojen laddar som den ska så sparar du en slant. Skulle laddregulatorn klappa ihop så köp ifrån England, billigare där.
Annars är det kamkedjesträckaren. Låter den bra i motorn när du köper så är det bara att ha lite koll på den så rullar hojen måååånga mil.

Annars en lättkörd hoj som gör sig riktigt bra på mindre vägar och funkar till längre dagsetapper.

Det är många som är negativt inställda till den lilla tanken på dem tidigare årsmodellerna. Jag tycker aktionsradien är rätt ok. Köper man VTR:en som en touringmaskin så JA då är tanken för liten. Köper man den som ett billigare och bekvämare alternativ till en sporthoj så tycker jag även den lilla tanken funkar.

Tillåter budgeten så köp en -02 och framåt som har en viss face-lift och större tank så slipper du fundera på det problemet.

//KaliZ

Efter era fina tips så hämtade jag igår en VTR -03.

Otroligt nöjd, känns bra med en nyare som kanske har lite mindre barnsjukdomar, samt så kommer säkert lite större tank komma till pass :)

Fyfan vilken skön hoj, man blir ju småkåt av att känna det mellan benen, svårt att uttrycka sig på annorlunda sätt!

Tack för alla tips och snart väl mött på vägarna :)

Du har redan fått många bra kommentarer här, kan tillägga att den inte riktigt alltid gillar biltema batterier så är
batteriet dåligt kan du åka på att köpa ett nytt orginal eller liknande vilket nog kan gå på en tusing, ju bättre batteri ju bättre :-) man vill ju veta att den startar.

Annars är det som det sägs en underbar hoj på slingriga vägar utan att vara för sportig i körställning eller kräva en massa varv på motorn, en grymme prisvärd hoj som är billig att försäkra.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra