Inför Falkenberg

Nyteknik skrev:
Nej, hojen är ännu kedjelös. Men jag tänkte på detta i dag: kan man nita en kedja när den är monterad på hojen eller måste man göra det vid sidan av och sedan ta av svingen för att få dit den? Bekväm som jag är och utan tid att vara så omsorgsfull som jag borde grunnar jag på kedjelås och att säkra det med värmetålig silikon.

Går utmärkt att nita kedjan på plats. På vissa svingar finns det inget annat sätt heller. Nit är klart vettigast, och undrar om det fanken inte är mindre pill än med kedjelås..

oFFkeFF skrev:
Går utmärkt att nita kedjan på plats. På vissa svingar finns det inget annat sätt heller. Nit är klart vettigast, och undrar om det fanken inte är mindre pill än med kedjelås..
Ok, skönt att höra. Racerpelle gjorde sitt bästa för att förklara hur man gör. Han menade att man tar en riktigt stor polygrip och helst placerar en kula från ett kullager i niten som ska "tryckas ut". Sedan pressar man helt enkelt på kedjans baksida och framsida (som ska "låsas") på kulan som pressar på länken och gör det lagom mycket så att den inte kärvar när den är låst. Har jag fattat rätt? Hur gör du?

Nyteknik skrev:
Ok, skönt att höra. Racerpelle gjorde sitt bästa för att förklara hur man gör. Han menade att man tar en riktigt stor polygrip och helst placerar en kula från ett kullager i niten som ska "tryckas ut". Sedan pressar man helt enkelt på kedjans baksida och framsida (som ska "låsas") på kulan som pressar på länken och gör det lagom mycket så att den inte kärvar när den är låst. Har jag fattat rätt? Hur gör du?

Använder kedjeverktyg, finns i lite olika modeller, en del enklare att handha, andra är jobbigare. För att låsa brukar jag bara slå till med ett "snett" dorn.

Pålle skrev:
Falkenberg var verkligen skitrolig innan. Snabb och rytmisk, som en del av en "riktig" stor bana. Nu är den delvis förstörd med en kurvsektion av typ Hate it or Love it... Det går sakta, har tyvärr inte haft tid att kolla i Oscars logger hur sakta. Men det ser rent av för tråkigt ut. Oscar hade fint flyt igenom böjarna med klagade över hur sakta det gick, och att fästet utanför idealspår var rent av katastrofalt! (berodde förmodligen delvis på regn och hagel mellan torrpassen) Det var många vurpor där igår, Lodnerts slutade på sjukhus. (Vet inte hur allvarligt det var)

/Joakim

Vet nån om det framkommit mycket klagomål på nya partiet ?
Det var ju trångt innan men nu är det ju om möjligt ännu tightare och trängre...ska bli intressant att se hur det funkar med en vanlig start.

Nya S:et skulle behövas rätas ut en aning...a´la Sviesta. Då kan det bli skoj.

Mulles skrev:
Vet nån om det framkommit mycket klagomål på nya partiet ?
Det var ju trångt innan men nu är det ju om möjligt ännu tightare och trängre...ska bli intressant att se hur det funkar med en vanlig start.

Det blir trångt..... i starten på B-racet fick mitt framhjul ett slag från en konkurrents bakhjul :skrämd Tre i bredd in i första kurvan är trångt... Den gången gick det bra, men det är en klar bowlingvarning....

Är det någon som kommer söderifrån till Falkenberg och kan hämta upp en framskärm hos KK Racing åt mig? Han kommer inte vara på plats förrän fredag kväll och jag behöver en framskärm för fredagsträningen. Min ligger kvar på Jyllandsringsbanan... Det är ca 24 extramil för mig att hämta den, då han bor längs E6:an utanför Helsingborg. Han har sagt att han kan möta upp vid en avfart till E6:an...

highsider1 skrev:
Är det någon som kommer söderifrån till Falkenberg och kan hämta upp en framskärm hos KK Racing åt mig? Han kommer inte vara på plats förrän fredag kväll och jag behöver en framskärm för fredagsträningen. Min ligger kvar på Jyllandsringsbanan... Det är ca 24 extramil för mig att hämta den, då han bor längs E6:an utanför Helsingborg. Han har sagt att han kan möta upp vid en avfart till E6:an...
Vad behöver du en framskärm till då?

Vet inte? Om jag får stenskott på gaffelbenen går packboxen sönder och jag får olja på visiret och en ej fungerade fjädring fram... Vilket har hänt en gång... Så framskärmen är bra att ha. :) Man kan ha otur med stenskott trots framskärm, men risken ökar.

Varför ska allting gå fel när de är racehelg?

Nu krånglar racebussen. inget är packat el fixat och tiden försvinner i väg.
Depån stänger 22 och det är 50 mil till Falken.

Stressa stressa.

*/ ?>
Nyheter
Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar