Inför cylinderbytet

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Skaraborg - Kvänum
Hoj
Ingen just nu
Tja..
Jag fick inte cylinderkitet idag så det borde komma imorgon, optimist som man är :tomten

Hojen skar pga att den gick utan 2T olja, är det något mer än att bara sätta dit den nya cyllen och kolven?

Ska man typ hälla olja ner i vevhuset eller nåt, så lagrena får lite olja?
Kalla mig ddum i huvvet men jag vill inte flumma till något mer :huvet :tungan
 
Svanen skrev:
Tja..
Jag fick inte cylinderkitet idag så det borde komma imorgon, optimist som man är :tomten

Hojen skar pga att den gick utan 2T olja, är det något mer än att bara sätta dit den nya cyllen och kolven?

Ska man typ hälla olja ner i vevhuset eller nåt, så lagrena får lite olja?
Kalla mig ddum i huvvet men jag vill inte flumma till något mer :huvet :tungan


1. Blanda extra olja i tanken.
2.Kolla så att oljepumpen fungerar.
3. Byt alla packningar, smörj in cylinderlopet och kolven med olja. Om du smörjer lagren med lite olja skadar det ej heller.
4.Moment och korsdra allting så det inte blir skevt eller läcker.

Ja det var väl min tips tror jag....
 
Ok, hur ser en moment nyckel ut?
Hur fungerar den?

Jag har ingen men jag tror grannen har en som jag kan låna men jag vet ju inte hur den fungerar.. :tomten

Det var 21nm på topplocksbultarna va?
Ja alltså dom sexkantiga.
Vad är det på insektsbultarna?
 
Svanen skrev:
Ok, hur ser en moment nyckel ut?
Hur fungerar den?

Jag har ingen men jag tror grannen har en som jag kan låna men jag vet ju inte hur den fungerar.. :tomten

Det var 21nm på topplocksbultarna va?
Ja alltså dom sexkantiga.
Vad är det på insektsbultarna?
En momentnyckel är en nyckel som hjälper dig att dra åt nånting speciellt hårt. Det finns lite olika, men dom flesta har antingen en mätare där det står lite olika moment (ser ut som en hastighetsmätare ungefär... tex, 20nm, 30nm osv), eller så klickar dom till när man nått det angivna momentet.
 
AndersJohansson skrev:
1. Blanda extra olja i tanken.
2.Kolla så att oljepumpen fungerar.
3. Byt alla packningar, smörj in cylinderlopet och kolven med olja. Om du smörjer lagren med lite olja skadar det ej heller.
4.Moment och korsdra allting så det inte blir skevt eller läcker.

Ja det var väl min tips tror jag....


5. Plugga igen vattenkylningen med så rinner inte allt ut! Så blir det mindre risk att det blir luft fickor. Men lufta iaf efter du satt på allt.
Alltso det finns en skruv som du skruvar ut lite så rinner det ut lite vatten där o ev. luft bubblor
 
DaWoos skrev:
5. Plugga igen vattenkylningen med så rinner inte allt ut! Så blir det mindre risk att det blir luft fickor. Men lufta iaf efter du satt på allt.
Alltso det finns en skruv som du skruvar ut lite så rinner det ut lite vatten där o ev. luft bubblor
Är det inte lättare att bara hälla ur allt ur kylaren och hälla i mer när man satt på cylindern? Eller var det det du menade?
 
KalleNorton skrev:
Är det inte lättare att bara hälla ur allt ur kylaren och hälla i mer när man satt på cylindern? Eller var det det du menade?


nopp tycker inte jag( bara sätta nått i slangarna i ändarna,rinner ju inte ut mkt om man inte öppnar kylar locket) , men man kan ju göra vilket som, det är iaf viktigt o kolla så att det går runt..
 
Daawoooos?

wa??

Det sitter en luftningsbult på toppen, är det den du pratar om?

Jag hade tänkt att jag skulle lossa den helt (läs: ta loss den) och sen hälla i kylarvattnet, samtidigt som jag håller ett finger över det hålet.

Sen när det är fullt med vatten så släpper jag lite eftersom på fingret och när all luft är borta så drar jag i värmeavkännaren (ja, jag har ingen bult längre)!

Det borde vell funka?
Vem bryr sig om det rinner lite kylarvatten över motorn?
Bara att tvätta av jue :tummenupp
 
DaWoos skrev:
nopp tycker inte jag( bara sätta nått i slangarna i ändarna,rinner ju inte ut mkt om man inte öppnar kylar locket) , men man kan ju göra vilket som, det är iaf viktigt o kolla så att det går runt..


är du full? eller vad snackar du om?


Man häller ju i kylarvattnet sist. Sen bara skruva ut skruven och hälla tills det rinner.
 
Svanen skrev:
Ok, man tackar för svaren!

Ska jag alltså hälla i lite 2T olja i vevhuset?
Typ.. en skvätt?

En fråga, går det verkligen 2t olja i vevhuset? Är det inte motoroljan som smörjer?
 
H4 skrev:
En fråga, går det verkligen 2t olja i vevhuset? Är det inte motoroljan som smörjer?

Soppablandningen (och tvåtaktsoljan, den kommer ju in samma väg som soppan, oftast) tar vägen genom vevhuset
 
går det inte med vanligt vatten i kylaren? eller måste jag ha nå speciellt?
 
H4 skrev:
En fråga, går det verkligen 2t olja i vevhuset? Är det inte motoroljan som smörjer?

vevhus ventilation har vi alltså soppan går ner där innan den sugs upp till toppen

edit man säger 2 takt olja och växellåds olja, motorolja det har man på 4 taktare :gnissla
 
Maiden skrev:
går det inte med vanligt vatten i kylaren? eller måste jag ha nå speciellt?

det beror väll lite på vad du känner för

glykol
baterivatten
vatten
anti fres"stavning?"

glykolen är väll bra emot avlagringar
baterivattnet är bra för det är avjonitiserat
 
RS "Alex" skrev:
vevhus ventilation har vi alltså soppan går ner där innan den sugs upp till toppen

edit man säger 2 takt olja och växellåds olja, motorolja det har man på 4 taktare :gnissla

Finns folk som säger motorolja.

Jag förstår :)

Destillerat vatten ska man väl hälla i kylaren.
 
Svanen skrev:
Tja..
Jag fick inte cylinderkitet idag så det borde komma imorgon, optimist som man är :tomten

Hoppas att en återförsäljare har det hemma annars får du vänta en månad till säkert. Aprilia har typ Semester hela agusti... :banana
 
H4 skrev:
Finns folk som säger motorolja.

Jag förstår :)

Destillerat vatten ska man väl hälla i kylaren.

jo det var ju det han frågade om men det är ju baterievatten och destileratvatten som är samma sak :tummenupp

går lika bra att fylla på bateriet med
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top