Inför 2010

Iceman

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Numera FD. Knutte
Hej alla

Vi får hoppas att du genomlider höst & vintermånaderna smärtfritt. Jag har en tanke som jag skulle vilja samla så många kunniga som möjligt kring.

Här är min idé som är helt idéell.

Skapa film.

Ett ABC för hojkörning. Filmen kommer att vara en utbildningsfilm på ca 1½ timme i redigerad form.
Manuset är under produktion. Närmare upplysning lämnas till involverade.
Alla ni som tror er kunna bidra med något är hjärtligt välkomna.
Filmen innehåll:

kurva.gif

Intervjuer
Upplevelser i olika situationer (rädsla, panik, grupptryck mm.)
Kurvteknik
Bromsteknik (jämförelse med och utan ABS)
Trafikvett

Syftet med filmen är att rädda liv, framförallt motorcyklisters liv. Genom kunskap får vi en insikt i hur vi fungerar själva i vissa situationer och blir på så sätt medvetna om våra begränsningar.

Låter detta som något för dig? Vi kan väl diskutera detta vidare?

Sponsorer är hjärtligt välkomna då vi kan behöva:

Mc med och utan ABS
Kamera av bättre kvalitet ( har en Hårddiskkamera men men..räcker det?)
mm.

Inspelningsort Göteborg

Vad är det man skall tänka på vid inspelning av utbildningsfilm? Alla tips och råd är välkomna.

Jag redigerar i Vegas Movie Studio Platinum 9.0 bl.a. andra tips? Du kanske är grym på att filma?

Jag beräknar att filmen bör vara klar till hösten 2010

Last edited:
och hur ska du få ungarna att sätta sig ner och kolla på en 1½ timme säkerhetsvideo?

Hur många tittar på 5min säkerhetsfilmen när de går på en färja, hur många lyssnar på va tanten därframme babblar om i 3 min på flyget innan start?

Beundrar din hängivenhet att motverka olyckor men dethär blir nog inte lätt, tror det är större chans att lyckas hyffsat med en 20-30min film, borde vara nånting som SMC är intresserade av, de kanske kan hjälpa till med spons och distubution? värt ett försök iaf :tummenupp

och hur ska du få ungarna att sätta sig ner och kolla på en 1½ timme säkerhetsvideo?

Hur många tittar på 5min säkerhetsfilmen när de går på en färja, hur många lyssnar på va tanten därframme babblar om i 3 min på flyget innan start?

Jag hade tittat. Finns alltid nått nytt man kan lära sig. Tycker det är en väldigt bra idé! :tummenupp

och alla som bidrar får en andel av vinsten vid försäljning till alla trafikskolor? :va

Eller får dom bara "Äran" som det så fint hette när man va barn? :rolleyes: ;)

Som Klubba säger, kul att du är så angelägen om att minska olyckorna. Men jag känner instinktivt att det här inte är något som jag skulle orka bidra till, och syssla med x antal ggr i veckan/månaden. Inte heller vill jag va med på film.

Och för att vara ärlig, jag hade inte heller tittat i 1,5 timme. 45-50 min är lagom tycker jag, sen börjar ögonen trilla ihop och gäspandet bli för mycket.

bara mina 2 cents :)

Ja vi får se om SMC kan vara intresserade. Jag skall prata mer med dom till våren i samband med kurserna.
Jag tycker nog det är lite tidigt att såga idén. Är man intresserad av Motorcyklar så är man, och då är min uppfattning att 1½ timme inte är så lång tid.
Ungar? Ja det finns säkert <40 åringar som behöver lära sig ett och annat också. Säkerhet har inget med ålder att göra.

Beundrar din hängivenhet att motverka olyckor men dethär blir nog inte lätt, tror det är större chans att lyckas hyffsat med en 20-30min film, borde vara nånting som SMC är intresserade av, de kanske kan hjälpa till med spons och distubution? värt ett försök iaf :tummenupp

Jag vill inte att råden skall balla ur.

Skriv inte i tråden vad du inte kan eller inte vill bidra med. Om du tycker att denna idé är kass eller dålig på något sätt, ge mig då ett alternativ för att driva projektet framåt.

Världen är full av folk som sitter och tittar på att något skall hända och ännu fler hoppas att något skall hända.
Jag letar efter människor som liksom jag ser till att saker händer. Det är kanske inte världens bästa idé men den skall genomföras. Kan denna film eller en lektion rädda ett enda liv så är vinsten maximerad.

Sen behöver ingen antyda försäljning för filmen skall spelas in ideellt och distribueras gratis.

Att delta eller bidra innebär att man bryr sig om människor, även dom man inte känner. Hur mycket är ditt liv värt?

Last edited:
Som Sporthojs instruktör så kan jag nog säga att vi inom SMC säkert är intresserade tycker du ska ta kontakt med Galne dansken lr Patrik Eriksson på SMC kansliet så kan vi säker hjälpa till :)då vi har fruktansvärt mycket film material bland instruktörerna ,från kursdagar då många av oss filmar våra deltagare för att visa va dom gör rätt och fel

Alla förslag är välkomna.

Målet måtte ju ändå vara att minska skador/dödlighet och ha kul under tiden man kör mc?

Till våren kör jag igång igen. Intresset för att lära sig köra riktigt är större när det bjuds på lokal nivå. Jag kommer att ha SMC instruktörer närvarande var det sagt, sen får vi väl se hur långt det är mellan ord och handling.

Jag tar gärna del av filmer som man kan klippa in.

Hälsa WCX från fd. medlem.

Som Sporthojs instruktör så kan jag nog säga att vi inom SMC säkert är intresserade tycker du ska ta kontakt med Galne dansken lr Patrik Eriksson på SMC kansliet så kan vi säker hjälpa till :)då vi har fruktansvärt mycket film material bland instruktörerna ,från kursdagar då många av oss filmar våra deltagare för att visa va dom gör rätt och fel

Alla förslag är välkomna.

Målet måtte ju ändå vara att minska skador/dödlighet och ha kul under tiden man kör mc?

Till våren kör jag igång igen. Intresset för att lära sig köra riktigt är större när det bjuds på lokal nivå. Jag kommer att ha SMC instruktörer närvarande var det sagt, sen får vi väl se hur långt det är mellan ord och handling.

Jag tar gärna del av filmer som man kan klippa in.

Hälsa WCX från fd. medlem.

Vilka har du pratat med?
ska hälsa grabbarna se till att titta förbi på lördag när det helloween festen ;)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien