Infällda blinkers

jockenstien

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2015
Hoj
2011 Honda cbr600fa
Lurar lite på om jag ska slänga på infällda blinkers i kåpan...
Har besiktningen åsikter om detta? Någon som vet?

/Jocke

Dom måste vara E-märkta, gärna med rätt E-nummer, och det måste vara rätt avstånd mellan innerkanterna på den lysande ytan, 24cm fram och 18cm bak. Dock kollas inte E-numren vid vanlig besiktning, men dom ska fortfarande lysa så att dom syns ordentligt, ha rätt färg och blinkhastighet osv.

Besiktningen brukar ha bestämda åsikter om infällda blinkers, jag vet av egen erfarenhet.
Problemet brukar vara att de inte syns särskilt bra framifrån, utan mest från sidan.

Jo jag tänkte det...att blinkersen måste synas framifrån. Får väl beställa vanliga :yoparty
Tack för svaret!

Detta rör inte din fråga. Men jag fattar inte all jävla blinkershysteri?! Va fan.. Jag anser mig själv vara uppmärksam i trafiken, besitter massa körkort, kört fort med hoj och tänker på det när ja kör bil att hojar kommer fort.'bla bla bla :fyllisar

Men till er idioter som sätter på små jävla blinkers för att de är snyggt?!?! Ni syns för helvete inte!!! E:45 och vänstersväng så sitter ni som ett jävla plåster i fronten på en Scania. Men små och kolfiberlockalike jgjfjfkfnfn snyggt:tummenupp

Öl? Ja.. På en gathoj skall man fan se till att synas. PUNKT:fyllisar

Detta rör inte din fråga. Men jag fattar inte all jävla blinkershysteri?! Va fan.. Jag anser mig själv vara uppmärksam i trafiken, besitter massa körkort, kört fort med hoj och tänker på det när ja kör bil att hojar kommer fort.'bla bla bla :fyllisar

Men till er idioter som sätter på små jävla blinkers för att de är snyggt?!?! Ni syns för helvete inte!!! E:45 och vänstersväng så sitter ni som ett jävla plåster i fronten på en Scania. Men små och kolfiberlockalike jgjfjfkfnfn snyggt:tummenupp

Öl? Ja.. På en gathoj skall man fan se till att synas. PUNKT:fyllisar

Inte om man följer reglerna för vänstersväng: "När du svänger till vänster i en korsning ska du dessutom väja för mötande trafik." :7peta

Att tro att en Scania kan anpassa sig efter hojens blinkers, ja då är man optimistjolleseglare och tror att Finlandfärjan väjer för segelbåt i farleden.

Störst går först är min tanke. För det gör ju lika ont även om jag har rätt, tyvärr !

Men jag håller med om att blinkers ska synas. :tummenupp
Vill man ha infällda blinkers i kåpan så är det enklaste sätta Minst 2 st framtill på varje sida. En som syns framifrån och en som syns från sidan.
Det är faktiskt en av de saker som irreterar trafikanter mest. Att andra trafikanter inte använder blinkers, tex vid omkörningar och filbyten. Och syns blinkers inte. :tummenner

Last edited:
Ölen valde vissa ord igår, kanske med all rätt. Här i Trollhättan har vi varje onsdag en träff vid Slussen för gamla bilar, påvägen dit låg vi bakom ett gäng hojar. En av dessa hojar en naken japs, såg man blinkljuset först 3m bakom. Till och med min sambo som har syn som en hök tyckte "va fan de syns ju knappt".

Exemplet med 45an är nog mer att häromkring är 45an norr ut inte motorväg. Att göra en vänstersväng med blinkers som man ser först en billängd bakom är helt livsfarligt. Det finns bra eftermarknads blinkers men välj för fan de som syns. Jobbigt att ligga bakom och jobbigt att köra över! Peace

Ölen valde vissa ord igår, kanske med all rätt. Här i Trollhättan har vi varje onsdag en träff vid Slussen för gamla bilar, påvägen dit låg vi bakom ett gäng hojar. En av dessa hojar en naken japs, såg man blinkljuset först 3m bakom. Till och med min sambo som har syn som en hök tyckte "va fan de syns ju knappt".

Exemplet med 45an är nog mer att häromkring är 45an norr ut inte motorväg. Att göra en vänstersväng med blinkers som man ser först en billängd bakom är helt livsfarligt. Det finns bra eftermarknads blinkers men välj för fan de som syns. Jobbigt att ligga bakom och jobbigt att köra över! Peace

Tyvärr är min uppfattning att det är mycket vanligt vid tex vänstersväng att man inte använder blinkers alls. :mad:
Jag ligger i skog på en rak väg bakom en personbil som börjar sakta in. Jag tror hen tänker stanna.
Och förbereder mig för att köra om. Då svänger hen vänster ut på en för mig osynlig och okänd väg ut i skogen.
Utan att använt blinkers !
Jag lyckades med mitt livs inbromsning. Gled på slutet snett framåt.....fattar inte varför jag inte gick omkull. SV650S utan ABS.

Back