Infällbar regplåt med hjälp av motor

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Tjena.
Jag har tänkt montera en motor vars uppgift är att kunna fälla in skylten vid behov på nästa hoj. Jag har hört att en centrallås motor skall funka utmärkt, även en motor till styrningen på radiostyrda bilar. Tanken är att den skall gå att manövrera från styret med hjälp utav en vippströmbrytare.

Vad för motor bör man sikta på? vart får man tag på? bara o vandra in på skroten o be om första bästa centrallåsmotor eller? Motorn skall kunna drivas av hojbatteriet.

Är det någon annan som gjort något liknande?

EDIT: läste lite gamla trådar. Den här idén är endast för att jag skall ha ett hojprojekt som projektarbete i skolan och projektet behöver bli lite mer el relaterat.

MVH
anders

Last edited:
Centrallåsmotor borde funka, fråga är om slaglängden är så kort att den inte orkar dra skylten med den utväxling som behövs.

En liten vindrutetorkarmotor borde ju kunna vara nåt också, stark och med ändlägesbrytare, fast den väger ju lite mer förstås.

Kan du inte sätta den på gångjärn så den bara står rakt ut när du kör fort och blir oläsbar? ;D

har hört om det på bilar men kommer inte ihåg vad det va för motor :( ngn typ av elmotor men det fattade du, alltså skrev jag här helt i onödan :)

Centrallåsmotor borde funka, fråga är om slaglängden är så kort att den inte orkar dra skylten med den utväxling som behövs.

En liten vindrutetorkarmotor borde ju kunna vara nåt också, stark och med ändlägesbrytare, fast den väger ju lite mer förstås.

Kan du inte sätta den på gångjärn så den bara står rakt ut när du kör fort och blir oläsbar? ;D

Jag har också tänkt lite på slaglängden med centrallåsmotorn. angående vindrutetorkarmotorn så lär den ju dra alldeles för mycket ström och den återgår ju alltid till ursprungsläget?

och de måste vara löst med hjälp av elektronik, då jag går elprogrammet och skall ha detta som ett delprojekt i mitt hojprojekt, måste lösa det här. annars får jag inte ha hojen som projekt :D

Ett RC-servo är definitivt en lösning, problemet är att dom är pulsbreddsstyrda, så antingen får man göra en analog krets som genererar pulståget som styr positionen på servot, eller använda en enchipsdator typ PIC. (finns nog uppsjöar av ritningar till båda på nätet förvisso)
Annars är dom tillräckligt starka, även dom mindre drar utan nåt problem runt kilolaster.

Ett RC-servo är definitivt en lösning, problemet är att dom är pulsbreddsstyrda, så antingen får man göra en analog krets som genererar pulståget som styr positionen på servot, eller använda en enchipsdator typ PIC. (finns nog uppsjöar av ritningar till båda på nätet förvisso)
Annars är dom tillräckligt starka, även dom mindre drar utan nåt problem runt kilolaster.
Tjenare Ulf.

Jo, ett RC-servo blir ju faktiskt lite omständligt fast det skulle ju vara till ett skolprojekt så det passar kanske bra att det är lite lagom krångligt :tummenupp

Här finns en ganska enkel servo driver, jag antar att enklast är att byta ut P1 mot två fasta motstånd som stämmer överens mot de vridvinklar man önskar och sedan koppla dem via en växlande strömbrytare? (eller två potentiometrar om man vill kunna finjustera).
http://www.geocities.com/bourbonstreet/3220/servobasics.html

Vore lite roligare om du vänder skylten 180 grader och tog numret från en mc polis motorcykel!

Åk till din närmaste kyosho-försäljare och fråga efter ett kraftigt servo för rc-segelbåtar.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D