Industriprogrammerare!!

Maldiani

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Hoj
min hoj
Eftersom det finns många utbildade ingenjörer samt blivande ingenjörer inom teknikska områden, blir jag tvungen att ställa frågan här :gnissla..
Har fått möjlighet att gå en påbyggnadsutbildning till Industriprogrammerare på Lernia, har efter ett studiebesök på skolan fått en liten uppfattning om vad det innebär, men ändå inte riktigt fått svar på alla frågor..
1. Hur brukar miljön vara ute på arbetsplatserna (typ mycket smuts och dammigt) ?
2. Lönenivå?
3. väldigt enformigt?
All övrig intressant info uppskattas...

Jobbar idag med reklam och marknadsföring men vill gärna testa på något helt nytt.. (har möjlighet att koma tillbaka till mitt nuvarande jobb om så skulle behövas)

Sorry för att tråden blev så lång!! :fatta!

Nu vet jag ju inte helt säkert vade en industriprogrammerar gör men...
Min erfarenhet av fabriker o.dyl e väl att det sällan är sådär jätteskitigt och dammigt, särkilt om du jobbar med datorer/styr-el grejer. Man behöver ju inte komma dit i bästa silkeskostymen men iaf.

Några typer här programmerar åt en fabrik och dom sitter här halvmil från närmsta skitprtikel och e kanske on-site 1-2 ggr per vecka

Jag tycker du skall slå till och prova på nåt nytt absolut, särskilt om du kan "ångra" dig och komma tillbaka till första jobbet. :tummenupp

Last edited:
vad exakt ska du göra? har det med cnc- programmering att göra eller :confused: :va ?
För mina erfarenheter om cnc relaterade arbeten är att man har verkstads kläder o sånt, men riktigt smutsig blir man inte. De enda är om du kommer i kontakt med kylvätska.. Du kanske kan komma ut på företaget o se vad liknande personer med samma utbildning håller på med??
Arbetsmiljön kan bara mycket :hihi :lol ..
Som sagt: försök få lite mer kött på bena..

Nja som sagt, det beror ju HELT och hållet på vilken sorts industri som du kommer arbeta med.

Jag tycker absolut att du ska ta chansen. Men visst är du rädd för lite skit kanske det är lite fel, men men.

Lycka till =)

Miljö: Robotar, cnc- nc-programmering mm kan, om det är en relativt modern maskin, göras på "kontor" men du måste alltid ut i produktionen för att installera och se till att allt funkar... äldre maskiner måste programmeras på plats. Så visst är det skitiga miljöer det handlar om helt klart, oljiga och dammiga. Men visst, det varierar beroende på vilken sorts industri det är och vad maskinerna används till.

Lön: skulle g i s s a på mellan 17000-20000, mer om du går shift. Det beror ju på vilken sorts utbildning det är också så det kan vara mer...

Enformimgt: Tror jag inte, det handlar ju om att lyckas skriva ett program som ska styra någonting och det är alltid lite klurigt. Själva grunduppgifterna är nog likadana, men sen ser det helt olikt ut beroende på maskin och uppgift.

En framtidsbransch om du frågar mig... Kör på :tummenupp

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...