Induktiv Givare (3-tråd)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
hejsan, köpte en induktiv givare av typ Omron E2A (PNP) https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/03757408.pdf men får den inte att fungera, bara använt mig av 2-tråds-givare innan. Kopplade in +12V till brun, - till blå. och en indikeringslampa mellan blå och svart som Load, men får den inte att reagera alls, då jag inte använt mig av 3-tråds givare tidigare är jag osäker på om givaren jag fått tag i är trasig eller om jag missat nåt.

Får ingen reaktion alls från den, ska ju vara inbyggt LED i den med som ska lysa när metall är inom avkänningsområdet.

Låter som du gjort allt rätt, enda jag kan tänka mig förutom att den är felande är att det som den ska känna inte är av metall. Induktiv - metall, kapacitiv - metall+allt annat. Du ligger visseligen på nedre gränsen av matningspänningen men den ska fungera ändå.

Tänkt på att induktivgivaren endast tål 200mA på utgången?

De flesta fabrikat av induktiva givare är skyddade på alla möjliga sätt så man brukar inte kunna skada dem med annat än för hög spänning.

Var använder du en induktivgivare i MC sammanhang? Om givaren matas med för "oren" spänning kan det också uppstå konstigheter.

Och yes.. givare är ngt jag begriper mig på ;)

Tänkt på att induktivgivaren endast tål 200mA på utgången?

De flesta fabrikat av induktiva givare är skyddade på alla möjliga sätt så man brukar inte kunna skada dem med annat än för hög spänning.

Var använder du en induktivgivare i MC sammanhang? Om givaren matas med för "oren" spänning kan det också uppstå konstigheter.

Och yes.. givare är ngt jag begriper mig på ;)

du satte fingret på spiken så att säga :), givaren används i bil-sammanhang.

Hade det uppkopplat till en gammal 12V batteriladdare på bänken för att testa, men spänningen va visst inte speciellt stabil i den, koppla in på bilbatteri istället så blev det liv i den :tummenupp

du satte fingret på spiken så att säga :), givaren används i bil-sammanhang.

Hade det uppkopplat till en gammal 12V batteriladdare på bänken för att testa, men spänningen va visst inte speciellt stabil i den, koppla in på bilbatteri istället så blev det liv i den :tummenupp
En batteriladdare har inte nån stabil spänning, normalt finns ingen form av egen filterfunktion, filtret, det är ju batteriet...:D
Strömförbrukn på 10mA är ju i sammanhanget helt försumbar..
Så vad du har för utspänning från laddaren står nog skrivet i stjärnorna.
Utspänningen är en blandning av lik och växelspänning, dvs en kraftigt ripplande likspg.
Står ju man i specen "max ripple 10%":tummenupp
DET överskrider du med råge....

*/ ?>
Back