Indrivning av skuldebrev från privatperson?

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
någon som har pejligt på detta? Backade upp ett ex för tre år sen med 16.000 och skuldebrev är skrivet (sån köpeblankett från pappershandlarn) men en ful breakup, en långt överskridet förfallodatum och femtielva påminnelser senare har jag fantamej fortfarande inte fått pengarna och är urbota trött på detta. Så nu går jag till kronofogden med skuldebrevet, någon som gjort detta innan o vet hur det är?
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Jag kan driva in den åt dig för, låt oss säga 5000:-? :)
 

invisible

Yes baby...
Gick med
4 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX-6R'06
Varit med om liknande. Har du personens kråka på pappret där det står att han är skyldig dig pengar och eventuellt hur en återbetalningsplan är upplagd så är problemet nästan löst. Personen i fråga måste ha en fast inkomst...sen tror jag att Kronofogden har rätt och börja dra pengar..men det låter jag vara osagt...

Kraven som jag nyss beskrev gällde för ca 5 år sedan, vet ej hur det fungerar idag.
 

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
SV 650
Svea inkasso har ett bra rykte om sig att få in pengar.

De borde även hjälpa privatpersoner med detta men de har fixat hem stålar tilöl mina föräldrar. Det är ju exek som ska betala alla omkostnader för att få tillbax pengarna om han inte betalar inom rimlig tid. Go ränta att få.
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Ta tveklöst hjälp av kronofogden, eftersom du har ett skuldebrev,=kristallklar bevisföring. Går även att sälja skuldebrevet, men det blir för mindre summa förstår du nog
Kostar 300 pix för ansökan angående om betalningsförelläggande. Sen rullar maskineriet igång och sköter sig mer eller mindre själv.
Angående summa du kan kräva, blir även upplupen ränta (beroende på hur skuldebrevet är utformat.
Mer info:http://www.kronofogden.se/4.14db52b102ed4e5fe380002839.html

Tipset är att du ringer upp det lokala kontoret och berätta ditt ärende.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kronofogden is the shit, de är väldigt hjälpsamma och avgiften är låg. Har personen dessutom i övrigt ordnad ekonomi så är KFM de enda som kan driva in pengar med tvångsmedel (dra lön/sälja lösöre etc) så att använda inkassobolag är bara onödigt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
För min del har det räckt med att nämna "ansökan om betalningsföreläggande" så har allt löst sig väldigt snabbt sedan...
Vissa sätter ju tyvärr i system att slira så länge det går.
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
snackade med kronofogden och ett par inkassoföretag. Inga företag hittills tar hand om privata skuldebrev men det gör kronofogden.

Nu till kruxet, de driver inte in skulder av folk som har en inkomst under minimum ca 7400 och den här bruden pluggar (dvs indrivningsbar inkomst på 2500/mån) så det kommer dröja ännu typ 4 år innan jag ser röken av några pengar. Det är ju helt värdelöst, jag lever ju på typ 6000 själv och behöver de där pengarna. Nu....
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
snackade med kronofogden och ett par inkassoföretag. Inga företag hittills tar hand om privata skuldebrev men det gör kronofogden.

Nu till kruxet, de driver inte in skulder av folk som har en inkomst under minimum ca 7400 och den här bruden pluggar (dvs indrivningsbar inkomst på 2500/mån) så det kommer dröja ännu typ 4 år innan jag ser röken av några pengar. Det är ju helt värdelöst, jag lever ju på typ 6000 själv och behöver de där pengarna. Nu....

har du besökt henne? ju mer på mm så kanske hon tycker situationen är jobbig..
kanske hon har föräldrar som e kloka o kanske har pengar o kan ge dig o hon får betala till dom..
 

marsianmejler

Medlem
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
arbetslös ensamstående morsa (ja jag vet jag var väl inte så smart med mina cash när jag var yngre) nu har hon har börjat trycka bort mej när jag försöker ringa. Alla nie gångerna denna veckan. Inte som hon e busy gick prima att ringa från polarens telefon. Ignorerar sms och mail. Försökt få tag i henne för att vara trevlig och delge henne mina planer men när hon beter sig som en fyraåring så för det vara.

Eftersom vi bägge är finska medborgare så kan jag gå till finska utsökningsmyndigheter och då blir det fantamej fart på henne, eftersom betalningsanmärkning betyder att studielånet ryker all världens väg.

Jag ÄLSKAR FINLAND.
 
Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Numera endast ett minne
arbetslös ensamstående morsa (ja jag vet jag var väl inte så smart med mina cash när jag var yngre) nu har hon har börjat trycka bort mej när jag försöker ringa. Alla nie gångerna denna veckan. Inte som hon e busy gick prima att ringa från polarens telefon. Ignorerar sms och mail. Försökt få tag i henne för att vara trevlig och delge henne mina planer men när hon beter sig som en fyraåring så för det vara.

Eftersom vi bägge är finska medborgare så kan jag gå till finska utsökningsmyndigheter och då blir det fantamej fart på henne, eftersom betalningsanmärkning betyder att studielånet ryker all världens väg.

Jag ÄLSKAR FINLAND.

Dra ett mail från en polares adress så hon verkligen läser det. Förklara läget och hota med att du funderar på det där med utsökningsmyndigheterna och se vad som händer, hon borde ju förstå allvaret iaf.

Lite OT men är även du en flicka eller är du bara inloggad på någon annans konto :va. Varför pluggar ni inte hemma i finland istället :tungan?
 

Lucus

Guest
Ifall du tar processen till kronofogden eller polisen genom en anmälan om brott borde det bli en rättslig process och då kan det finnas möjlighet till skadestånd. Avtalslagen borde gälla då lagen är dispositiv och omfattar vad personerna i sig har kommit överens om och i ditt fall är det ett avtalsbrott.
När det gäller brott brukar försäkringar täcka skadestånd som den skadeskyldige inte kan betala pga. låg eller ingen inkomst. Det kanske är lite långsökt att ansöka om skadestånd, men kanske bättre än att vänta i 4 år tills personen ifråga börjar jobba eller kanske flyttar utomlands och då ser du inga pengar alls.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Det har kostat dig 16 papp att slippa ett gammalt ex.
Grattis, du har kommit billigt undan.
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Bara på SH kan en tråd om indrivning förvandlas till en tråd om sexuell läggning :)
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top