Indrivning av fortkörningsböter utomlands

Hur ska dom bara komma runt faktumet att i dom flesta andra länder bötfäller man bilägaren och i Sverige föraren. Dom flesta kameror utomlands tar foto på regskylten bara.

Kronofogden kan väl inte driva in en skuld som strider mot Svensk lag?

Jag är inte insatt så om någon sitter på detta info hade det varit bra att veta!?

Bra fråga, jag tror inte att man tar hänsyn till vår lagstiftning alls när det gäller kamera identifieringen. Brottet har skett i ett annat land där deras lagstiftning gäller. Mot bakgrund av det kan det tyckas märkligt att våra myndigheter tycker att det är OK att driva in andra länders böter och behålla dem själv. Det verkar ju vara så det är skrivet. Svenskars böter utomlands drivs in av svenska staten och utländska förarnas böter av sin egen stat. Intressant är då hur man gör med svenska böter från automatkamerorna. Eftersom vi har ägaransvar måste man nästan kringgå den lagstiftningen när det gäller utländska bilar eller så går de fortsatt fria.

Man kan ju också fråga sig vilka rättigheter man har ifall någon lånat ens registreringsnummer och satt det på en likadan bil och kört för fort utomlands.

Undra vad straffet är för att köra falskskyltat utomlands i respektive land?

Tycker det är mer reko att bli tagen på bar gärning och få boten på plats än att i efterhand få ett foto hemskickat där man anklagas ha kört för fort, kört på buss fil eller något annat som är svårt att verifiera i efterhand ett par veckor eller månader efter att man kommit hem från semestern.

Jag tycker det är mer spännande att 50% av länderna de har skaffat sammarbete med också är de mest korrupta.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park