Indraget körkort

Är du go eller!? Åldern för att få köra sporthoj är inte 24 iaf inte i mitt Sverige! Eller du kanske menade att regga sig här?

Han menade kanske tung mc?
Tar man A2 vid 18 års ålder så får man ta A vid 20. Ska man ta A och inte har någon mc-behörighet innan så får man vänta tills man är 24.

A2 får man köra på 35kw (knappt 48hk) och ursprungseffekten på hojen får vara Max 95hk (tror det var 95). Så det går det inte att strypa ner en sporthoj till A2 längre.

Nu är det länge sedan så jag reserverar mig för att jag kan ha dåligt minne och för att man kan ha justerat praxis men om det inte finns några särskilda omständigheter så är det 2 månader utan körkort. Så var det för mig i alla fall när jag körde 58 på 30 väg.

Nu ver det iofs 2000 så det är ju några år sedan men jag tror inte dom ändrat tiderna sedan dess. Bara bötesbeloppen.

Blev av med hojkörkortet förra året, en månad efter jag fick det :D

Fick hojkörkortet 3 juli, prövotiden för mitt bilkörkort gick ut 16 juli samma månad som jag tagit två år tidigare, 2011. Hade sån ångest över att jag fått vänta två år extra på att få mitt hojkörkort, eftersom jag opererade lungorna 2011-2012 när jag var 18/19, och nu kanske behöva ta om det.

På plats fick jag 4000 i böter och beskedet som kom en månad efter OM jag skulle behöva ta om det, där det stod att alla behörigheter skulle jag få tillbaka! Så länge prövotiden är över, så behöver du inte ta om det :tummenupp

Fick hojkörkortet 3 juli, prövotiden för mitt bilkörkort gick ut 16 juli samma månad som jag tagit två år tidigare, 2011. Hade sån ångest över att jag fått vänta två år extra på att få mitt hojkörkort, eftersom jag opererade lungorna 2011-2012 när jag var 18/19, och nu kanske behöva ta om det.

På plats fick jag 4000 i böter och beskedet som kom en månad efter OM jag skulle behöva ta om det, där det stod att alla behörigheter skulle jag få tillbaka! Så länge prövotiden är över, så behöver du inte ta om det :tummenupp

Förstår inte riktigt:/
Man blir ju av med både hoj och bilkörkortet samtidigt.. Man får ju inte ett körkort för varje behörighet;)

Kanske missförstår jag dig bara..

Edit: förstod nu hur du menade när jag läste abethebabe:s inlägg här nedan..

Last edited:

bilkortet förstår jag att du fick behålla då prövotiden gått ut men hur du lyckades du få tillbaka din mc-behörighet utan att behöva ta om kortet förstår jag inte riktigt:va ngn hos länsstyrelsen måste ha begått ett oerhört stort misstag!

Vänta nu lite... ni har fått det hela om bakfoten. Man får inte ny prövotid bara för att man tar ny körkortsklass. Det är bara prövotid första gången man får körkort oavsett vilken klass det är.

Ta mig som exempel, jag hade två års prövotid när jag tog lätt mc vid 16 års ålder och alltså ingen prövotid på bil och tung mc som jag tog två år senare vid 18 års ålder.

Vänta nu lite... ni har fått det hela om bakfoten. Man får inte ny prövotid bara för att man tar ny körkortsklass. Det är bara prövotid första gången man får körkort oavsett vilken klass det är.

Ta mig som exempel, jag hade två års prövotid när jag tog lätt mc vid 16 års ålder och alltså ingen prövotid på bil och tung mc som jag tog två år senare vid 18 års ålder.

Det förklarar saken, tur man är gammal nog så man slapp sådana här nymodigheter som prövotider och alla andra nya regler:tummenupp

Whaaaaaaat!? Jag som så hållt koll på att på lördag har jag haft kortet i 2 år och av med prövotiden. Helt i onödan alltså när man tog B-kortet för många fler år sedan... D'oh!

Bra att veta iaf.

Som "plåster" på såren så kan jag meddela att med förlorat körkort får man förhöjd försäkringspremie för både hoj och bil då försäkringsbolagen enbart tittar på körkortsålder.

Värt att veta är att så länge man inte behöver ta om körkortet så skall premien inte förändras, tyvärr måste man tjafsa med bolagen på telefon varje gång och påpeka detta när man vill ha offert på ett fordon d.v.s. varje gång du ber om offert via den automatiska uträkningen på webben får man ett felaktigt resultat.

Last edited:
Som "plåster" på såren så kan jag meddela att med förlorat körkort får man förhöjd försäkringspremie för både hoj och bil då försäkringsbolagen enbart tittar på körkortsålder.

Värt att veta är att så länge man inte behöver ta om körkortet så skall premien inte förändras, tyvärr måste man tjafsa med bolagen på telefon varje gång och påpeka detta när man vill ha offert på ett fordon d.v.s. varje gång du ber om offert via den automatiska uträkningen på webben får man ett felaktigt resultat.

Ja det där är ett helvete kan jag säga... blev av med 20 års erfarenhet och lika många skadefria år för en ynka månads spärrtid. Tyvärr påstår vissa bolag att de inte kan justera mitt riktiga körkortsinnehav ens när jag ringer och ber dem ändra manuellt.

Thorped skrev:
Och vad händer om du går till rättegång med saken och det ord står mot ord utan bevismaterial åt något av hållen? Blir du dömd för något då så är det något allvarligt fel i rättsprocessen, för det finns inget som styrker polisens påstående. Har man däremot vittnen är det en annan femma.
Alltså, du kan argumentera hur mycket du vill... det är inte min åsikt jag skriver om. Verkligheten är tyvärr sådan att ett vittnesmål från en polisman alltid väger tyngre och med största sannolikhet kommer du att bli dömd i tingsrätten.
Alltså, du kan argumentera hur mycket du vill... det är inte min åsikt jag skriver om. Verkligheten är tyvärr sådan att ett vittnesmål från en polisman alltid väger tyngre och med största sannolikhet kommer du att bli dömd i tingsrätten.

En polismans vittesmål räcker gott för att döma en vanlig medborgare även om ord står mot ord. Det som faktiskt är obehagligt är samma sak gäller för en vanlig säkerhetsvakt. Jag har en helt bisarr historia där en kompis granne blev dömd för snatteri pga att en vakt på Clas Ohlson sade sig sett honom ta något. Han dömdes för snatteri och 8' i böter. En nämndeman förklara efter rättegången att man måste ta en vakts vittnesmål starkare än en "vanlig" medborgare, annars skulle vårt rättssystem inte fungera.

bilkortet förstår jag att du fick behålla då prövotiden gått ut men hur du lyckades du få tillbaka din mc-behörighet utan att behöva ta om kortet förstår jag inte riktigt:va ngn hos länsstyrelsen måste ha begått ett oerhört stort misstag!

Precis så!

En sketen power wheelie på en sisådär 10 meter och framhjulet uppskattningsvis 10cm upp i luften på ett öde industriområde kostade mig 4 månader som körkortslös samt 4 lök i böter, helt sjukt, tilläggas skall att jag aldrig överträdde gällande hastighetbestämmelse för området/vägen. trodde först att polismannen skojade med mig när han sa att han avser att behålla mitt kk efter att han kört ikapp och vinkat in mig, dom låg några hundra meter bakom i en civilbil på det ödsliga området, vad fan dom nu hade där att göra. Så kommer du undan med 2 månader och några tusingar i böter får du skatta dig lycklig. 57 på 30-väg borde väl vara mkt allvarligare än en sketen power wheelie på ett öde industriområde.

uhm. vad ja läst mig till på nätet så är det inte olagligt att åka på bakhjulet?
för övrigt så körde ja för några veckor sedan på bakhjulet framför polisen som stod med bilen avstängd i mellan vägarna längs en allé, dom starta bilen och körde efter mig en bit och stod bredvid mig vid trafikljuset. vart såklart skitnödig men dom sa inget om wheelien.

uhm. vad ja läst mig till på nätet så är det inte olagligt att åka på bakhjulet?
för övrigt så körde ja för några veckor sedan på bakhjulet framför polisen som stod med bilen avstängd i mellan vägarna längs en allé, dom starta bilen och körde efter mig en bit och stod bredvid mig vid trafikljuset. vart såklart skitnödig men dom sa inget om wheelien.

Nej. Det är inte explicit olagligt att köra på bakhjulet. Det går unte vårdslöshet i trafik.
Dvs det är den enskilde polismannens bedömning på platsen som avgör.
En tjurig polis på en dålig dag så kanske du åker på det för att framhjulet lättade några millimeter.
En snäll polis på en dålig dag så kan du klara dig på bakan genom en korsning. (Om man hårddrar det lite)

Så det är lite godtyckligt om det är OK eller inte då det beror på dagsformen hos den polis som ser.

Men rent generellt så är det i lagens ögon Ok att köra på bakhjulet så länge som du har godtagbar kontroll och inte utsätter andra för fara.

Jag hade ju skyllt på att gasen hängde sig eller att man råkade slira till lite på kopplingen.

Och vad händer om du går till rättegång med saken och det ord står mot ord utan bevismaterial åt något av hållen? Blir du dömd för något då så är det något allvarligt fel i rättsprocessen, för det finns inget som styrker polisens påstående. Har man däremot vittnen är det en annan femma.

Står det ord mot ord är du ganska körd. I 99,9999% av alla fall kommer rätten att tro på polisen och inte den åtalade.

Jag hade ju skyllt på att gasen hängde sig eller att man råkade slira till lite på kopplingen.

hahaha den håller säkert :D

jo jag vet att det är vårdslöshet i trafik man åker på men hur hjärnskadad är inte den polisen som tog kortet ifrån han som körde på industriområdet då?......

man kanske borde köpa sig en actionkamera så man kan hävda sig i mot de sadistiska poliserna, inte mött någon o de är säkert få men inge kul o bli av med kortet pga en sådan.

man kanske borde köpa sig en actionkamera så man kan hävda sig i mot de sadistiska poliserna, inte mött någon o de är säkert få men inge kul o bli av med kortet pga en sådan.

Du menar att en 10 sekunders filmsekvens där horisonten plotsligt försvinner och man bara ser himmel skulle kunna funka till din fördel i rätten?

Bröstmonterad i sele: 10 sekunder tank eller instrumentkluster som vinglar fram och tillbaka
Hjälmmonterad: 10 sekunder detaljstudie av framskärm - som inte ens pekar åt det håll du kör.

Prova för all del! Kom ihåg att posta utfallet här inne efteråt.

Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm