Indraget körkort, följder

puppet_boy

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
Yamaha R6
Hej!
Det är så att min kära fader har fått sin KK (Bil) indraget i 2 månader (tillfälligt beslut). När han åkte fast (61km/h på 30-stäcka) så skrev han inte under något och erkände inte. Nu har han blivit delgiven från tingsrätten, huvudförhandling om 2 månader (länsstyrelsens beslut). Vad händer om han blir dömd? Blir det större böter än om han skulle erkänt direkt? Man betalar väll inte rättegångskostnaderna själv ifall man blir dömd? Vad är det för straff man kan få?
Måste dock påpeka att det är bara fortkörning och inte vårdslöshet som det är frågan om.

Tacksam för svar!

Nu är inte jag ngn juridisk expert...vilket det säkerligen finns många som är.
Men jag är rädd att när man åker fast över 30km/h så blir det automatiskt vårdslöshet i trafik, det är det som gör att man förlorar körkortet :(

Sen när det gäller att betala rättegångskostnaderna så tror jag notera TROR att den som förlorar målet står för rättegångskostnaderna.

men jag är som sagt ingen expert detta är bara den erfarenheten ja har fått...

Polaren blev av med sitt kk. 6000kr i böter och utan kort i 4mån. 51km för fort på 90väg. Han erkännde på plats! Förlorar din far i rätten så får han stå för kostnaderna!

du kan vägra att skriva på fortkörning, eller om du kört med dimljus, slitna däck, ja alla böter polisen vill ge dig, och du behöver inte betala rättegångs kostnaderna. du får gratis advokat,

om du ska stämma din granne för att han kissa på din bil,
så får den som förlora betala, men då är det civilrättsligt mål,
2 olika saker.

Men jag är rädd att när man åker fast över 30km/h så blir det automatiskt vårdslöshet i trafik, det är det som gör att man förlorar körkortet :(.

Nej, det är det inte. Fortkörning och vårdslöshet i trafik är två skilda saker.

Nej - han kommer inte behöva betala några rättegångskostnader oavsett utgång av rättegången.

Polisen kommer berätta vilken hastighet som uppmättes och sedan utdömer domstolen en påföljd.

61km/tim på 30väg är väl lite för mycket för att kallas "förseelse"?

Vårdlöshet förutsätter att man orsakat en olycka eller åtminstone är mycket nära att orsaka en olycka. En simpel fortkörning kan aldrig bli vårdslöshet, inte ens om man håller dubbla tillåtna hastigheten.
Så länge det rör sig om fortkörning blir det 3 månader utan lapp och 4000:- i böter, inget annat och kan aldrig bli värre bara för att det går till rättegång.

Blåste han förbi en skolklass med 8-åringar som just skulle gå över ett övergångsställe blir det lite annorlunda. Isf kan det bli vårdslöshet och då är det dagsböter som gäller (=dyrt).

Länsstyrelsen har beslutat ett tillfälligt beslut att dra in hans körkort i 2 månader. Kan domstolen dömma ut ytterligare månader med indraget körkort?

Domstolen dömer inte ut körkortsindragande, det gör länsstyrelsen!

När det gäller tinget behöver man aldrig betala rättegångskostnader i såna här fall då det är staten som stämmer dig. Om man däremot väljer att ha en advokat närvarande får man betala kostnaderna för denna om man förlorar, och förlorar gör man i de flesta fall! I såna här fall mot poliser är man i det närmaste rättslös om nu inte polisen begått grava fel.

Kan faktiskt bli billigare i bland med rättegång än att erkänna på plats.

Har själv erfarenhet av en fortkörning som skulle ge ett visst belopp i böter vid erkännande på plats.
Efter att ha förlorat kampen i tingsrätten så blev jag x-dagsböter fattigare.

Som inkomstlös ungdom blev det totala beloppet mycket mindre än om jag erkänt på plats.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman