indragen körkortstid?

Örnie

Ray.Ban
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Svart 600 Hornet
Någon som har några siffror på hur lång tid körkortet blir återkallat när man kör med begr A-behörighet på en ostrypt 25kw motorcyckel?


Medveten om försäkringar och prövotid...
vet körkortet försvinner vid 12månader + oavsätt prövotid.
(så vi slipper alla de inläggen som brukar komma) :)


Det jag funderar på om det finns några rättsfall där detta funnits? Även om det finns prejudikat från HD? Så vi slipper alla dessa spekulationer.
 
Örnie skrev:
2462523 Någon som har några siffror på hur lång tid körkortet blir återkallat när man kör med begr A-behörighet på en ostrypt 25kw motorcyckel?


Medveten om försäkringar och prövotid...
vet körkortet försvinner vid 12månader + oavsätt prövotid.
(så vi slipper alla de inläggen som brukar komma) :)


Det jag funderar på om det finns några rättsfall där detta funnits? Även om det finns prejudikat från HD? Så vi slipper alla dessa spekulationer.

Ett första tipps är att aldrig gå public med en sån sak då man aldrig vet vem som läser det.
Om du nu ska köra olovligt så är det bara ringa å fråga polisen angående detta, men polisen brukar ha lite överseende när man köra tung båge med begränsad behörighet.
:tummenupp
 
Har faktiskt aldrig hört talas om någon som åkt fast för sådan olovlig körning, konstigt nog. Enligt http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse6.htm så verkar det som att längsta återkallelsetiden för olovlig körning är 10 månader. Fast det är nog ingen som vet exakt vilket straff man får om man kör tung mc med A-begränsning på kortet. Enligt ovan nämnda hemsida regleras nämligen återkallelsetiden till största del genom praxis och inte genom lagstiftning. Vilket förmodligen innebär att handläggaren på länsstyrelsen kan bestämma lite som han/hon vill med tanke på omständigheterna i det specifika fallet.
 
något jag förundras över är

Kört mc med enbart B-kort
straffskala:Varning - 6 månader
Normalpåföljd: Varning

Ganska sjukt att den normalapåföjden är endast en varning. Det måste betyda att 25kw på en tung ses som en ännu mildare trafikföretelese. Dessutom att hojan är reggad 25kw, dvs felregistrerad nästan är utan straffpåföljd.

Att endast trafikförsäkringen kommer gälla är en helt annan sak... Även halvförsäkringen. :)
 
Örnie skrev:
2468238 något jag förundras över är

Kört mc med enbart B-kort
straffskala:Varning - 6 månader
Normalpåföljd: Varning

Ganska sjukt att den normalapåföjden är endast en varning. Det måste betyda att 25kw på en tung ses som en ännu mildare trafikföretelese. Dessutom att hojan är reggad 25kw, dvs felregistrerad nästan är utan straffpåföljd.

Att endast trafikförsäkringen kommer gälla är en helt annan sak... Även halvförsäkringen. :)


Var har du hittat den informationen?
Några referenser?
 
lär dig köra snabbt så kan du köra ifrån som sen.
 
Örnie skrev:
2462523 Någon som har några siffror på hur lång tid körkortet blir återkallat när man kör med begr A-behörighet på en ostrypt 25kw motorcyckel?


Medveten om försäkringar och prövotid...
vet körkortet försvinner vid 12månader + oavsätt prövotid.
(så vi slipper alla de inläggen som brukar komma) :)


Det jag funderar på om det finns några rättsfall där detta funnits? Även om det finns prejudikat från HD? Så vi slipper alla dessa spekulationer.

Tror det e döds-straff på det men e inte säker!:confused:
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top