Individanpassade hörselskydd

Thirran

kakmonster
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Jönköping
Hoj
CBR 600 f -96
Hej!
Är det nån här som har någon erfarenhet av individanpassade hörselskydd som tex earfoon eller elacin?
Funderar på att införskaffa såna men har ju ingen aning om vilka??:va
Det finns dom som lämpar sig för motorcykelåkning men jag vill även att de ska gå ha vid konsertbesök. :yoparty
Tacksam för svar:Bugar
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Inte testat dom men vet att enda skillnaden på dom mc anpassade är att dom inte sicker ut.. samma skydd som vanliga..
 

Thirran

kakmonster
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Jönköping
Hoj
CBR 600 f -96
Borde alltså funka att köpa såna då?
Så kan man ha dom både när man kör och när man rockar???
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Thirran skrev:
2502328 Borde alltså funka att köpa såna då?
Så kan man ha dom både när man kör och när man rockar???

Ja det tror jag! titta till så dom är Freqvens raka i sin dämpning! vanliga hörselskydd dämpar mest av basljud och mindre av högfreqventa ljud vilket gör att musik låter skit.. Ingen aning om hur earfoon t ex funkar där men det står säkert på deras hemsida! :tummenupp
 

Thesod

Ny medlem
Gick med
15 May 2005
Ort
Lidingö
Hoj
Kawasaki ZR7S -01
Som nämndes ovan så dämpar de dyrare forgjutna oftast i betydligt rakare kurva, MEN det är inte alltid bra! Det är kanon om du ska gå och lyssna på konserter, men inte alls lika bra när det gäller att åka båge. När du åker så behöver du ta bort betydligt mer buller! Om det är en seriös firma som gjuter pluggarna åt dig så kan du kolla med dem om du kan få med flera filter, vanligast är -15 och -25 db, men se till så du får med några anpassade för just buller!
 

mikke02

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Södra Småland
Hoj
Yamaha FJR 1300
Har Earfoons gjutna i jobbet. För mig funkar det tyvärr inte att ha de på mig under hjälmen då de trycks in för mycket i örat = obekvämt( funkar ev me annan hjälm som har mer plats vid örat) . När det gäller dämpningen så valde jag ett för tufft filter från början o bytte till mindre dämpning. Fick skicka de till Earfoon för att få det gjort, men utan kostnad.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
mikke02 skrev:
2505858 Har Earfoons gjutna i jobbet. För mig funkar det tyvärr inte att ha de på mig under hjälmen då de trycks in för mycket i örat = obekvämt( funkar ev me annan hjälm som har mer plats vid örat) . När det gäller dämpningen så valde jag ett för tufft filter från början o bytte till mindre dämpning. Fick skicka de till Earfoon för att få det gjort, men utan kostnad.

Är som sagt därför dom har mc modellen som inte sticker ut vid öronen
 

mikke02

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Södra Småland
Hoj
Yamaha FJR 1300
Cervantes skrev:
2505865 Är som sagt därför dom har mc modellen som inte sticker ut vid öronen
Jag ville haft den varianten, men var lite svårt att motivera för arbetsgivaren att stå för mc-varianten:rolleyes: . Kanske skulle försöka igen, har varit ute o kört mc med klienter under representation:) , men lär nog inte funka:mad: .
 

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
ZX-10R
Earfoons mc-anpassade skydd funkar alldeles utmärkt när man kör hoj. Rekommenderas!
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
mikke02 skrev:
2505910 Jag ville haft den varianten, men var lite svårt att motivera för arbetsgivaren att stå för mc-varianten:rolleyes: . Kanske skulle försöka igen, har varit ute o kört mc med klienter under representation:) , men lär nog inte funka:mad: .

Haha nää det är nog kört :D
 

roken

www.offthemap.se
Gick med
10 Nov 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Snart KTM... igen
Thirran skrev:
2502303 Hej!
Är det nån här som har någon erfarenhet av individanpassade hörselskydd som tex earfoon eller elacin?
Funderar på att införskaffa såna men har ju ingen aning om vilka??:va
Det finns dom som lämpar sig för motorcykelåkning men jag vill även att de ska gå ha vid konsertbesök. :yoparty
Tacksam för svar:Bugar

Jag kör avgjutna hörselskydd tillverkade i mjuk silikon, vilka gjordes på Hörseltekniska Laboratoriet här i Sthlm. De kostade runt tusenlappen, men har varit värda varenda krona.
De sticker inte ut, så det är inga problem att ha hjälm.
De är "hudfärgade", så de syns inte när man har dem på konserter/krogen.
De dödar stoppar alla ljud, så de funkar mot såväl ylande motorer, som vindbrus som snarkande rumskamrater.

Var i Rumänien i somras och använde dem från nio på morgonen, till sju på kvällen medan jag körde enduro, samt nätterna igenom medan rumskompisen slog nya rekord i högljudssnarkningar.

Enda nackdelen är att man får svår ångest varje gång man förlägger dem... men det är det värt. =)

Silikon = :tummenupp (som alltid...)
 

Thirran

kakmonster
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Jönköping
Hoj
CBR 600 f -96
Nu har jag språkat lite med de återförsäljare som finns i stan och det lutar åt earfoon. Dom är hårda men billigare och håller betydligt längre (om man inte slarvar bort dom...)Det borde ju inte vara sämre än mjuka eftersom de ska passa mina öron perfekt!?!
Dessutom så kan man nog ha dom när man kör för nu har jag inget så all dämpning är bättre än vad det är nu....
Alla dessa proppar ska ju vara betydligt bättre än ex gula skumproppar så det borde inte vara hela världen om det inte dämpar helt perfekt i musiksammanhang, jag har inte så höga krav mer än att jag inte vill ha så #pip# ont i öronen av att peta i/ta ur dem hela tiden.
Längter efter sommar och sweden rock:yoparty
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Apotekets silikonpluggar för 35 kronor fungerar utmärkt de med, för MC-åka och spelningar. Nästan för bra ibland, för jag hör inte motorn som jag skulle vilja. De plockar det registret ypperligt, och lyckligtvis även vindbruset.

Finns i tre storlekar och bör testas innan dyra individanpassade beställs, om det enda som provats innan är de gamla skumpluggarna.
 

Thirran

kakmonster
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Jönköping
Hoj
CBR 600 f -96
ft skrev:
2523496 Apotekets silikonpluggar för 35 kronor fungerar utmärkt de med, för MC-åka och spelningar. Nästan för bra ibland, för jag hör inte motorn som jag skulle vilja. De plockar det registret ypperligt, och lyckligtvis även vindbruset.

Finns i tre storlekar och bör testas innan dyra individanpassade beställs, om det enda som provats innan är de gamla skumpluggarna.

Har provat... mina öron är för små...
Så jag var och fixade avgjutning och han som gjorde det tyckte inte det var så konstigt att jag hade problem med de vanliga för mina hörselgångar var pyttesmå! Bara att hoppas man inte slarvar bort dom, då blir det en dyr läxa. Skulle få dom i mitten på december, lagom till julklappsinköpen...
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Själva skallbenet klarar inte av att dämpa mer än 76 decibel, så snackar vi riktigt höga ljud och under längre tid, som ex en rockkoncert etc, så hörselproppar ungefär som en flytväst i ett hav av bensin.

Fast för lägre typ av störningar, som en mc etc, så är hörselproppar grymt bra och som med alla typer av skydd, det hjälper oavsett bättre än inga :)
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top