Individanpassade öronproppar.

Pegaso650

Numera på Honda...
Gick med
16 Apr 2005
Hoj
Viffer -98
Funderar på öronproppar tillverkas efter avgjutningar av hörselgången, typ earfoon.

Är det värt drygt 2000:- för ett par öronproppar?
Funkar de så bra som tillverkaren hävdar (dämpar vindbrus - släpper igenom tal/musik)?
Vilken tillverkare rekomenderas i så fall?

Eller kommer jag slarva bort dom efter tre turer med hojen och bör fortsätta med Apotekets gula?

:confused: :confused:

Jag tycker det låter lite väl dyrt för ett par öronproppar :va I synnerhet som 10 par på Jula tex kostar 39kr, och dom kastar man när dom är smutsiga, tappar man bort dom så är det bara att ta ett nytt par för 3,90...

har ett par earmo på jobbet.
http://www.earmo.com/zw/earfoon.php

tyckte inte inte dom funka så bra under hjälmen men det berode nog på att dom har en ögla för så kallad senilsnöre...(den sticker ju ut) .....
men dom har ju andra modeller utan och dom är nog klockrena...

så har man dollars så varför inte....

Last edited:
jag kör med earfoon, kanon sköna, har inte provat med musik, de har en bikermodell för musik.

engångsproppar är inte gratis och inte lika sköna.

edit:ja det gäller att hålla rätt på dom.

Varför göra det mer komplicerat än nödvändigt? Hightech är säkert bra när man är typ musiker men om Rossi och grabbarna kan använda vanliga gula så duger det åt mig. Det lär ju inte direkt vara kostnaden som stoppar MotoGP killarna från gjutna pluggar....

Tycker nog som de flesta, att det igentligen är för dyrt :gnissla . Men det skulle vara skönt att kunna prata med folk utan att behöva ta av sig hjälmen så fort man ska säga hej.

Har även tänkt att köpa ett BT headset, typ Scala eller liknande, till telefon. Hur funkar det ihop med vanliga gula proppar då? Nån som vet?

Jag har prövar några öronproppar ja köpte hos en mc affär dom va skit bra men man slarvar ju bort dem med tiden.
så ja kör nog med vanliga nu för tiden!

Kör med Earfoon och kört med dom i flera år, kanonsköna proppar. Måste ha dom då dom gula inte får plats i mina öron. (Med små öron behöver man inte höra så mycket skitsnack :D )

Fick Earfoon genom jobbet, hade det varit mina egna 2tusen hade jag varit besviken. Gula Bilsom gör jobbet bättre och jag slipper få ont av propparna. Numera har jag dock Peltor radiolurar (på jobbet dårå). På hojen finns inga andra alternativ än gula Bilsom! Se till att byta ofta eftersom dom tappar dämpförmågan efter ett ganska kort tag.

Har elacin och de fungerar skitbra. inget klämmande eller skavande (då fixar de till det) visst är de dyra, men värda varenda krona.
om du gjuter av headsetet så välj det lite styvare silikonet så sitter det bättre när det är varmt och man är svettig.

Hur funkar det med intercom/telefon då om man har proppar utan medhörning? räcker det att skruva upp volymen på max?
Nån som testat?

Hur funkar det med intercom/telefon då om man har proppar utan medhörning? räcker det att skruva upp volymen på max?
Nån som testat?

Jepp, har scala och det funkar kanon. Man skruvar bara upp ljudet högt nog.
Har även formgjutna proppar genom jobbet, jättebekväma då dom inte "trycker" som en foampropp. Man tänker inte på att dom finns efter ett tag.
Dock är det väldigt noga med hur man sätter in dom.
Måste sitta exakt på plats både i djup och vinkel då dom inte sväller upp och tätar som foam. Så det är inget man slänger in på 3 blanka.

Jepp, har scala och det funkar kanon. Man skruvar bara upp ljudet högt nog.
Har även formgjutna proppar genom jobbet, jättebekväma då dom inte "trycker" som en foampropp. Man tänker inte på att dom finns efter ett tag.
Dock är det väldigt noga med hur man sätter in dom.
Måste sitta exakt på plats både i djup och vinkel då dom inte sväller upp och tätar som foam. Så det är inget man slänger in på 3 blanka.

OK :tummenupp
Låter som att man kan köra vidare med apotekets proppar då.

Apotekets egna gula numera är sk-t. Handla bilsom 303 gula på jula istället. 20-pack eller storpack (200 st räcker flera säsonger). Finns i både large o small.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra