Incidenttråd!

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Vet inte om det är en bra idé, men jag satt på hojen igår och funderade lite. Jag antar att med erfarenhet så blir man en säkrare förare, men måste man verkligen uppleva incidenterna själv? Vore det inte vettigt, särskilt för nyblivna hojåkare, att kunna läsa lite om vad man kan råka ut för i trafiken?

Hur vore det med en tråd där alla delar med sig av erfarenheter? För att det ska funka och vara något sånär läsbart, så låt bli dumma kommentarer, för långa texter osv. Tänkte att man kort beskriver incidenten, vad som gjorde att man klarade sig, alternativt vad man kanske borde gjort i stället för att klara sig. Det viktigaste är kanske de egna reflektionerna över vad som gjorde att det gick bra eller sket sig!!! Typ såhär (men just det här är ingen riktig incident):

Förhållanden:
2006-05-19, 1930, molnigt, torrt väglag, ca 90 km/h

Incident:
På Slingerbulten i mötande körfält strax efter ett krön står en bil utan varningsblinkers. Då jag passerar står en man bakom bilen och baxar på en släpvagn som står 50 m bakom bilen åt "fel" håll i hans körfält. Då jag stannar för att hjälpa till, berättar han att han tappat släpet i full fart.

Erfarenhet:
Allt kan hända, i det här fallet hade stoppet i sig kunnat utgöra en fara, eftersom trafik kunnat väja plötsligt. Bilen syntes dock tydligt trots att den inte hade varningsblinkers på, eftersom den stod på ett backkrön. Värsta scenariot hade varit att släpet bestämt sig för att möta mig i mitt körfält lite senare...

Nåt sånt, även om incidenten var lite fånig. Bra eller anus?

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back