Incident med civilare: kom jag undan?

Äh, insinuerar man något åker man väl dit för sexuella trackaserier. Bara att hålla sig borta från myndighetspersonal. Snutcheyer är säkert hemafroditer också. Kan ju iof vara en "krydda" i en annars grå vardag.

Sexuella trakasserier är väl bara något inom företag för att främja en könslös arbetsplats.
Finns ju ingen lag som hindrar dig att ragga på poliser.

Sen måste de mäta en snittfart under 500m för att det skall hålla.

Även om polisen inte hinner göra en adekvat mätning, så kan de fortfarande belasta för vårdslös körning, oaktsamhet mm.

Du hade tur att träffa en hygglig polis...det finns en hel del sådana också.

Visst kan de försöka men det krävs lite starkare bevis för att sätta dit för vårdslös körning än att man kört snabbt och de misslyckats med att mäta hastigheten.

Lite roligt faktiskt att många tycks tro att snuten kan sätta dit en för ditten och datten hur som helst. :hihi

Last edited:
Visst kan de försöka men det krävs lite starkare bevis för att sätta dit för vårdslös körning än att man kört snabbt och de misslyckats med att mäta hastigheten.

Lite roligt faktiskt att många tycks tro att snuten kan sätta dit en för ditten och datten hur som helst. :hihi
Vem tror du att en eventuell domstol tror mest på? En eller två poliser som påstår att du kört vårdslöst eller en hojåkare som påstår att han körde lagligt?

Poliser har mer makt än vad många tycks förstå.

Det handlar ju inte riktigt om "vem domstolen tror på" utan vad polisen kan lägga fram för bevis. Om det inte finns någon bevisning utan bara ord mot ord så kommer det inte bli någon dom heller.

Antagligen med största sannolikhet hade dom ingen kamera i bilen eller laser var hon ensam eller såg du någon kollega med i bilen? dom kände väl att dom inte hade så mycket på dig att det inte räcker till nåt vidare böter/åtal därför släppte dom dig,

som dom andra sa köp en lott var glad, akta dig för dom jävla saabarna så jag loosa körkortet förra sommaren

Det handlar ju inte riktigt om "vem domstolen tror på" utan vad polisen kan lägga fram för bevis. Om det inte finns någon bevisning utan bara ord mot ord så kommer det inte bli någon dom heller.

Inga problem att åka in i en laserkontroll lite för fort då....:rolleyes:

Henrik

Trodde jag fick en civilare efter mig igår på motorvägen. körde om en svart saab som låg i typ 140. Jag i ca 160. Han hakade på en liten sväng men jag drog på lite mer och han låg kvar i samma hastighet, så i guess det bara var en halvt rejssugen privatperson :tummenupp

Jasså?

Jag blev stannad för fortkörning för några år sedan. Polisen påstod att jag kört i 170+ medelhastighet. Eftersom jag visste att jag inte kört så fort, och de alltså inte hade koll på min hastighet så nekade jag.

I tingsrätten drog Polisen/åklagaren sedan av 20km/h för att "vara snälla" och för att deras mätinstument inte visat helt rätt. Åkte dit för fortkörning i 150 med följande ord i beskedet från tingsrätten: "det finns ingen anledning att tvivla på Polisens ord".

Frågan är vad som räknas som bevis...

Allt räknas som bevis, men till olika värdering.

Står ord mot ord bör du inte fällas - oaktat vilken standardfras du klippt från motiveringen - men självfallet ligger du brunt till om du bara har ditt ord och polisen förutom sitt ord har en hastighetsmätning med fartkamera/laser.

Dirty Lobster *asg*

Allt räknas som bevis, men till olika värdering.

Står ord mot ord bör du inte fällas - oaktat vilken standardfras du klippt från motiveringen - men självfallet ligger du brunt till om du bara har ditt ord och polisen förutom sitt ord har en hastighetsmätning med fartkamera/laser.

De hade ingen mätning med fartkamera/laser.
Dock "efterföljande-metoden" vilken i det här fallet verkade ytterst tveksamt utförd.

Runt 140-150 kan jag kanske varit uppe i, men inte några 170+ som polisen påstod. Alltså ljög dom, och kom undan med det.

Runt 140-150 kan jag kanske varit uppe i, men inte några 170+ som polisen påstod. Alltså ljög dom, och kom undan med det.
Precis det jag menade. Det spelar ingen roll vad en ensam trafikant säger om farbror/tant polisen säger att man gjorde ditten eller datten.

En polis ord duger utmärkt som "bevis" eftersom vi, dvs samhället, gett poliser en viss makt och förtroende.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla