Inbyggda ryggskydd

Bischan

Born to be Wild
Gick med
18 Oct 2006
Hoj
Kawasaki GPZ900R -85:a och enHonda XR125L -05:a
Någon som har bra koll på kvaliten och om de skyddar bra på inbyggda ryggskydd som ligger insydda i en del textiljackor (allvädersjackor)?

Jag har en allvädersjacka med inbyggt ryggskydd från Flying Eagle
( http://www.flyingeagle.se ) Modell Twister.

Nån som kanske har erfarenhet vid vurpa eller något med liknande jacka med inbyggt ryggskydd?
Själva skyddet täcker ju inte så mycket som ett separat ryggskydd förstås.
Tacksam för kommentarer och erfarenheter som ni vill dela med er av.

Menar du "sittunderlaget"?:gnissla
Själv skulle jag inte köra utan det "separata" då det inbyggda inte duger mycket till.

Last edited:
Ser inte riktigt vad det är tillverkat i, men om det är "hårt" så ser inte plattorna ut att överlappa varandra vilket är att föredra.
Ser förövrigt ut som om det är ett "mjukt", gillar inte skarvarna när dom är så öppna.
Så svårt att säga vad som passar bäst.. det en person tycker är bra som f*n , hatar en annan.

bischan skrev:
2652131 okej... tack.
Har kraschat med ett ryggskyd av märket ufoplast. ett relativt billigt ryggskyd med hårda överlappande plattor. Ryggen klarade sig fin fint :-) välj ett skydd som man kan dela på o tvätta den delen som ligger mot ryggen.
välj ett som inte stramar åt för mycket i armhålorna (Remmarna). det gör mitt o leder till dålig blodcirkulation.

För övrigt är skyddet jättebra som jag har

The Naisse skrev:
2652150 Har kraschat med ett ryggskyd av märket ufoplast. ett relativt billigt ryggskyd med hårda överlappande plattor. Ryggen klarade sig fin fint :-) välj ett skydd som man kan dela på o tvätta den delen som ligger mot ryggen.
välj ett som inte stramar åt för mycket i armhålorna (Remmarna). det gör mitt o leder till dålig blodcirkulation.

För övrigt är skyddet jättebra som jag har

var kan man få tag på det?

Stortryne skrev:
2654943 Jag kör Halvarson Track. Bekvämt och följsamt, men något varmt. Hur bra det verkligen är hoppas jag aldrig få reda på, men det brukar stå sig bra i tester.

Jag har heller aldrig tänkt att se hur bra det håller i verkligheten.
Det låter bra, har tyvärr inte studerat några tester... var får man tag på detta skydd?

jag har aldrig satt mitt ryggskydd på prov men jag har ett dainese skydd som jag är jätte nöjd med, liknande som på bild och helsvart.
dainese_shield_p.gif

wdac skrev:
2655337 jag har aldrig satt mitt ryggskydd på prov men jag har ett dainese skydd som jag är jätte nöjd med, liknande som på bild och helsvart.
dainese_shield_p.gif

Någon som vet nått test om ryggskydd och var det finns? nätet kanske? alltså behöver ju inte vara inbyggda.. Ett separat borde ju följa med kroppen bättre om man skulle ha oturen att krascha..

bischan skrev:
2656560 Någon som vet nått test om ryggskydd och var det finns? nätet kanske? alltså behöver ju inte vara inbyggda.. Ett separat borde ju följa med kroppen bättre om man skulle ha oturen att krascha..

Var ju ett test i SMCs tidning för någon månad sen. Då blev Halvarsson Race (heter den nog) och Lidls ryggskydd bäst i test.

marten_larsson skrev:
2656644 Var ju ett test i SMCs tidning för någon månad sen. Då blev Halvarsson Race (heter den nog) och Lidls ryggskydd bäst i test.

okej.. tack för det svaret..

bischan skrev:
2655313 Jag har heller aldrig tänkt att se hur bra det håller i verkligheten.
Det låter bra, har tyvärr inte studerat några tester... var får man tag på detta skydd?
Det finns "överallt". D.v.s. hos de flesta MC-handlare. Bara gå in till närmaste och fråga.

marten_larsson skrev:
2656644 Var ju ett test i SMCs tidning för någon månad sen. Då blev Halvarsson Race (heter den nog) och Lidls ryggskydd bäst i test.
Har för mig att det var "track" där åxå, men kan ha fel...

Last edited:
marten_larsson skrev:
Lidl? säljer inte de mat? :tungan

wdac skrev:
2660200 Lidl? säljer inte de mat? :tungan

Jo, det också... Men de sålde ryggskydd, hjälmar, lås mm till mc för ett tag sedan, sök i forumet så får du nog upp några trådar som behandlar det exklusivt :) Vad jag minns kunde man köpa regnställ som var okej och då uppenbarligen ryggskyddet också. Hjälmen/arna var det mer diskussion om, huruvida de var testade i "fel" länder (för CE-godkänt) eller inte. Fanns också tankväskor som var uppskattade.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT