Inbromsningar

Dziadek

Är snabbare än din hoj, frifall 296km/h
Gick med
25 May 2005
Ort
Halmstad
Hoj
En gammal ÄrrEtta
Har funderingar ang inbromsningar på bana.

När jag tog körkort så fick man lära sig att bromsa med raka armar. Mao sätta tryck på styret.
Sedan kom man till smc kurser och där skulle man strypa tanken med låren.
Å så kikar man på MotoGP, där flyger ett ben åt sidan och bakhjulet upp i luften.

Har provat både tryck på styret och kramat tanken med låren. Finns det något som är rätt och fel?

Hur gör dem i MotoGP? Kombo?
 
Förankra i tanken som du skriver, annars förs vikten från din överkropp över direkt i gaffeln och sätter onödig belastning där.

Klart att gaffeln får ta vikten ändå men den bör klara det bättre om det kommer från mitten av cykeln.
Sen får du ju bättre möjlighet att styra m.m om du är avslappnad i armarna :banana
 
Tanken är det du primärt skall nypa om dock så vet jag några som förflyttar sig tidigt och får alltså insidan av låret mot tanken i inbromsningen.
Att kolla på motogp grabbarna är som att kolla på maratoneliten då du skall motionera dvs helt fel. Dom grabbarna gör saker som inte funkar på andra hojar och för att vinna hundradelar vilket gör att medlen blir det som funkar inte vad som känns bra.
Väldigt många i mgp har opererats för kompartment syndrom vilket tydligt visar att dom inte följer detta med säkring mot tank men det är inte alltid hojens uppbyggnad passar dom ergonomiskt bra då nedläggningsvinklarna gör detta lite svårt.
 
Nuförtiden lär de ut att nypa åt med låren kring tanken under färd med mc och även vid inbromsning. Och avslappnade armar. Klart du kan behöva hålla emot lite grann med armarna om du bromsar in tvärt, men viktigt är att vara stadig på underkroppen.
 
Last edited:
Jag lärde mig knipa om tanken på körskolan i slutet av förra årtusendet så det är inget nytt.
Stela armar gör det svårare att känna/rädda en framhjulslåsning men med riktiga racedäck på bana låser man inte framhjulet innan hojen slår över så där spelar det inte lika stor roll.
För oss som inte har racedäck går det ändå bra att flytta sig i sadeln innan inbromsningen om man bara väntar med att fälla ut knäet. Någon form av grepphjälpmedel på tank eller ställ gör det hela mycket enklare.
 
Jag fick för en massa år sen lära mig att ha raka armar och stödja mot styret, det gjorde även tjejen för två år sen :(

Lås knäna mot tanken, du ska kunna bromsa allt du kan med vänsterhanden i luften :fakta Det får man bland annat göra på SMCs kurser. Sen är det iofs lättare på en sporthoj än på en gammal CB, men tårna på fotpinnarna, in med knäna mot tanken, och pressa uppåt med hjälp av tårna, sen sitter du tvärstadigt :fakta
 
Finns väl lite olika tekniker, men för att spara in moment och inte störa chassit för mycket så ungefär nåt sånt här. I början på bromsningen ett successivt tryck på frambromsen förankrad med båda ben, när hojen "satt sig" så bromsar man så hårt det går. Sedan låter du kroppen glida fram i sadeln tills innerlåret tar i tanken till den kurvposition man vill ha, ganska viktigt att göra detta innan styrningen för att inte störa chassit senare. Sen pushar du ner cykeln i nedlägg, fortfarande med broms på, avlasta trycket på framdäcket successivt in till din apex. Viktigt att man inte släpper bromsen för fort i detta skede, framdäcket tappar tryck för snabbt och börjar kasa om man slarvar här. Utnyttja även motorbromsen och ha ett högt varvtal hela vägen så är bakänden under bra kontroll också.
 
Finns väl lite olika tekniker, men för att spara in moment och inte störa chassit för mycket så ungefär nåt sånt här. I början på bromsningen ett successivt tryck på frambromsen förankrad med båda ben, när hojen "satt sig" så bromsar man så hårt det går. Sedan låter du kroppen glida fram i sadeln tills innerlåret tar i tanken till den kurvposition man vill ha, ganska viktigt att göra detta innan styrningen för att inte störa chassit senare. Sen pushar du ner cykeln i nedlägg, fortfarande med broms på, avlasta trycket på framdäcket successivt in till din apex. Viktigt att man inte släpper bromsen för fort i detta skede, framdäcket tappar tryck för snabbt och börjar kasa om man slarvar här. Utnyttja även motorbromsen och ha ett högt varvtal hela vägen så är bakänden under bra kontroll också.

Då är det bara å fortsätta knipa sig fast i tanken. Samt öva på att bromsa senare och flytta fram sig samtidigt.:)

Men hur ska man motorbromsa med högt varvtal??? :S
 
Då är det bara å fortsätta knipa sig fast i tanken. Samt öva på att bromsa senare och flytta fram sig samtidigt.:)

Men hur ska man motorbromsa med högt varvtal??? :S

Man växlar ner ett eller två steg. Det är precis samma teknik som används på en lastbil med avgasbroms eller personbil.
Naturligtvis måste det ske känsla på en mc så att inte motorn övervarvar eller att bakhjulet släpper och orsakar en sladd.
 
Last edited:
Då är det bara å fortsätta knipa sig fast i tanken. Samt öva på att bromsa senare och flytta fram sig samtidigt.:)

Men hur ska man motorbromsa med högt varvtal??? :S

Blippa gasen och växla ner en växel. Upprepa, upprepa, upprepa tills lagom växel ligger i.
Har man slirkoppling kan man vara mer brutal och bara koppla, växla ner, släppa kopplingen växel för växel. Eller blippa ändå om man har för mycket mekanisk empati.
 
Aaaa, tänkte "åt andra hållet" högt varvtal = gas :hihi Men dåååå är jag med. Jaja, då får man träna på att hitta rätt varvtal oxå. Tack för alla tips! :tummenupp
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top