In Memoriam Tommy Bolin

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Idag är det exakt 30 år sedan underbarnet Tommy Bolin dog 25 år gammal. En av världens mest innovativa och begåvade gitarrister någonsin, vare sig det var hårdrock i Deep Purple, fusionjazz med Billy Cobham och Jan Hammer, reggae,rock,pop och soulutflykter på soloplattorna eller funkrock med James Gang så passade Tommy som handen i handsken. Tyvärr var hans liv en enda röra och slutade alldeles för tidigt, epitetet "den tragiska konstnärsjälen" har väl sällan passat bättre. Den ofta citerade inledningen till Wild Dogs är samma typ av rop på hjälp som Phil Lynott använde sig av i sina texter och som blir uppenbara först i efterhand.

Baggage handcuffed to my wrist,
I drag it everywhere I go.
Sometimes I fight it with my fists,
If I knew which way was home,
It's where I'd go.
If I knew which way was home

Tidningen Rolling Stone hade inte ens med honom på sin lista över "Worlds greatest guitarists", ett stort jävla hån är vad det är.

Tommy Bolin was an artist maybe only in line with a David Bowie. But unfortunately he never achieved that level of success - he seemed to grow bored of his own styles before they had a chance to catch on or become vogue. He moved through musical phases quickly - jazz, fusion, rock, reggae, metal and funk. He mixed these together frequently as well. I never met the man and that saddens me, because I lived and breathed his music for many years and it was (and is) a major influence on me, my music, my life. Whether his guitar was heard with the James Gang, Deep Purple, Billy Cobham or on his solo LP's, he was ahead of his time. - Nikki Sixx of Motley Crue

For instance, my tune ‘Sister Andrea’ – we did a version of it with Tommy. His solo on that is definitive – the way I thought the tune should sound. I don’t think we ever did anything close to it with Mahavishnu. We never did it justice. I think Tommy picked it up instantly. The second I played him the groove, and the solo section where the guitar would play, he just took off instinctively and did exactly what I would hear there. It was amazing. He was really the ideal guitar player. Inspiration just flowed through him. It was almost visible. It’s hard to describe. I learned a lot from just watching and listening to him. It was beautiful. - Jan Hammer

He had brilliant technique...he could actually kind of play circles around me...but I think his music stands on its own, and I think he's just as valid today as he was back then. - Joe Walsh

Napoleon once said, great men are like meteors, designed to burn so that the earth may be lighted, Tommy was such a fast burning meteor....fly on Tommy boy, i hear you play in the wind and in my heart-Glenn Hughes

Upptäck!

Bifogat

• Tommy 1.jpg
    Tommy 1.jpg
    3 KB · Visningar: 396
  • Tommy 2.jpg
    Tommy 2.jpg
    3 KB · Visningar: 399
  • Tommy 3.jpg
    Tommy 3.jpg
    2.5 KB · Visningar: 396
Även snart 10 år sedan Sigvard Marjasin klippte och klistrade kvitton för att spara pengar.
Inser du inte själv hur lite JAG bryr mig om denna som jag aldrig har hört talats om? Jag vet att du tycker det är fruktansvärt skoj att name-droppa en massa artister och visa hur kunnig du är men det enda tragiska i denna tråd är att du inte förstår det själv.
Och när jag skrev JAG så menade jag även alla andra. Och om någon annan skulle råka bry sig så kan ni väl bilda en klubb och hålla till på myspace.com eller dylikt? Kom tillbaka med någorlunda vettigt istället, till och med Oddjob's senaste tråd är mer intressant.

Hahaha, årets mest dissande inlägg. Har du suttit och sparat på nedlåtande saker hela året för att göra ett enda monsterinlägg eller?

Dee_cati skrev:
2643099 Även snart 10 år sedan Sigvard Marjasin klippte och klistrade kvitton för att spara pengar.
Inser du inte själv hur lite JAG bryr mig om denna som jag aldrig har hört talats om? Jag vet att du tycker det är fruktansvärt skoj att name-droppa en massa artister och visa hur kunnig du är men det enda tragiska i denna tråd är att du inte förstår det själv.
Och när jag skrev JAG så menade jag även alla andra. Och om någon annan skulle råka bry sig så kan ni väl bilda en klubb och hålla till på myspace.com eller dylikt? Kom tillbaka med någorlunda vettigt istället, till och med Oddjob's senaste tråd är mer intressant.
:rofl

Hear hear!

Är det inte historier om kända kommunister så handlar det istället om gitarrister.

Bifogat

• whocares.jpeg
    whocares.jpeg
    28.7 KB · Visningar: 47
Dee_cati skrev:
2643099 Även snart 10 år sedan Sigvard Marjasin klippte och klistrade kvitton för att spara pengar.

Med en dåres envishet skriver du samma inlägg om och om igen, det är säkert tionde gången, när ska det gå upp för dig att jag inte bryr mig om dig och vad du tycker är intressant?

Det finns en ignorelista som fungerar utmärkt, använd den.

Maxxi skrev:
2643147 Är det inte historier om kända kommunister så handlar det istället om gitarrister.

Kan inte alla ni lågutbildade som inte vet hur man för sig sluta läsa mina trådar.:D

Last edited:
Jag var säker på att det var den underbare Tommy Bohlin det var frågan om, tills jag såg stavningen. Någon som vet om det är från artisten de fått namnet?

Chris Ash skrev:
2643230 Med en dåres envishet skriver du samma inlägg om och om igen, det är säkert tionde gången, när ska det gå upp för dig att jag inte bryr mig om dig och vad du tycker är intressant?

Kan inte alla ni lågutbildade som inte vet hur man för sig sluta läsa mina trådar.:D
Jo vill du kalla en civilekonom med 4,5 års studier på handelshögskolan för lågutbildad så får du väl göra det:huvet Fan jag visste inte att man behövde dubbel examen eller vara raketforskare för att räknas som utbildad.

Chris Ash skrev:
2643230 Med en dåres envishet skriver du samma inlägg om och om igen, det är säkert tionde gången, när ska det gå upp för dig att jag inte bryr mig om dig och vad du tycker är intressant?

Ok, du är musiker så jag förstår en viss del av det hela. Men om det nu är 10:e gången så måste du ju få in något i skallen? Givetvis så postas det betydligt mer skit här på SH, jag överdrev en smula. Men fortfarande, tror du att en enda jävel bryr sig? Skit i att jag påpekar det hela, jag vill bara ha ditt uppriktiga svar på den frågan.

Ja, jag har migrän och är sur och jag låter det gå ut över mina mindre omtyckta objekt här på sporthoj.com, de som faktiskt gör det värt att besöka det alldeles för ofta :D För jag mår ju riktigt bra när jag får utlopp för mina aggressioner och när jag inte kan göra det på annat vis just nu än att skriva nåt meningslöst här så får det bli så.
Och jag skulle aldrig lägga dig på ignorelistan (den är tom för övrigt) för det är ju så jävla kul att läsa dina trådar. Dock inte de om krigsföring etc för det blir mest patetiskt och än värre "visa-min-kunskap-helt öppet-på-sh"-anda.
För övrigt vill jag inte kalla mig högutbildad men däremot kan jag påpeka att trots min brist på hög utbildning så har jag en hjärnkapacitet klart över genomsnittet (något som iofs påstås av ca 99% av killarna på SH).
Antar att det är därför jag har migrän just nu, jag har gjort för mycket sinnesslöa saker idag!

Estremo skrev:
2643267 Jag var säker på att det var den underbare Tommy Bohlin det var frågan om, tills jag såg stavningen. Någon som vet om det är från artisten de fått namnet?
Percy tårar har många sådana referenser, som bland annat astronauten Udo Dirskschneider och doktor J Tull. Sånt som man inte förstod när man såg programmet när det gick på tv.

honkiie skrev:
2643938 Percy tårar har många sådana referenser, som bland annat astronauten Udo Dirskschneider och doktor J Tull. Sånt som man inte förstod när man såg programmet när det gick på tv.

:fakta

Även I Manegen och Nile City har ett gäng såna, kommer bara på Nate Dogg - kåtast i kungsängen just nu... Sjukt roligt!

Jag tyckte att denna tråd hade ett visst intressevärde!
Tack Chris!

mvh
SB

honkiie skrev:
2643938 Percy tårar har många sådana referenser, som bland annat astronauten Udo Dirskschneider och doktor J Tull. Sånt som man inte förstod när man såg programmet när det gick på tv.

eller krister fugelsang....

tycker det är intressant att läsa dessa trådar för man lär sig nästan alltid nått nytt om musik.. fastän han inte va från någon tidsepok jag gillar särkillt mycket så är det ändå intressant...

ni andra som inte gillar det kan ju låta bli att läsa å gå å lyssna på limpkakorna eller va faan skit de är ni lyssnar på!

Chris Ash skrev:
2642442 Idag är det exakt 30 år sedan underbarnet Tommy Bolin dog 25 år gammal. En av världens mest innovativa ....QUOTE]

Hans drog-beroende hade bara blivit värre under 1970-talet och den 4 december 1976 hittades han död. Orsaken var en överdos heroin.

Duktig idiot!

Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...