Importkostnader

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
KTM 950 SM
Hej!

Funderar på att ta med min hoj till Sverige när flytten går i sommar. Men vad kostar det att regga in den i Sverige?

Transporten till Sverige är fixad, då flyttfirman tar med den i lasset som betalas av arbetsgivaren.

Men vad kostar det att få regbevis, skylt, besiktning osv?

Nåt annat att tänka på?

Från Holland?

Då är det EU och är din mc beg betalar du bara registreringsavgiften i Sverige. Kolla vad SBP tar för en regbesiktning på deras hemsida.

Ca 1600:- för en regbesiktning samt en vanlig besiktning direkt 260:- dvs ca 1900:- i besiktningskostnad. Orginalpapper från holland samt intyg att den är avregistrerad där behövs också.

Orginalskick på hojen krävs(nästan) vid regbeiktningen dvs bort med alla bling bling prylar och tilbaks med orginalprytlarna.

Ca 1600:- för en regbesiktning samt en vanlig besiktning direkt 260:- dvs ca 1900:- i besiktningskostnad. Orginalpapper från holland samt intyg att den är avregistrerad där behövs också.

Orginalskick på hojen krävs(nästan) vid regbeiktningen dvs bort med alla bling bling prylar och tilbaks med orginalprytlarna.

Jag trodde man kunde ta hem flyttgods och regga mer eller mindre i befintligt skick. Skulle vara praktiskt att komma undan dB-kravet och lagligt kunna köra med mina mini-ljuddämpare.

Innerskärmen har jag sågat av för att få dit en undertail, blinkerssladdarna har jag klippt för att få dit mini-LED blinkers osv.
Om det krävs originalskick så blir det jobbigt, troligtvis för jobbigt för lata mig. Då kanske jag säljer här i NL innan flytten och köper nåt färdigreggat i Sverige.

Du kan ju alltid ringa/maila kundservice på SBP eller höra med den där "google" som alla tjatar om.
Men med så mkt modifieringar kan det bli klurigt..
god speed.

Kör uteslutningsmetoden: har du bott utomlands mer än ett år, ägt och brukat hojen minst ett år utomlands? Om nej på någon av de tre kan du inte ta in den som flyttsak oavsett.

Är hojen typgodkänd? Står normalt på samma plåt som ramnumret. Är den det - sälj innan flytt.

Kör uteslutningsmetoden: har du bott utomlands mer än ett år, ägt och brukat hojen minst ett år utomlands? Om nej på någon av de tre kan du inte ta in den som flyttsak oavsett.

Är hojen typgodkänd? Står normalt på samma plåt som ramnumret. Är den det - sälj innan flytt.

Jag har bott utomlands nästan 7 år och köpte hojen för snart 3 år sen. Tror inte hojen är typgodkänd, då den är från 2000.
Problemet verkar vara att inte ens besiktningsmännen vet vilka undantag som gäller.

Hojar är typgokända från 2003 och nyare så din är det lugnt med. Äldre hojar behöver inte vara original.

Back