Importerad gixxer 750 -98 var har hästarna tagit vägen?!

divez

Letar färdig banhoj!
Gick med
24 May 2004
Ort
sthlm
Hoj
gsxr 750 -98 kass + 750 gixxer från 02
Importerad gixxer 750 -98 var har hästarna tagit vägen?! uppdaterad

Hmm lycklig ägare av en fin 750 från 98, undrar dock hur många hästar en -98a igentligen har..

i mina papper från vägverket så står det att den har 72 kw ~ 98 hk
men ska inte en 98 ha runt 99 kw alltså 135 hk?!
det är vad jag sett och trott iallafall.. :va

den går som ett skott men det blir inte några fina powerwheelies på de låga växlarna... vilket jag oxå har förstått att man med lätthet ska få..

någon som har koll på hur detta ligger till eller ska jag åka in på en dyno?
har det ngt att göra med att den är importerad?
------------------------------------------------------------

har nu klippt sladden och gav mig ut på en liten provtur..
det känns nu som den blev mycket lättare där fram vid full mutter!
tycker iofs att hela karakteristiken ändrades även vid mellanregistret, även ljudet blev påtagligare :yoparty

ska sätta in en liten microswitch under så jag utvärdera hur mycket av detta som är psykisk trimm. tack för hjälpen!

------------------------------------------------------------

en del psykiskt var det. :kocko

hmm.. blev fundersam och skruvade bort luftburken och tog mig en titt.. strypbrickorna sitter kvar på hojjen vilket iofs inte är helt dåligt. hojjen har aldrig gått på full potential men ska skruva av dom och fräsa sig lite och sen får man se hur det slutar.

inget större ingrepp men det resulterar ju i den billigaste effektökningen/krona jag varit med om. inte helt fel att ha en kompis som jobbar på finmekanisk verkstad

har varit uppe i 260 enligt mätare med konfigurationen i dagsläget men hur mycket roligare blir det inte på vägen dit med 35 hk till!! :banana

undrar dock hur många andra som bara klippt sin kabel och trott att de fått alla de 35 extra hästarna som fortfarande har kvar restriktionen i insuget...
antar då att denna restriktion finns i alla 750 med 72 kw. vore konstigt annars.....
 
Last edited:
Den är garanterat strypt p.g.a. försäkringspremien, kanske har du full effekt kanske har du det inte! Antagligen har du full effekt!

Begreppet powerwheelie är tvetydigt, inge många som reser sig så där jätte mkt utan direkt provokation!
 
Jag har en GSX-R750 -02 med drygt 140 hästar original plus slipon och några powerwheelies är det inte tal om.
Med powerwheelie menar jag att den går upp på slangen bara genom att man gasar upp i registret, inga av- och påslag.
 
Tjenis,

läs här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?threadid=21423
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?threadid=10373

Den tyska R750n har 98hk i ursprungseffekt. IF tar hänsyn till det när man försäkrar där. Var glad för det.


//P

divez skrev:
Hmm lycklig ägare av en fin 750 från 98, undrar dock hur många hästar en -98a igentligen har..

i mina papper från vägverket så står det att den har 72 kw ~ 98 hk
men ska inte en 98 ha runt 99 kw alltså 135 hk?!
det är vad jag sett och trott iallafall.. :va

den går som ett skott men det blir inte några fina powerwheelies på de låga växlarna... vilket jag oxå har förstått att man med lätthet ska få..

någon som har koll på hur detta ligger till eller ska jag åka in på en dyno?
har det ngt att göra med att den är importerad?
 
divez skrev:
Hmm lycklig ägare av en fin 750 från 98, undrar dock hur många hästar en -98a igentligen har..

i mina papper från vägverket så står det att den har 72 kw ~ 98 hk
men ska inte en 98 ha runt 99 kw alltså 135 hk?!
det är vad jag sett och trott iallafall.. :va

den går som ett skott men det blir inte några fina powerwheelies på de låga växlarna... vilket jag oxå har förstått att man med lätthet ska få..

någon som har koll på hur detta ligger till eller ska jag åka in på en dyno?
har det ngt att göra med att den är importerad?


Bara att klippa en kabel till boxen... Har också sett ett fall där man fick fräsa ur insugen. Men det verkar vara högst ovanligt.
 
Min är klippt och sedan skarvad... hmm ! Kanske Mr Geiger skulle ta och prov-smiska hojjen för att se hur många hästar som är i hagen ?

Geiger skrev:
Bara att klippa en kabel till boxen... Har också sett ett fall där man fick fräsa ur insugen. Men det verkar vara högst ovanligt.
 
grattis till hojen!
får man fråga vad du gav för den?
 
kostnad

tack. känner mig otroligt nöjd än så länge.

Jag gav 54k med helt nya däck och slipon och fint drivpaket,
även bromsarna skivor+belägg är i nyskick.

hojjen var i toppskick inte en repa någonstans och gått 2000 mil.
 
Jag hade samma känla av min -98 som jag ägde. Min var svensksåld och avstrypt och ändå gick den sämre än min lillebrors -96. Jag orkade tyvärr inte ta tag i det utan sålde den efter 1 mån.
 
tackar alla för snabb hjälp.. dax att skruva och klippa sig lite!

kanske borde kollat forumet i 2 sec innan man postar och inser att det finns 611 andra trådar om samma sak... aja
 
Pejo skrev:
Min är klippt och sedan skarvad... hmm ! Kanske Mr Geiger skulle ta och prov-smiska hojjen för att se hur många hästar som är i hagen ?

Din är klippt och skarvat därför att det sitter en brytare under cutsen där du kan välja vilket läge du önskar ! :rofl

//Tobias
 
Oh shit. Jag som trodde det var TRE'n :-)

Bättre sent än aldrig, här ska ut och provsmiskas !!!
nana.gif


Tobias skrev:
Din är klippt och skarvat därför att det sitter en brytare under cutsen där du kan välja vilket läge du önskar ! :rofl

//Tobias
 
powerwheelie

Jag har en 96:a som är lite omdrevad fram (bättre vrid). Det går att få upp framhjulet lite vid fullgas på 1:an och 2:an. Men det är inte några riktiga wheelies, bara att framhjulet kommer upp en dec eller två.

/Dr B.
 
När jag hade min -96:a så reste sig den iallafall på ettan vid fullt pådrag.
Ordentligt också. Tro mig jag drog på fullt den reste sig snabbt jag släppte
ännu snabbare, och efter det fick jag pungkulor i storlek med ett par badbollar.
Kanske inte vart den ende som lyckas med det??
 
Min svensksålda '98a har också 72kW i regbeviset men den har 125+ hk på bakhjulet med Yoshi helsyst, KN och PC2. Den har ett 15-drev fram vilket gör wheelies något lättare men ingen megaskillnad (7% lägre utväxling) Den wheelar inte på tvåan utan koppling
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top