Importera vurpad hoj från tyskland 2008

165DiTech

Medlem
Gick med
31 Jul 2007
Hoj
2006 YAMAHA R6
Funderar på att hämta ett par smällda hojar ifrån tyskland denna helg alt nästa och har hittat en sida som verkar ha inne en del. Eftersom jag inte gjort detta tidigare så är det självklart några frågetecken. Vet att vid registrering i sverige ska cykeln vara "heltypsgodkänd" att den stämmer med en likadan från butik i sverige så det behöver vi inte diskutera.

Hur ser jag på "Breif" att den inte är registrerad som skrot i tyskland?

Det här med Euro3 klasserna och det, rör det mej när jag importerar en r1 00-02?

Hur ska cyklarna avregistreras eller registreras i tyskland om dom ska få åka skåpbil?

Väldigt tacksam för svar, har sökt och sökt och läst in det mesta jag behövde veta men dom här frågorna fick jag inte svar på.

http://home.mobile.de/home/dealerHomepage.html?action=showHome&customerId=857660 är sidan jag kollat på.

Om det är en seriös handlare som det säkert är så borde du kunna fråga honom om avregistreringen. Jag har importerat 2 hojar från Tyskland men då har det redan varit fixat.
Sen om de är av- eller registrerade när de åker skåpbil borde ju kvitta. Se bara till att du får med dig registreringsbeviset till alla cyklarna. Annars blir det problem. Du ska även ha ett kvitto på köpet. Detta för att visa upp på besiktningen. Du behöver även ha specifikationer på cykeln med dig. Det kan man ju skriva ut från nätet. Sen ska de ju bara vägas också. Men det är ju bara om du tänker registrera dem i Sverige.
Verkade ju vara bra priser där. Synd att det är 85 mil från Puttgarden bara.

Tackar som svarar!

Så jag behöver inte hämta några mer intyg på några lustiga ställen mer än breif å kvitto på hojarna? Inga myndigheter eller jag vet inte vad...?

Någon som vet hur det är med strypta cyklar där nere? Bara plocka bort dom grejerna här hemma i sverige å registrera in?

Tackar som svarar!

Så jag behöver inte hämta några mer intyg på några lustiga ställen mer än breif å kvitto på hojarna? Inga myndigheter eller jag vet inte vad...?

Någon som vet hur det är med strypta cyklar där nere? Bara plocka bort dom grejerna här hemma i sverige å registrera in?

Nja det är väl om du ber handlaraen att han fixar så den avregistreras i Tyskland. Om man nu måste göra det:va . Strypningen kvittar väl. Bilprovningen reggar den nog ändå på ursprungseffekten. Om det inte är inskrivet som standardeffekt förstås. Har en kompis som lyckats regga in en Ducati 916 sps med 25 kw som ursprungseffekt...

Om det är en seriös handlare som det säkert är så borde du kunna fråga honom om avregistreringen. Jag har importerat 2 hojar från Tyskland men då har det redan varit fixat.
Sen om de är av- eller registrerade när de åker skåpbil borde ju kvitta. Se bara till att du får med dig registreringsbeviset till alla cyklarna. Annars blir det problem. Du ska även ha ett kvitto på köpet. Detta för att visa upp på besiktningen. Du behöver även ha specifikationer på cykeln med dig. Det kan man ju skriva ut från nätet. Sen ska de ju bara vägas också. Men det är ju bara om du tänker registrera dem i Sverige.
Verkade ju vara bra priser där. Synd att det är 85 mil från Puttgarden bara.

Jag har aldrig hört talas om att man ska ha med sig kvitto eller någon slags lista med specifikationer?? Vad då för lista menar du?

Jag har även själv reggat in en tyskimport utan att behöva vifta med ett tummat kvitto från Fritz Himmer....

:va

Många "nog" och "väl" för ngn som importerat 2 x hoj redan:arsele

var ner å importerade en husbil för ett par år sen hos en bilhandlare. visst kan man fixa papprena sj men vi betalade lite extra så fixade han alla papper som behövdes för att vi skulle få köra den i tyskland och regbesikta in den i sverige. så kolla med firman annars dom kan kanske göra det åt dig.

Jag jag tog hem min hoj fran Tyskland, som jag hade haft registrerad här, avregistrerade jag den och sa att den skulle exporteras. Sedan tog jag med mig Fahrzeugsbrief hem och salde hojen. Har inte hört att han som köpte haft nagra problem att regga in den i Sverige.

Fahrzeugsbrief är ett maste, för att kunna regga in dom och en trygghet för dig att dom inte är stulna. En handlare avregistrerar hojarna i vilket fall och kör du dom i en buss behöver du inte göra annat än att rulla in dom i bussen.

Vet inte om det anges pa nagot speciellt sätt att det är kraschade cyklar i regbeviset men jag tror inte det.

Kul att folk skriver vettiga saker i tråden!! Tacksam för den infon jag fått!

Palmas, det där ang att hojarna är reggade på något speciellt sätt gör inget för oss i Sverige, bara den inte är "skrotad" då är den inte reggbar igen.

Då är det bara för mej att se till att Breifet finns, skriva kvitton å sen plocka hem skrotet.. hihi =)

Lånar tråden lite.

Jag funderar på att köpa en tyskimporterad hoj som inte är inreggad i Sverige. Jag har försökt läsa lite och förstår att jag måste ha ett fahrzeugbrief (med res. för stavning), och att man kan ringa bilprovningen för att kolla ramnumret. Är det något annat? Såg att någon här i tråden nämnde köpekvitto, är det ett måste? Vad behöver jag annars kolla så att den t.ex. inte är stulen eller på något annat sätt beskaffad så att den inte går att regga in?

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!