Importera skadad hoj från Tyskland!

Vapor

Hojgalen
Gick med
23 Jun 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
R1 -06, KTM525sx-03, Yamaha XS400se -82
Har hittat en snubbe i tyskland som har lite över 150 krockskadade hojar.
Vissa har bara lite repor på sig t.ex. en Honda CBR 1000rr repsol replica för 72000 svenska kronor. Vettigt??

Bilderna tar tyvärr för mycket för att bifogas. Har inte Photoshop på arbetsdatorn så jag kan inte ändra dem heller...

edit:
cbr_1000_rr_111.jpg


cbr_1000_rr_121.jpg


cbr_1000_rr_161.jpg


cbr_1000_rr_221.jpg


Är sjukt sugen på att importera en hoj till kommande streetfighterbygge. Man blir ju bara så sugen när man läser om alla andras projekt! :yoparty
 
Last edited:
Problemet med nyare hojar är att dom är helfordonsgodkända. Dvs man får inte ändra saker på dom.
Besiktningen klankar ned på ifall man bygger fighter av en helfordonsgodkännd hoj.
Men kan eventuellt regga den som ombyggt fordon (Kan inte reglerna för det men det skall gå).


Har snubben någon hemsida med fordonen ? Vart i Tyskland håller han till någonstans ?
Kan ta det via Pm ifall du inte vill skriva det här.
 
Vapor skrev:
Vissa har bara lite repor på sig t.ex. en Honda CBR 1000rr repsol replica

Du och jag har verkligen inte samma definition av "lite repor"... :3freak
 
majtii skrev:
Glöm inte 6mån OCH 600mil, annars blir det +25% moms också.

Inte om du kan visa att den varit använd , dvs begagnad. O det har han ju tydligt gjort här... Det räcker med bilder att den varit kraschad...
 
Vapor skrev:
Bilderna tar tyvärr för mycket för att bifogas. Har inte Photoshop på arbetsdatorn så jag kan inte ändra dem heller...

Jävligt snygg hoj tycker jag.. men är även jag lite fundersam över priset.. det var en snubbe som kollade upp krockade hojar från USA, han behövde några fler att dela kontainer med.. men priserna var klart mycket bättre än detta.. plus att dollarn är lägre...

Jo och om du vill göra bilderna mindre så går det urmärkt i "Paint" det har väl alla datorer? Tryck bara på (Bild) upp e verktygsfältet och sen tar du (Ändra storlek/snedställ) och så skriver du ex. 50% vågrätt och 50% lodrätt
skit lätt.. så så spara som .jpg lättare kan det inte bli!
 
Folkezx9r skrev:
Inte om du kan visa att den varit använd , dvs begagnad. O det har han ju tydligt gjort här... Det räcker med bilder att den varit kraschad...

Nope, 6/600-regeln gäller.
Har varit i kontakt med Skatteverket ang detta, 2 ggr för att vara exakt.
 
Porec: Jag skrev upp mig på intresselista ang. hoj från USA. men det visade sig att mäklaren ville ha ca 10000:- / hoj tror jag bara för att medla kontakten. Totala priset till sverige med container med mera skulle bli en 50-60000 /hoj... Inte relevant då längre tycker jag.

Jag skickade ett mail angående hojen som han gav förslag på att den var för ny för mig (och dyr :) ) Det hela har börjat med att jag och Robbano här på sporthoj vill ha ett streetfighterprojekt över hösten/vintern och då hittade vi denna snubbe...

Vi får se hur det utvecklar sig!
 
Vapor skrev:
Porec: Jag skrev upp mig på intresselista ang. hoj från USA. men det visade sig att mäklaren ville ha ca 10000:- / hoj tror jag bara för att medla kontakten. Totala priset till sverige med container med mera skulle bli en 50-60000 /hoj... Inte relevant då längre tycker jag.

Jag skickade ett mail angående hojen som han gav förslag på att den var för ny för mig (och dyr :) ) Det hela har börjat med att jag och Robbano här på sporthoj vill ha ett streetfighterprojekt över hösten/vintern och då hittade vi denna snubbe...

Vi får se hur det utvecklar sig!

Det var som fan.. men foskar man redigt i det så borde man kunna undgå mäklaren.. men men.. lycka till med bygget.!!
 
Jo, frakten från tyskland blir ju betydligt billigare än från USA. Plus att om du hämtar hojen själv så kan du ju se vad du betalar för. Bilder säger mer än tusen ord men att se det i verkliga livet slår det mesta! Om nu denna snubben dessutom har ca 150 hojar som är mer eller mindre krockskadade så kan man ju åka ner med en 50-60000 och ta hem den som verkar vettigast/minst skadad.

Det är min idé. Men blir det av att man sticker ner och hämtar hoj (en till mig, en till robbano) så kanske man kan dra med sig ett släp och få in ett par hojar till där! Så om intresse finns framåt sensommaren så kanske ni kan vara med på ett hörn :D
 
Kan inte rekommendera att köpa av Teilweise Motorrad. De tar mycket bra betalt för sina skadade hojar, dessutom så vill man inte gärna berätta sanningen om hur det står till med maskinerna. (Jag har snackat med killen ett par gånger dessutom så har jag varit på firman i Tysklan och tittat på hojar två gånger).

Angående momsen så är det helt obegripligt att det alltid skall finnas några individer som, trotts att de inte har en aning om vad som gäller, skall "tillrättavisa" de personer som vet bättre :tomten
 
robeen skrev:
Det är moms skillnaden som man betalar isf. dvs 9%.

Ja, om du drar av momsen i Tyskland först.
På vilka grunder man skulle lyckas fixa det har jag varken ork eller lust att spekulera i.
 
SirCastic skrev:
Angående momsen så är det helt obegripligt att det alltid skall finnas några individer som, trotts att de inte har en aning om vad som gäller, skall "tillrättavisa" de personer som vet bättre :tomten

Vem syftar du på?
 
SirCastic skrev:
Kan inte rekommendera att köpa av Teilweise Motorrad. De tar mycket bra betalt för sina skadade hojar, dessutom så vill man inte gärna berätta sanningen om hur det står till med maskinerna. (Jag har snackat med killen ett par gånger dessutom så har jag varit på firman i Tysklan och tittat på hojar två gånger).

Har du någon annan du kan rekomendera ?
 
Enkelt..

majtii skrev:
Ja, om du drar av momsen i Tyskland först.
På vilka grunder man skulle lyckas fixa det har jag varken ork eller lust att spekulera i.
Men.. då. !!!
Du skall som privatperson betala exakt vad priset är i Tyskland inkl lokal moms, 16%. Inget annat.
Du kan få köpa momsfritt men då skall du vara företagare och vara momsredovisningsskyldig. Du betalar då svensk moms istället.
Drar säljaren av momsen i DE för dig är det ett lagbrott som troligen drabbar er BÅDA.
Alla momsfria EU-affärer rapporteras f ö till en jättedator i Bryssel och stäms av mot svenska momsredovisningar. Det var iaf vad Skattemyndigheten påstod på kursen...Någon privatperson trodde han lurat Skattemyndigheten på moms vid ett bilköp i DE. Tyvärr så kom momsen som en snäll faktura efter 3 år...
Sen finns ju även regeln om 600mil/6mån..
Detta är iaf de regler jag som VAT-papperinehavare följt de sista 10 åren..
Om ngn "expert" här påstår att det är annorlunda vill jag gärna veta det omgående.

Edit:detaljer
 
Last edited:
Kahobe skrev:
Sen finns ju även regeln om 600mil/6mån..

Just det som är pudelns anus...
Är hojen under detta, 6 mån/600 mil, klassas det som nytt (av svenska myndigheter) och du får betala svensk moms ovanpå på den tyska momsen, mao dubbel moms. Såvida du inte drar av den tyska momsen genom exportintyg först.
Problemet ligger i att fordonet helt plötsligt klassas som nytt, krockat eller inte.

Inga problem att få igenom exporten vid nyköp av handlare men skrothandlarna kan vara ointresserade av den extra byråkratin.

Över 6/600 gäller tysk moms och ingen extra moms behöver betalas i Sverige, precis som Kahobe säger.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top