Importera MotorCykel, Hur göra/tänka på

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Hejsan alla Mc-Knuttar :tungan

Ska importera denna cykel ifrån Uk "Med i Eu"

http://www.zxrworld.co.uk/zxr400oc/viewtopic.php?f=68&t=5438&st=0&sk=t&sd=a&start=15

men är osäker på hur man gör osv.. någon som har mer koll än mig i denna fråga?
Det är en privat person som jag ska importera ifrån.

Vem ska man tala med, skatteverket, tullen, länstyrelsen osv... ? :va

någon som kan göra en liten lista som man kan följa, ungefär som en mall man kan gå efter.

Tackar på förhand / Ak47

Last edited:
Finns massor med trådar i ämnet....

...men ok då, för att det är så fint väder...:D

Tull och skatt behöver du inte tänka på.

Däremot är regbevis (VO5) + köpehandling (kvitto) i original ett absolut krav. Du bör även kolla att hojen är "HPI clear" dvs inte anmäld stulen eller föremål för någon annan utredning.

Regbevis och kvitto skickas sedan till Vägverket för ursprungskontroll (kostar 500 kr). Om allt är ok, får du ett ID-nummer på hojen som du använder för att boka tid hos Bilprovningen för regbesiktningen. Denna kostar ca 2000 kr.

På en UK-hoj är det sannolikt att de slår ned på felinställda strålkastare. Beroende på modell kan det här vara plättlätt att fixa eller ett mindre, rätt kostsamt helvete om du tvingas byta hela insatsen.

Hastighetsmätaren behöver du inte byta om den har en klart avläsbar km/h skala (vilket ju din har) utöver mp/h skalan. Har hört om en del petiga besiktningsmän som har olika tolkningar av vad som är läsligt eller ej men jag hade iaf inga problem med mina två gsxr 1100 med dubbla skalor.

Lycka till :tummenupp

Tackar så mycket :tummenupp

ska bara formulera detta medelandet till ett engelskt nu, försöker förklara för snubben jag ska köpa den av.

Återkommer när jag vet mer. :)

!!edit!!

kanske ska tillägga att jag kommer köpa hojjen, även fast jag inte har Mc kort ännu..

Och det skulle inte förvåna mig om det blir en massa strul, just pågrund av det?

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard