Importera mc från USA

Jama

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
Kawasaki ZX-9R -01, Aprilia V4R APRC -11
Hejsan

Har ett gyllene tillfälle att importera en mc från USA.
Har släktingar som bor däröveroch skall dir i tre veckor mellan september och oktober.
Har också en kontakt som tar hand om transporten över till Sverige.

Nu till min fråga:

Vilken mc är mest prisvärd att importera från USA. HD är självskriven då priserna ligger väl under de svenska. Men vilka övriga?

Har sökt lite genom ebay, det verkar som ducati är prisvärda tex.

Någon som har erfarenhet av vad man borde titta efter?? :confused:

Ha det gott!

skicka hem 2 till mig med ;)

har också hört att det kan vara prisvärt att ta hem en hoj från staterna :)

HD, naturligtvis ifall det är pengar du är ute efter att tjäna.

Sen har vi ju det där med s.k. "lemon" bikes ... Men det beror på vilken moral du har...

Läs på reglerna som gäller innan du gör ett klipp bara (om du nu tänkt köpa en fabriksny hoj).

Finns trådar i ämnet sedan tidigare, bara att söka.

Kolla upp att det du ska importera går att registrera för det är inte självklart. Har en kontakt som jag tagit in crosshojar genom ibland och han nästan avråde mig att importera japanskt från USA. HD ska dock gå bra enligt honom.

Så ha koll på vad du gör.

Efter tull, moms, frakt och registreringskostnader blir skillnaden inte så stor. Jag tog hem min R1a från staterna och det blev inte långt från jämt ut prismässigt.

Tar man hem 1 hoj kommer vinsten inte vara den största. Men hyr du en hel container och fyller med hojar blir vinsten riktigt bra.
I värsta fall kanske du kan skaffa någon kontakt som ska frakta över en mindre bil och ger honom en mindre summa för att klämma in din.

Ta me en cross eller två till mig eller nån halvsleten 600rr eller nåt att ha te banan :D

ska du bara ta hem en hoj så får du ändå "think big"
HD för pengarna som tidigare sagts
Annars så rsv4/1098/1198/mv augusta om du har pengarna?

Tackar för alla svar!

Lutar åt en V-rod screaming eagle -05 eller kanske en -06 (om jag hittar en privärd).

Vad jag förstår så måste mc´n vara begagnad (ägd av privatperson) för att vara möjlig att importera från USA med våra nuvarande gällande regler.

Jag räknar med ca 8-10tkr för frakt.
I runda slängar 2tkr för alla besiktningar etc i sverige.
Sen blir det 6% tullkostnad och därefter 25% moms på tull+inköpspris.
Utöver det måste man ju också fixa hastighetsmätaren till Kmh. Har hört att det för HD går på nästan 10tkr för att få tag på en ny svensk mätare (om man inte har tur och hittar en på skroten)

Kostnaden drar iväg ganska snabbt....:gnissla

Två hojar... hmm... då svider det hysteriskt i plånkan....

HD, naturligtvis ifall det är pengar du är ute efter att tjäna.

Sen har vi ju det där med s.k. "lemon" bikes ... Men det beror på vilken moral du har...

Ursäkta en okunnig, har inte hört talas om uttrycket "lemon" bikes:confused:

Kan du förklara:va

Last edited:
Tackar för alla svar!

Lutar åt en V-rod screaming eagle -05 eller kanske en -06 (om jag hittar en privärd).

Vad jag förstår så måste mc´n vara begagnad (ägd av privatperson) för att vara möjlig att importera från USA med våra nuvarande gällande regler.

Jag räknar med ca 8-10tkr för frakt.
I runda slängar 2tkr för alla besiktningar etc i sverige.
Sen blir det 6% tullkostnad och därefter 25% moms på tull+inköpspris.
Utöver det måste man ju också fixa hastighetsmätaren till Kmh. Har hört att det för HD går på nästan 10tkr för att få tag på en ny svensk mätare (om man inte har tur och hittar en på skroten)

Kostnaden drar iväg ganska snabbt....:gnissla

Två hojar... hmm... då svider det hysteriskt i plånkan....

momsen ska väl även betalas på frakten.

Är det en digital mätare på den? annars är det ju bara att göra en egen mätartavla och lägga i.

De facto lite komplicerat och funkar lite olika beroende på stat. Men sätter värdet på en hel del hojar som har s.k. "lite taskig historik" och då brukar det vara rätt lågt...
Ger dig en wiki länk iaf för din förståelse http://en.wikipedia.org/wiki/Lemon_law

Nånting för sverige att ta efter kanske...

moms även på frakten, det var mer än jag hade förstått:huvet

Visst är det det.

Men, du ber snällt om två kvitton från handlarn, en officiell mot US/din handlare och ett "fulkvitto" för dig att ha i tullen med nedskrivit värde. Givetvis har den både varit krockad, reparerad och har nu sned ram som du ska rikta:gnissla

Precis som Badger sa så är 2 kvitton att föredra, om du samtidigt drar ihop en bunke personer och köper hem en drös hojar lär det bli en riktigt bra affär.

De facto lite komplicerat och funkar lite olika beroende på stat. Men sätter värdet på en hel del hojar som har s.k. "lite taskig historik" och då brukar det vara rätt lågt...
Ger dig en wiki länk iaf för din förståelse http://en.wikipedia.org/wiki/Lemon_law

Nånting för sverige att ta efter kanske...

Visst är det det.

Men, du ber snällt om två kvitton från handlarn, en officiell mot US/din handlare och ett "fulkvitto" för dig att ha i tullen med nedskrivit värde. Givetvis har den både varit krockad, reparerad och har nu sned ram som du ska rikta:gnissla

OK, har iaf ett "hum" om lemon bikes efter en stund på wiki mm. Någon some vet om det finns någon speciell site eller likn. där dessa säljs. Eller gäller det helt enkelt att leta som vanligt och se om man springer på en...

Två kvitton, jorå den hade jag allt listat ut innan:banana

vet inte om du är ironisk eller ej. :va

Dock ska som sagt köpesumman + frakt + tull betalas 25%moms på när det kommer till sverige

lite otydlig var jag nog, men nej jag var inte ironisk tyvärr:gnissla

Last edited:
Du betalar också tullavgift på fraktkostnad. (Inköpskostnad + frakt)*tull*moms.
Säg att du köper en motorcykel för 5000 USD.
Fraktkostnad cirka 8000 kr.

(35000+8000)*1.25*1.06 ~ 57000kr

Sedan tillkommer kostnad för förregistrering, bullerintyg och regbesiktning. Bullerintyg är svårt att få från tillverkarens generalagent. Istället måste man gå via Dekra eller liknande. Så summan för att få in hojen i Vägverket är nog närmare ~4000 iallafall.

Slutkostnaden blir alltså minst 60 000 sek för en hoj som kostar 5000 USD där nere. Att tänka på är ju dock att det är priset på kvittot som sätter tull och moms.

OK, har iaf ett "hum"

"Lemon" är lite av samlingsnamn för fordon med taskig historik. Kollade inte så noga på wiki, men det finns även då det här med ej gjorda garantiärenden.

Hursomhelst. Fynd är möjliga att göra t ex "flooded" dvs hojar som har varit under vatten. Inte ovanligt att hitta i södern t ex. Kan vara lättfixade, beroende på skador.

HD, är nog det säkraste kortet vilket är nämnt några gånger. Dock har jag tagit hem, men det var för ett jäkla bra tag sen, då crossmaskiner (nya). Vet inte hur stor skillnad det är nu, men förr skiljde det sig en hel del mellan sverige och us, av nån outgrundlig anledning

Du betalar också tullavgift på fraktkostnad. (Inköpskostnad + frakt)*tull*moms.
Säg att du köper en motorcykel för 5000 USD.
Fraktkostnad cirka 8000 kr.

(35000+8000)*1.25*1.06 ~ 57000kr

Mjää inte riktigt :rolleyes:, om vi nu ska diskutera i hur man räknar ut tull och moms korrekt så är det som nedan.

Dina summor blir då alltså
(35000+8000) * 6 % (tullsats) = 2580 kr tull
43000 + 2580 * 25 % = 11395 kr moms

(Fakturavärdet + fraktkostnad till EU) * 6 % (tullsats) = Totala tullavgiften
(Tullvärdet + tullavgift + frakt inom EU) * 25 % (moms) = Totala momskostnaden

Tullvärde = fakturavärdet + frakt till EU

Det blir mer än man tror i slutändan, svenska tullverket smiskar oss! :huvet:huvet

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025