Importera MC från Tyskland, hur gör man?

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Tjena!

Efter att ha spånat igenom mobile kan man ju lugnt konstatera att utbudet är bättre än Blocket..

Blir lite mer att välja på :)
Är främst en CBR 600 FS som jag letar efter och det finns ju riktigt fina lågmilare att få tag i.

Jag har stor buss osv så det är ju inget problem men hur gör man rent teoretiskt?
Vilka papper ska jag ha?
Vad gör jag med dom?
Något man måste göra i tyskland på någon form av transportenhet? (hört nåt om det..)
Vad gör jag när jag kommer hem?

Snälla, hjälp mig!

Beskriv extremt pedagogiskt så min torsdagströtta hjärna uppfattar allt.. :arsele

//Rickard

ser att du kommer ifrån vara så du kan ju prata med henrik roos "simbin" han tog hem en del porschar i från tyskland ... mvh

tycker vi ska stänga ner sporthoj! man kan ju googla allt:tummenupp

Kommer det till regelförfrågningar och dylikt är det oftast helt hopplöst då hälften tror och resten vet och så kan pajkastningen börja...
När du istället med google snabbt läsa dig till ExAcKT vad som gäller!

Hur var det nu 600mil och 6mån eller var det tvärtom...:rolleyes:

Det finns ju även en sökfunktion på forumet och du får upp 232 trådar på ordet import...

import germany

farzuig brief och kvitto på bågen...men akta du blir blåst. åkte själv till tyskland för att hämta båge. bestämde att jag skulle komma på en lördag.både ringde och mailade kom till tyskland 09 på sagda lördag d va 30 mil in i tyskland så jag stannade för att äta i bremen ca 8 mil innan målet ringde och skulle tala om att jag skulle vara där om ca 1 timme nä vet du den sålde jag i morse .du hadde ju inte betalat den.så den e såld:gnissla sa då att jag kört 20 timmar i 140 mil och att han fick pynta soppan. glöm d så gör inte vi affärer här..då sa jag att jag kommer dit så (diskuterar)vi d när jag e där. tja polisen har sin lokal vägg i vägg så du e välkommen. ps företaget håller till i neuenkirchen. vände efter övertalning av min bror som va med.annars hadde jag förmodligen hamnat i häkte.tur att min flickvän e tysk annars hadde jag dömt ut dom.ngt irriterad mc köpare

Skulle själv aldrig göra mig sådant besvär, men alla är ju olika.
Är det stor prisskillnad mot de här hemma?

Haha Först skriver du att du aldrig skulle göra dej det besväret och SEN undrar du om det är stor prisskilnad?

Ja jag undrar hur mycket det skiljer för att han ska göra sig besväret att åka.
Jag hade som sagt aldrig orkat, även om ja tjänade fetdeg på att sticka.

gå in på mobile.de och sök på den hojen du har lust på, jämför priset med blocket -10. 5k prutmån och räkna med ca 5k för transport och registrering av hojen (södra sverige). Är det lönt så körpåt!

ex. Hypermotard 08 400mil 77k i tyskland, Hypermotard 07 400mil termigioni på 82k i sverige. Knappt lönt längre med låg krona.

Last edited:
Tja!

Eller så kan du få köpa min och slippa massa jobb!

En fin 600fs från 01, uttagen 03. välservad och i fint skick, slipon, miniblinkers osv..

//Jim

Har aldrig hämtat hem hoj men däremot två bilar och det är samma tillvägagångssätt. Det du behöver är farzeughbreif (stavningen är osäker) från säljaren och ett kvitto på hojen om du blir stannad i tullen (har hänt mig). I övrigt ingenting annat. Boka bara en tid SBP och ta med dig det tyska regbeviset. Sedan går allt på automatik. Du får hem svenskt regbevis och inbetalningskort på vägskatt, skrotningsavgift och plåtar.

Tänk på att du får lägga på ca 10 000 kr ovanpå inköpspriset för soppa, mat, färja och andra omkostnader.

Ska man som svensk vill importera nu så är nog Storbritannien det smarta alternativet eftersom pundet också är svagt satan. Då tillkommer ju dock pillet med strålkastare och hast mätare (om den inte går att ställa om).

tysk hoj

gå in på mobile.de och sök på den hojen du har lust på, jämför priset med blocket -10. 5k prutmån och räkna med ca 5k för transport och registrering av hojen (södra sverige). Är det lönt så körpåt!

ex. Hypermotard 08 400mil 77k i tyskland, Hypermotard 07 400mil termigioni på 82k i sverige. Knappt lönt längre med låg krona.

snacka bull kan tjäna 10-15 på r1a mer från holland men jag är bara en sketen arbetare men d tycker jag e en hel månads lön:gnissla

snacka bull kan tjäna 10-15 på r1a mer från holland men jag är bara en sketen arbetare men d tycker jag e en hel månads lön:gnissla

Några bra annonssidor att kolla på för hojar i Holland? Eller är det mobile.de som gäller?

/R

Är man på marknaden för billiga hojar så kostar tex FZR 600 runt -91 -93 under tiotusen i Holland.

Är man inte så bekväm får man hem den för några tusen + 2.000,- i Svenska avgifter.

Billigare än moped och helt ok hoj.

Finns fler exempel, men faktiskt just Holland är billigare än Tyskland. Är man en riktig bravestar flyger man Ryan Air ner & kör hem.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT