Importera hoj ifrån Italien

Jepp...



Dum fråga kanske men hur vet man att fordonet är typgodkänt?

Jag har inga problem att betala 2000:- utan är lite misstänksam om det finns någon fall-lucka.

Det ska sitta en liten skylt med ett E-nr tror jag. Eller något..

Han i Hässleholm har fina cyklar, jag impulsköpte en där förra vintern. Den var i superfint skick.
 
Ser att många har mkt TROR svar här angående import från italien .
Nr 1 :kolla Targa/Libretta (reghandlingar) med
chassienr,modell,EU-godkännande.

Nr 2: Om du har möjlighet att få kopia på reghandlingar innan köp, kolla med bilprovningen så hojen inte är stulen eller stöldanmäld i italien då det är vanligt att hojar/bilar kan vara klonade . så kommer du med en sån hoj till bilprovningen så ryker den (hämtas av polis) och DU blir den som blir ansvarig för hur den hamnat här!

Nr 3: Du ska se till att du har ett kvitto från den du köper hojen att den är fullbetald och avanmäld i italien + att om den kommer från en firma i italien är du momskyldig den vid registrering i sverige.Kanske därför den säljs svart om handlare har lyft italiensk moms på hojen.

Nr 4: nu 4 februari 2008 införs en ny importlag i sverige som försvårar registrering p.g.a många stulna fordon , momslyft . Det kan läsas om på vägverkets sida.

Hoppas detta hjälpa dig . Ett råd bara.....

Om du nu har bestämt dig att köpa import hoj från italien så ska du veta att de mesta hojarna är skruvade från JUST italien så vad köper du? jo en hoj som gått ca 3 dubbelt som motsvarande här i sverige . Okej ..den är billigare men oftast dyrare i längden . Italien har en kör period året om och dom VERKLIGEN kör sina hojar . Deras minimum körsträcka är ca 2000 mil/år med hoj så en 2007 ser bra ut för den har ingen ålder och hinner inte bli så repad o ful som en svensk hoj skulle bli då det tar ngra år att slita den lika. Delar byts ju så det märker du inte på.Kolla skador på hojen o minsta tvekan köp inte.Service-böcker finns att köpa så förlita dig inte på det.

Vill bara säga att jag är för import av fordon till sverige och inte emot. Alla pengar som kan tjänas och som styr ner priserna för svensken är en god tanke!

Om du har ngt du vill fråga angående import kan du/ni PMa mig.

LYCKA TILL !!!
 
Ser att många har mkt TROR svar här angående import från italien .
Nr 1 :kolla Targa/Libretta (reghandlingar) med
chassienr,modell,EU-godkännande.

Nr 2: Om du har möjlighet att få kopia på reghandlingar innan köp, kolla med bilprovningen så hojen inte är stulen eller stöldanmäld i italien då det är vanligt att hojar/bilar kan vara klonade . så kommer du med en sån hoj till bilprovningen så ryker den (hämtas av polis) och DU blir den som blir ansvarig för hur den hamnat här!

Nr 3: Du ska se till att du har ett kvitto från den du köper hojen att den är fullbetald och avanmäld i italien + att om den kommer från en firma i italien är du momskyldig den vid registrering i sverige.Kanske därför den säljs svart om handlare har lyft italiensk moms på hojen.

Nr 4: nu 4 februari 2008 införs en ny importlag i sverige som försvårar registrering p.g.a många stulna fordon , momslyft . Det kan läsas om på vägverkets sida.

Hoppas detta hjälpa dig . Ett råd bara.....

Om du nu har bestämt dig att köpa import hoj från italien så ska du veta att de mesta hojarna är skruvade från JUST italien så vad köper du? jo en hoj som gått ca 3 dubbelt som motsvarande här i sverige . Okej ..den är billigare men oftast dyrare i längden . Italien har en kör period året om och dom VERKLIGEN kör sina hojar . Deras minimum körsträcka är ca 2000 mil/år med hoj så en 2007 ser bra ut för den har ingen ålder och hinner inte bli så repad o ful som en svensk hoj skulle bli då det tar ngra år att slita den lika. Delar byts ju så det märker du inte på.Kolla skador på hojen o minsta tvekan köp inte.Service-böcker finns att köpa så förlita dig inte på det.

Vill bara säga att jag är för import av fordon till sverige och inte emot. Alla pengar som kan tjänas och som styr ner priserna för svensken är en god tanke!

Om du har ngt du vill fråga angående import kan du/ni PMa mig.

LYCKA TILL !!!

Är det inte värre med dom som LÅTSAS veta? Jag väntar med en olidlig spänning på en källhänvisning på dina minimum 2000 mil/år. Sen trodde jag att det var brukandet av en sak (alltså körsträckan) och INTE tiden den har stått i garage som gjorde en sak repig och ful?
 
Två sjysta sidor att leta beggade hojar i italien.

www.moto.it
www.motosupermarket.it

Kan va problem att hitta söksidan om man inte kan italienska, som jag.. men efter endel letande hittade jag sökfunktionen under rubriken ricerca avanzata = avancerad sökning

Bra priser.. lurigt o veta om det är sanning bakom annonserna bara, så jag brukar bara söka på företagsannonser..

Kanske till användning för nån... lycka till :tummenupp
 
Ser att många har mkt TROR svar här angående import från italien .
Nr 1 :kolla Targa/Libretta (reghandlingar) med
chassienr,modell,EU-godkännande.

Nr 2: Om du har möjlighet att få kopia på reghandlingar innan köp, kolla med bilprovningen så hojen inte är stulen eller stöldanmäld i italien då det är vanligt att hojar/bilar kan vara klonade . så kommer du med en sån hoj till bilprovningen så ryker den (hämtas av polis) och DU blir den som blir ansvarig för hur den hamnat här!

Nr 3: Du ska se till att du har ett kvitto från den du köper hojen att den är fullbetald och avanmäld i italien + att om den kommer från en firma i italien är du momskyldig den vid registrering i sverige.Kanske därför den säljs svart om handlare har lyft italiensk moms på hojen.

Nr 4: nu 4 februari 2008 införs en ny importlag i sverige som försvårar registrering p.g.a många stulna fordon , momslyft . Det kan läsas om på vägverkets sida.

Hoppas detta hjälpa dig . Ett råd bara.....

Om du nu har bestämt dig att köpa import hoj från italien så ska du veta att de mesta hojarna är skruvade från JUST italien så vad köper du? jo en hoj som gått ca 3 dubbelt som motsvarande här i sverige . Okej ..den är billigare men oftast dyrare i längden . Italien har en kör period året om och dom VERKLIGEN kör sina hojar . Deras minimum körsträcka är ca 2000 mil/år med hoj så en 2007 ser bra ut för den har ingen ålder och hinner inte bli så repad o ful som en svensk hoj skulle bli då det tar ngra år att slita den lika. Delar byts ju så det märker du inte på.Kolla skador på hojen o minsta tvekan köp inte.Service-böcker finns att köpa så förlita dig inte på det.

Vill bara säga att jag är för import av fordon till sverige och inte emot. Alla pengar som kan tjänas och som styr ner priserna för svensken är en god tanke!

Om du har ngt du vill fråga angående import kan du/ni PMa mig.

LYCKA TILL !!!

ok

nr 1: fel, du behöver bara carta di circolazione

nr 2: fel, du går med säljaren till provinsens "vägverk, DMV" eller vad det kallas. här kollas papprena upp samtidigt som de stämplas för export.

nr 3: du behöver inget kvitto. vid besiktning behövs endast carta di circolazione.

pungt:D

4: --------------
 
Hej,

Instämmer med tidigare...

Jag har precis reggat en italien importerad RSV 1000 och jag hade kvitto på att den var betald samt certifico di circolazione ellre carta de circolazione tror jag det stod.

Carta de circolazione var det enda dom kolla på besiktningen, inget annat.

Var noga med att kolla att den är avanmäld/avregistrerad i Italien med stämplar och allt. Det ska va det sista stämpeln i carta det circolazione.

Lycka till

Det ska stå något med anulata (betyder avanmäld)
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top