Importera hoj ifrån England

DonTino

FFF- Full Fart Framåt
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Såld, MC-time-out???
Som rubriken skvallrar om....

Vad ska man tänka på och hur ska man göra för att kunna importera en hoj ifrån England?

By the way, hur ska man frakta tillbaka hojen till Sverige?

Tråden är "lite dammig" när det gäller England, så jag frågor igen utifrån att
vissa saker kan ha ändrats, tex färjeturer, lampinsats, miles->km osv.

Färjeturer vet jag inget om, sånt skiftar ju.

I övrigt kan bilprovningen slå ned på det nu nämner a) halvljusinställningen och b) enbart milesmätare.

Beroende på moppe kan detta vara en skitsak eller lite mer komplicerat (se dyrt). Vissa digitala mätare går ju att skifta med en knapptryckning, manuella har ofta både miles och km/h-skala. I annat fall får man byta mätartavlan vilket inte kostar många spänn. Dessvärre är en del mätarhus hermetiskt tillslutna och kräver specialverktyg. Och då är det nya/beg mätare som gäller och det kan kosta en slant.

Min erfarenhet (hittills) är att det är svårare att hitta fina hojar till bra pris i England än tex Tyskland. Håller man sig till norra Tyskland brukar även transportkostnaden vara lägre totalt sett.

Enklaste sätt att få hem hojen är att tar båten över till Harwich och hyra en skåpbil där sen kan du åka runt och kolla lite på hojar. Efter du har köpt hojen, kan du lämna den ganska nära båtterminalen och lämna tillbaks skåpbilen. När du kommer hem kan du köpa traffikförsäkringen på tullen och sen kör du vidare hem.....
När du ska köpa hojen i England så är det blanket V5 som du ska ha med dig hem. Går inte med på att den ska skickas till DVLA och sen till dig, det kan händer att om han vet att du ska ta den utomlands att han se en chans att både sälja den och rapportera den stulen.
När du är hemma kan du via internet anmälar den till DVLA att den har blivit "exporterad"
Och glöm inte att pruta, pruta och pruta.
Kollar noga att det inte stå CAT1, CAT2 eller CAT3 på V5:n det innebär att den har blivit krockad och repererad, minns inte vad som är värst. (CAT1 kan innebär att den har blivit inlöst nångång av f-bolaget och den duger inte för vägen, ramsne eller nåt)
MCN har en service för £37 att du kan kollar up om den har blivit stulen nångång eller om den finns finance på den.

Lycka till, Jason

Framgår inte vad/typ av hoj du ämnar köpa, men köper du en med stålrörram, kolla efter rost. Har en kompis från England (bosatt i Sverige nu). Han hade en Dragstar, och trots att hojen bara gått några hundra mil rostade hojen, och det MYCKET.

Enklaste sätt att få hem hojen är att tar båten över till Harwich och hyra en skåpbil där sen kan du åka runt och kolla lite på hojar. Efter du har köpt hojen, kan du lämna den ganska nära båtterminalen och lämna tillbaks skåpbilen. När du kommer hem kan du köpa traffikförsäkringen på tullen och sen kör du vidare hem.....
När du ska köpa hojen i England så är det blanket V5 som du ska ha med dig hem. Går inte med på att den ska skickas till DVLA och sen till dig, det kan händer att om han vet att du ska ta den utomlands att han se en chans att både sälja den och rapportera den stulen.
När du är hemma kan du via internet anmälar den till DVLA att den har blivit "exporterad"
Och glöm inte att pruta, pruta och pruta.
Kollar noga att det inte stå CAT1, CAT2 eller CAT3 på V5:n det innebär att den har blivit krockad och repererad, minns inte vad som är värst. (CAT1 kan innebär att den har blivit inlöst nångång av f-bolaget och den duger inte för vägen, ramsne eller nåt)
MCN har en service för £37 att du kan kollar up om den har blivit stulen nångång eller om den finns finance på den.

Lycka till, Jason

Aha, tack för hjälpen....:tummenupp !

Blankett V5, är det något som personen alltid har till hands, typ reg.bevis, eller ska man beställa den ifrån någon "trafik-instutition" i England?

Man borde alltså få en bild skickad, via e-mail, av V5 innan man åker för att se om det står CAT-koderna på den.

DVLA: hade ingen aning men hittade info denna sida: http://www.direct.gov.uk/en/Motorin...icle/ImportingAndExportingAVehicle/DG_4022582

Det är en Cagiva Raptor jag är intresserad av så jag vet inte hur det är med ljusinställning, rost samt miles-> km.

Last edited:
Är det någon som har bra koll på gamla engelska järn och hur dom står i kurs?

Jag är grymt sugen på en Norton/Triumph i bruks/bus-skick, och skickar jag bara med en bunt EU-dollars så har jag nog kontakter som kan frakta hem skrotet åt mig.

Café racer var väl tanken...

Jag är grymt sugen på en Norton/Triumph i bruks/bus-skick, och skickar jag bara med en bunt EU-dollars så har jag nog kontakter som kan frakta hem skrotet åt mig..

Skulle man kunna "hänga på" frakten hem på något sätt, självklart med betalning?

Vilken Norton/Triumph?

Skulle man kunna "hänga på" frakten hem på något sätt, självklart med betalning?

Vilken Norton/Triumph?

Nja, frakten bli i såna fall i en personbil med privatperson, jag tror inte han har plats/tid att skruva ner två motorcyklar.

Vilken norton/triumph/bsa/annat engelskt järn som helst duger, bara det är billigt :D
Dock hade jag väl tänkt 500cc och uppåt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT