Importera hoj från UK

Jackiechan

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2011
Hoj
zx10r 2011
Hej!

Snart dags för en ny hoj! Jag kollar just nu mycket på hojar i England. Priserna är ju bra mycket billigare än i Sverige. Därför tänkte jag höra om någon har erfarenhet och eventuellt hämtat hem en hoj där ifrån?

Viktigaste stegen som jag förstått är;

*åka dit och hitta en hoj
*skaffa all information om hojen(krock, ramnr osv)
*komma överens om bra/smidigt betalsätt
*Skaffa en försäkring som täcker resan till färjan hem
*Köra hem från svensk hamn
*boka regbesiktning
*boka besiktning
=Klart?

Resan kan tänkas gå på ett par tusenlappar. Men samtidigt sparar man 20-30 lök på hojen. Det känns som det kan vara värt ett försök!

Tips eller något någon vill tillägga?

Tacksam för all nyttig information!

mvh J

Byte av framlykta i de flesta fall. Deras är bländande här i högertrafiken. Kostnad? Beror på hoj och tillgänglighet på skrotar.. visar mätaren enbart miles och inte går att ställa om så behöver även denna bytas. Dubbelgraderade är ok.

Kontrollera ramnummer och motornr (där sådant är angett) stämmer överens med deras V5C (regbevis) och verkligheten. Ibland har de lyckats data in fordon där ramen säger ex. "s" och i pappret står det "5"... O blir 0, I blir 1... Ja du fattar.. sen blir det stopp hos bilprovningen vill jag lova. Så använd lupp..

Ring försäkringsbolag och hör om de kan erbjuda försäkring på ramnummer.
Jag har fått skjuts med hojarna till färjan och sen blivit upphämtad hemma i Sverige.
Du kan åka med fraktfärjan immingham-göteborg. Men det är i mån av plats, bara 12 hytter eller så..
Annars blir det via DK. Det går inga passagerarfärjor mellan England och Sverige vad jag vet.

Färjan till Göteborg kostar ca 2000kr, tar 24h..

Vet inte varför men många hojar där ser "slitna" ut fort. Rost, korrosion osv. Hårt klimat och många använder de mer som bruks än bara nöjesfordon till skillnad från oss här hemma. Jag fick lägga rätt mycket tid för att hitta hojar i motsvarande skick man kan förvänta sig här hemma.

Last edited:
Glöm inte heller bort att en importerad hoj får ett lägre andrahandsvärde i Sverige även om den är i klart bättre skick än de andra på marknaden. I Tyskland finns det förövrigt ännu fler hojar till lägre priser och där behöver du inte heller byta lampor eller så, visst är det dock bökigt att förstå deras språk men kanske kan vara ett alternativ

Tack för era svar! Tänker mig en ny zx-10r eller s1000rr och på deras mätarinstrument borde man kunna programmera om till km/h?

Jag har även som du säger, förstått att vissa hojar kan se mycket mer använda ut där, så jag är redan beredd på att få kika på ett antal stycken. Dock hoppas jag att engelsmännen är kapabla till att hålla hojar från 2011+ i gott skick ;)

FettSnok har täckt in det mesta.

Lägst pris får du om du handlar av annan privatperson, tex via Ebay (har gjort det 3 gånger). Glöm inte kvitto på köpet så att du kan styrka att det är din hoj och att du får med original regbevis, inte kopior. HPI dokument styrker att hojen inte varit föremål för något försäkringsärende (HPI clear brukar det stå i annonserna)

Larm ger lägre premier i UK. Alla är dock inte installerade av proffs och kan fucka upp elsystemet rejält. Om hojen har larm så är det inte så dumt att ägaren kan styrka att det är monterat av behörig firma.

Klimatet sliter en del på UK-hojar, så är det bara. Även relativt nya hojar kan visa spår av ytrost och korrision, speciellt om de står ute.

Tysklandsmarknaden är större och smidigare rent logistiskt (man kan ju fylla bilen med annat också...:tummenupp) men prismässigt tycker jag ofta UK ligger bättre till. Tyska hojar brukar också ha gått längre.

Lycka till:tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...