Importera hoj från England

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Plannerar att plocka hem en hoj från England. Vilka dokument behöver man?
Vad gäller med helfordonsgodkänd eller vad det kallas? Om hojen inte är det? Var kan man kolla om hojen i fråga är det?
Sett att det finns K; Q; B-reg etc, vad betyder det?

Samma regler som alla andra länder inom EU (tex Tyskland).
Q-reg etc är årsmodeller (varje år en ny bokstav).
V5 heter deras regbevis (tror att dom också skall byta till ny typ).

Hondafredde skrev:
2621433 Samma regler som alla andra länder inom EU (tex Tyskland).
Q-reg etc är årsmodeller (varje år en ny bokstav).
V5 heter deras regbevis (tror att dom också skall byta till ny typ).

Den nyare typen heter V5C. Du kan hitta mer info på http://www.dvla.gov.uk. Tänk på att du inte får köra ett engelskreggat fordon (teckna trafikförsäkring) om du inte har en permanent bostadsadress i England. Du måste även byta strålkastarinsats + ev hastighetsmätare (miles) inför regbesiktning. Jag importerade en mc därifrån i somras.

/Magnus

KTM660SMC skrev:
2621564 Den nyare typen heter V5C. Du kan hitta mer info på http://www.dvla.gov.uk. Tänk på att du inte får köra ett engelskreggat fordon (teckna trafikförsäkring) om du inte har en permanent bostadsadress i England. Du måste även byta strålkastarinsats + ev hastighetsmätare (miles) inför regbesiktning. Jag importerade en mc därifrån i somras.

/Magnus

Kikade runt och kom fram till att just q-reg var för fordon som hade osäker bakgrund, bla osäker ålder.
Annars var det som sagt per årtal.
Hur är det med reggning av ett sådant fordon? Låter som nono för mig...

Hört att det är lite tricky med köra där som du skrev, men vad gör folk? Kör ändå? Låter säljaren köra båten till färjan?
Hur gör man väl i gbg, kan man försäkra hojen då så man kommer hem om man inte hämtas med släp?

Vet inte vad alla bokstäver står för, men har fått för mig att det är beroende på årsmodell. Möjligt att Q betyder något speciellt, percis som i James Bond. Lite finurligt sådär.

FreddaAbborre skrev:
2621573 Låter säljaren köra båten till färjan?
Var det inte en MC?:tungan

Hursom, jag körde ändå. Snudd på dumt och oansvarigt men men. Du kan inte teckna någon tillfällig försäkring i Sverige (längre) utan bara om du har förhandsreggat fordonet. Som vid all fordonsimport ska du akta dig för allt för moddade fordon då det kan bli problem vid regbesiktning. Allt gick smidigt för mig iaf.

Ett tillägg, DFDS har lagt ner Newcastle-GBG linjen så nu måste man (lämpligtvis) åka till Danmark.

Last edited:
KTM660SMC skrev:
2621585 Vet inte vad alla bokstäver står för, men har fått för mig att det är beroende på årsmodell. Möjligt att Q betyder något speciellt, percis som i James Bond. Lite finurligt sådär.

FreddaAbborre skrev:
Var det inte en MC?:tungan

Hursom, jag körde ändå. Snudd på dumt och oansvarigt men men. Du kan inte teckna någon tillfällig försäkring i Sverige (längre) utan bara om du har förhandsreggat fordonet. Som vid all fordonsimport ska du akta dig för allt för moddade fordon då det kan bli problem vid regbesiktning. Allt gick smidigt för mig iaf.

Ett tillägg, DFDS har lagt ner Newcastle-GBG linjen så nu måste man (lämpligtvis) åka till Danmark.

Jo det är en MC det rör sig om. Men är lite paranoid när det gäller sånt.
Det går vanliga färjor som passagerare kan "lifta" med.

Vad tog du hem för hoj?

FreddaAbborre skrev:
2621618
KTM660SMC skrev:
2621585 Vet inte vad alla bokstäver står för, men har fått för mig att det är beroende på årsmodell. Möjligt att Q betyder något speciellt, percis som i James Bond. Lite finurligt sådär.

FreddaAbborre skrev:

Jo det är en MC det rör sig om. Men är lite paranoid när det gäller sånt.
Det går vanliga färjor som passagerare kan "lifta" med.

Vad tog du hem för hoj?

Folk i England eller Tyskland är nog inte mer oärliga än oss svenskar. Tänkte du på lastfartyg? Skala potatis och skura däck?

Jag tog hem en Honda Hornet 600 -00. Mest bara för att ha något att göra på semestern. Det vart lite av en impulsgrej. Jag håller på och kollar efter hoj i både England, Tyskland, och Frankrike nu.

KTM660SMC skrev:
2621662
FreddaAbborre skrev:
2621618
KTM660SMC skrev:

Folk i England eller Tyskland är nog inte mer oärliga än oss svenskar. Tänkte du på lastfartyg? Skala potatis och skura däck?

Jag tog hem en Honda Hornet 600 -00. Mest bara för att ha något att göra på semestern. Det vart lite av en impulsgrej. Jag håller på och kollar efter hoj i både England, Tyskland, och Frankrike nu.

Nej, menade paranoid över att inte ha den försäkrad, ser faktiskt helst att säljaren kör den till färjan. Så slipper man även bekymmret att de kör på fel sida av vägen.
Hahaha. Typ...
DFDS har även vanliga färjor som man kan lösa biljett för. Ganska begränsat gissar jag, men har inte kollat upp det mer noggrant än att jag vet att det går.
Hur är priserna i Frankrike? Var letar man efter annonser? ebay? Vad finns det för fler sajter än ebay och autotrader.co.uk för england?

lorkan skrev:
2623130 Sidofråga, vilken hoj ska du importera?

Vill inte säga för mycket innan den står o blänker i garaget, men kan säga som så att den är OVANLIG i sverige i det utförandet jag är intresserad av.

FreddaAbborre skrev:
2623221 Vill inte säga för mycket innan den står o blänker i garaget, men kan säga som så att den är OVANLIG i sverige i det utförandet jag är intresserad av.

Hmm. låter intressant. :)

FreddaAbborre skrev:
2623221 Vill inte säga för mycket innan den står o blänker i garaget, men kan säga som så att den är OVANLIG i sverige i det utförandet jag är intresserad av.

Hej u jag har plockat hem min gamla båge och skall flytta till London den 8/12 och vad det gäller reg så är det som fölger q finns ej men p/r 1997 r/s 1998 s/t/v 1999 v/w/x 2000 x/y 2001 sen är det 50 nummer o 51 osv.
jag hadde inte några problem att försäkra utan att vara skriven jag bor hoss min flicka men är inte skriven dä.
Gå in på bennet insurance o få ett prisförslag och om du vill låna en address så pm mig så kan du låna mi det samma gäller om du vill ha hjälp på plats i London. dsdb?! har blivit as dyrt då man ej kan boka del i hytt utan bara hela hytter så det blir nästan billigare att köra via holland eller så.

PS kolla biketrader.co.uk

Last edited:
Nej, menade paranoid över att inte ha den försäkrad, ser faktiskt helst att säljaren kör den till färjan. Så slipper man även bekymmret att de kör på fel sida av vägen.
Hahaha. Typ...
DFDS har även vanliga färjor som man kan lösa biljett för. Ganska begränsat gissar jag, men har inte kollat upp det mer noggrant än att jag vet att det går.
Hur är priserna i Frankrike? Var letar man efter annonser? ebay? Vad finns det för fler sajter än ebay och autotrader.co.uk för england?[/QUOTE]

Googla så hittar du säkert något. Är lite billigare i England, trots att hojjen kräver lite modifieringar. Min var dock en ny paralellimport till England med km/h räknare och rätt ljusbild.

Jag undrar om det kan vara skillnad i strålkastare pga vänstertrafiken? Dessutom är väl alla mätare i mph. Lite jobbiga/dyra delar att byta.

/a

Ang Q-reg så kan det vara ett fordon som är ombyggt och "typats" om.
Som jag har förstått kan det oxå ha varit "skrotat", avskrivet och tagits in i registret igen... Är ju värt att kollas extra noga då.....

Bodde i England i ett par år och så här förklarade "Britterna" det för mig i alla fall...

Kollade en hel del på hojar då och vissa modeler låg bra mkt bättre till i pris än här hemma medans en del låg högre.

aLcATRAZ skrev:
2623339 Jag undrar om det kan vara skillnad i strålkastare pga vänstertrafiken? Dessutom är väl alla mätare i mph. Lite jobbiga/dyra delar att byta.

/a

Strålkastarna får du byta till sådana som är anpassade för högertrafik, mph till kmhmätare, är det digital mätare så är det enkelt, bara att ändra visning.

StephanD skrev:
2623371 Strålkastarna får du byta till sådana som är anpassade för högertrafik, mph till kmhmätare, är det digital mätare så är det enkelt, bara att ändra visning.

tar man in en båge TILL uk så kan man bara klistra på mph nuffror på den annaloga mätaren samt på lampglasen för att "blända" av men jag har ingen aning om det går att göra så omvänt här i sverige ?

Är jävligt intresserad av att importera en Dytona 675 från England. Om någon kan komma med konkreta förslag om hur man fraktar hem den till Sverige på ett effektivt o billigt sett vore ja tacksam.
Skulle också va bra om någon kunde berätta exakt vilka modefieringar som måste göras o vad de kostar inklusive reggning av hojen i Sverige.

Kanske kan låna tråden utan att förstöra dess mening: Var kan man kika på begagnade fordon i england? Tex blocket eller mobile fast engelsk motsvarighet?

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing