Importera från Tyskland

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Hej,

Jag är sugen på en Husqvarna Nuda 900R och de växer inte på träd. Kikar lite på tyska mobile.de och där finns det ett par till ok priser. Alltså egentligen inte ute efter att tjäna massa pengar på att köpa i Tyskland utan mer för att hitta den hoj jag är mest sugen på.

Jag har försökt läsa på transportstyrelsens hemsida om vad som gäller. Kostnader osv.

Tänkte dubbelkolla om någon nyligen importerat och har koll på vad som gäller nuförtiden så jag fattat det rätt.

Länk till transportstyrelsen

* Hojen bör vara äldre än 6 månader (i trafik) och ha gått mer än 600 mil. Då slipper man mervärdesskatt.

* Man kan teckna tillfällig försäkring (i Sverige?) om man tänkt köra hem hojen.

* Ursprungskontroll skall göras i Sverige, handlingar skall skickas in enligt länken ovan i rekommenderat brev.

* Registreringsbesiktning samt identitetskontroll

* Få ett regnummer

* Kontrollbesiknting

Kostnader:

Ursprungskontroll: 600 SEK
Registreringsbesiknting: Hittar ej prisuppgifter?
Kontrollbesiktning: 400 SEK

Vilka papper måste man få när man köper ett fordon i tyskland? Vad heter det på tyska? etc? :)

Tacksam för svar.

PS. om nån har en nuda som de vill bli av med får de gärna PM:a DS.
 
det kostar ca 2.500-3000kr totalt (mitt kalas gick på 2900 om ja inte minns fel).
Ta hem hojen, Skicka in papper o sök om ursprungskontroll (betala in asap så blir det lite snabbare process). Få ursprungskontrollen godkänd. boka reg och bes samtidigt, när du åker dit gör de båda 2, du får ditt reg nr. och väntar på att få regplåten postad hem till dig.

Du behöver Kvitto på att du har köpt hojen samt alla original reg bevis på hojen. Kolla ramnumret, bör inte vara några problem men man vet aldrig, dom e noga, får du det skrivet på kvittot så är det bara ett plus i kanten som verkligen knyter hojen till dig
 
Du måste se till att få med båda delarna till registreringsbeviset,Zulassungsbescheinigung (Fahrzeugbrief+Fahrzeugschein)
Fahrzeugbrief är beviset på att du äger fordonet, Fahrzeugschein skall alltid vara med när du kör. Ett CoC-intyg är bra att få med oxå.
När du köper hojen så är kvittot i Tyskland "viktigare" än i Sverige, det måste stå Ramnummer och nr från Zulassungsbescheinigung teil II, sedan ska du/ni ta er till Landratsamt och registrera hojen på dig, har du otur får man vänta ett par timmar (så se till att göra affären på fm). Om du gör affären på en firma och inte privat kan ju underlätta.

Om du kollar på http://www.ebay-kleinanzeigen.de/ så har du "Tysklands Blocket"
 
Är besök på landratsamt för att registrera fordonet på nya ägaren obligatoriskt eller är det bara nödvändigt för att kunna köra fordonet till Sverige?
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top