Importera från Tyskland

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Hej

Vad behöver man tänka på när man köper en hoj i Tyskland? Jag antar att man måste betala kontant, eller kan man köpa på avbetalning, typ Wasa kredit?

Är det nån speciell skatt/tull för att ta in den i Sverige?

Har aldrig importerat ett fordon förut...
 
Köper du ett nytt fordon mindre än 600mil/6 mån måste du betala svensk moms 25% men drar istället av den tyska på 16%. Beggade fordon är det bara att registrera i sverige se bara till att få med fahrzeugsbrief (reggpapper)från tysken du handlar av.
 
Japp, fahrzeugsbrief är ett måste att få med sig hem.
Ett par saker att tänka på - om du handlar från en privatperson så behöver han sitt fahrzeugsbrief för att avregistrera hojen (går oftast inte att göra på en helg). Alltså handla på en vardag, eller se till att ägaren gör detta innan du kommer, om du är säker på att du ska ha den. Se även till att skriva ett ordentligt kvitto... det är din trygghet ifall du blir kollad vid gränsen och hojen visar sig vara stulen.

Handlar du från handlare så är det lungt med fahrzeugsbrief (hojarna är i regel avregistrerade), men kvitto är fortfarande viktigt.
 
Ok, så en motorcykel som kostar 97 000 i Tyskland, kostar egentligen en bit över 100 000 med svensk moms?
 
bikestreet skrev:
2395225 Ok, så en motorcykel som kostar 97 000 i Tyskland, kostar egentligen en bit över 100 000 med svensk moms?
Ja, om den är ny (6 månader, 600 mil)
 
Här e lite grejor:

Olika former av införsel av fordon

Fordon

* som varit registrerade i annat EU-land. Registreringsbevis (original) som visar en registrering i annat land måste finnas.
* som är EG-typgodkända. Det innebär att fordonet har ett CoC, (”Certificate of Conformity”). Detta gäller personbilar, motorcyklar, mopeder och traktorer. Fordonet ska uppfylla samtliga tekniska och miljömässiga krav enligt gällande EG-direktiv.
* för eget bruk (Begränsas till ett fordon per person och tolvmånadersperiod).
* som flyttsak: du flyttar från ett annat land till Sverige.
* som arvegods: fordonet är ett arv efter en avliden som bott utomlands. Bilar som förs in som arvegods behöver bara uppfylla de miljökrav som gäller vid kontrollbesiktning av äldre bilar.
* som returgods: fordonet har tidigare varit registrerat i Sverige.


Proceduren vid införsel av fordon
Här får du en överskådlig bild av proceduren vid införsel av ett fordon – från det att du anländer till den svenska gränsen till det att fordonet är körklart.

1. Kontakta Vägverket
– ansök vid behov om tillfällig registrering.
2. Kontakta Bilprovningen
– beställ tid för registreringsbesiktning inklusive ursprungskontroll.
3. Efter godkänd registreringsbesiktning anmäler Bilprovningen fordonet till registrering hos Vägverket.
4. Registreringsbevis och skyltar skickas till ägaren.
5. Begär hos Vägverket att fordonet ska ställas på. Det gör du genom ett av följande alternativ:
- klicka på länken ställ på ditt fordon till höger på denna sida,
- ring vår servicetelefon på 0771-25 25 25
- begär påställning skriftligt på registreringsbeviset.

Du måste ha mottagit beviset om påställning för att få köra fordonet. Beviset ska du ha med när du använder fordonet till dess att du fått ditt kontrollmärke.

Trafikförsäkringsbevis
Med stöd av en giltig utländsk registrering får du köra fordonet i högst en vecka från det att fordonet fördes in i landet. Under denna vecka måste du ha en giltig trafikförsäkring antingen tecknad i exportlandet eller i Sverige.

Om du tänker ansöka om tillfällig registrering hos Vägverket, måste du ha en svensk trafikförsäkring, "Trafikförsäkringsbevis för tillfällig registrering".

Registreringsbesiktning
Bilprovningen identifierar fordonet och kontrollerar det ur miljö- och trafiksäkerhetssynpunkt samt fastställer de fordonsuppgifter som ska registreras.

Vid registreringsbesiktningen ställs en mängd tekniska krav på fordonet, bland annat vad gäller bromsar, avgasrening och krocksäkerhet. Syftet är att anpassa fordonet till svenska förhållanden. Ett EG-typgodkänt fordon uppfyller samtliga tekniska och miljömässiga krav enligt gällande EG-direktiv. Det innebär att fordonet kan godkännas i Sverige utan krav på ytterligare dokumentation om fordonets tekniska status. Vid import av fordon som omfattas av ett EG-typgodkännande ska du visa upp intyg på att det är EG-typgodkänt. Det sker enklast genom att man visar ett ”Certificate of Conformity” (CoC). För att detta ska gälla måste typgodkännandenumret finnas både på fordonet och på registreringshandlingen. Du kan också med intyg från tillverkare eller generalagent visa att fordonet uppfyller samtliga särdirektiv. Har fordonet tidigare varit registrerat i annat EU-land och det kan styrkas med ett registreringsbevis? Då anses fordonet uppfylla de tekniska kraven för registrering i Sverige, under förutsättning att fordonet (personbil, lätt lastbil och buss under 3,5 ton samt mc) är i seriemässigt standardutförande.

Vad som sägs ovan gäller inte fordon som är konstruerade för vänstertrafik, är utrustade med hastighetsmätare som har brittisk standard eller fordon som tillverkas i små serier. Det som gäller för ditt fordon kan du få reda på hos närmaste bilprovningsstation. Du behöver följande handlingar och intyg vid registreringsbesiktningen:

* vågsedel från godkänd våg (kan i många fall fås i samband med registreringsbesiktningen),
* CoC-dokument alt. registreringsbevis (båda handlingarna i original),
* tekniska data.

Lindrigare bestämmelser
Har fordonet , efter beslut av Vägverket, bedömts vara flyttsak eller ska det användas för eget bruk så kan fordonet få vissa lättnader från krav på teknisk utrustning och avgasrening. Bilprovningen kan ge dig ytterligare upplysningar.

Registrering
Ditt fordon ska vara godkänt vid registreringsbesiktning hos Bilprovningen, innan det kan registreras. Efter godkänd registreringsbesiktning anmäler Bilprovningen fordonet för registrering. Vägverket registrerar fordonet och skickar ett registreringsbevis samt skyltar per post. Därefter kan du hos Vägverket begära att fordonet ställs på.

Avgifter och skatter: Mervärdesskatt (moms)
När du för in ett nytt fordon från ett EU-land, är du skyldig att anmäla detta till Skatteverket särskilda skattekontoret i Ludvika. Momsen ska deklareras och betalas senast 35 dagar efter datum för köpet. Momsen är 25% av bilens pris enligt faktura.

Fordonet anses som nytt om något av följande är uppfyllt:

* det har vid köpet körts mindre än 600 mil
* det har varit i trafik mindre än 6 månader

Exempel på när en bil betraktas som ny:

* 500 mil och 5 månader
* 500 mil och 2 år
* 700 mil och 5 månader

Skrotningsavgift
En skrotningsavgift på 700 kronor tas ut för personbilar, för lätta lastbilar med skåpkarosseri och för lätta bussar, som alla omfattas av producentansvar. För privatimporterade bilar är skrotningsavgiften 1500 kronor. Skrotningsavgift tas också ut för fordon som enligt registret har en årsmodell som är 30 år eller äldre, och den måste betalas för alla fordon vars totalvikt inte överstiger 3 500 kg.
 
Om du inte har kontanterna är det nog enklast att ta ett reverslån (vanligt banklån) istället för en avbetalning. En avbetalning innebär att kreditgivaren köper hojen av säljaren och sedan säljer den till dig vilket blir lite besvärligt när hojen kommer utomlandsifrån.
 
Någon som vet hur det blir med garanti m.m. när man tar in en ny hoj från t.ex Tyskland? Antar att man har 1 års fabriksgaranti.

Behöver man något specielt tillstånd från generalagent för att nyttja garanti
i Sverige på importad hoj?

Isåfall skiljer sig garantierna mellan märkena vid import?

Aldrig kollat så mycket på att importera förut men har blivit lite intresserad efter att jag suttit och kollat på annonser på b la mobile.de.
 
TroccA skrev:
2509181 Någon som vet hur det blir med garanti m.m. när man tar in en ny hoj från t.ex Tyskland? Antar att man har 1 års fabriksgaranti.

Behöver man något specielt tillstånd från generalagent för att nyttja garanti
i Sverige på importad hoj?

Isåfall skiljer sig garantierna mellan märkena vid import?

Aldrig kollat så mycket på att importera förut men har blivit lite intresserad efter att jag suttit och kollat på annonser på b la mobile.de.


Svenska generalagenter brukar vanligtvis sky importhojar som pesten,dvs man brukar kunna se sig om i stjärnorna efter garantier eller liknade.


Sen är det inte värt att importera som privatperson längre,iaf inte när jag har räknat på det med resor osv.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top