Importera från Milano, Italien i slutet av april.

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
norrort
Hoj
SXV 550 -08
Tjena,

Jag har funderat på att hämta hem en billig sporthoj från Milano i slutet av månaden. Jag har kollat upp vad som krävs för att lyckas regga hojen här hemma i sverige vilken inte är allt för komplicerat..

Jag har även en kontakt med en lastbil, (svenskt företag) som kör upp från milano i månadsskiftet..

Det finns plats för en eller två hojjar till i bilen, Flyg går (förhoppningsvis) från Arlanda för 7-800kr. Tänkte mig att dra dit någon dag innan för att kolla lite olika objekt.

Italienska blocket hittar du på Subito.it

Vore kul att dra ner med någon som är sugen på att dela på kostnader i form av hyrbil samt att banta transportkostnaden hem för hojen en aning.

Sugen? Droppa ett mail eller pm.
 

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
norrort
Hoj
SXV 550 -08
Det kommer att landa runt 5000kr/hoj.

Sträckan Milano-Sthlm är beräknad.

Räkna även med ca 5000kr för flyg ner för att titta på ditt objekt. det är ink hyrbil och boende en natt eller 2 om man kan flyga med billiga flygbiljetter.
 
Last edited:

AntX

gasglad
Gick med
21 Jun 2008
Ort
Danderyd
Hoj
Ducati 748
Glöm inte att det tar några dagar att avregistrera hojen för export. I Italien måste köpet avhandlas via en notarius publicus och det kan ta lite tid att få gjort. Originalet av Carta Di Circulatione stämpat av Notrius med "Annulato per esportazione in un parse UE", samt kopia på Certificado di Proprieta behövs. Endast dokumentet Fecha Imatricula räcker ej längre för reg i Sverige.
Ägarbyte till en annan Italienare utlöser försäljningsskatt så oftast är de glada att sälja på export.
 

elie

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
under mitt tak!!
Hoj
06 R1 ,08 R1, 04 R1, 99 R1, cbr 600f
Glöm inte att det tar några dagar att avregistrera hojen för export. I Italien måste köpet avhandlas via en notarius publicus och det kan ta lite tid att få gjort. Originalet av Carta Di Circulatione stämpat av Notrius med "Annulato per esportazione in un parse UE", samt kopia på Certificado di Proprieta behövs. Endast dokumentet Fecha Imatricula räcker ej längre för reg i Sverige.
Ägarbyte till en annan Italienare utlöser försäljningsskatt så oftast är de glada att sälja på export.


ööö queee:va:va:va..vet att du skriver säkert d rätta men fan vad komplicerat o hämta hem en hoj från itailen..har för mig att man inte kan få exportskyltar av dom :confused:
 

AntX

gasglad
Gick med
21 Jun 2008
Ort
Danderyd
Hoj
Ducati 748
ööö queee:va:va:va..vet att du skriver säkert d rätta men fan vad komplicerat o hämta hem en hoj från itailen..har för mig att man inte kan få exportskyltar av dom :confused:

Stämmer, det finns inga exportskyltar och reg numret i Italien följer med ägaren och inte fordonet.
Jag köpte en bil i Italien för 2 år sedan och stötte då på problematiken ifråga.
Fick dock väldigt bra pris så det var värt besväret i alla fall.
Köpte av en officiell märkeshandlare och kunde tryggt lägga en handpenning när jag var nere i Milao. Handlaren kontaktade notarien och efter 2 veckor var fordonet avreggat för export. Förde över restrerande köpesumma via en svensk bank och Eurotransport plockade sedan upp bilen åt mig. Hämtade bilen i Bromma på Eurotransports depå efter ca 1 vecka och reggade in den i Sverige efter det.
 

elie

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2008
Ort
under mitt tak!!
Hoj
06 R1 ,08 R1, 04 R1, 99 R1, cbr 600f
Stämmer, det finns inga exportskyltar och reg numret i Italien följer med ägaren och inte fordonet.
Jag köpte en bil i Italien för 2 år sedan och stötte då på problematiken ifråga.
Fick dock väldigt bra pris så det var värt besväret i alla fall.
Köpte av en officiell märkeshandlare och kunde tryggt lägga en handpenning när jag var nere i Milao. Handlaren kontaktade notarien och efter 2 veckor var fordonet avreggat för export. Förde över restrerande köpesumma via en svensk bank och Eurotransport plockade sedan upp bilen åt mig. Hämtade bilen i Bromma på Eurotransports depå efter ca 1 vecka och reggade in den i Sverige efter det.

nice nice verkar ju inte alls som d vore ett problem men allt man behöver tänka på i italien jämfört me tyskland när d är ändå inom eu
 

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
norrort
Hoj
SXV 550 -08
Jag har precis varit i kontakt med tullen samt transportstyrelsen.
Det verkar inte vara några konstigheter att få hem och regga en hoj från italien.
Jag hittade mitt objekt hos en exportör som har alla papper färdiga. www.classicbikesregis.com

För att få in och regga en hoj i sverige gäller följande.
Hitta hojen, Se till så registreringsbeviset har exportstämpel samt att du får ett kvitto på affären. , Kör rätt igenom tullen. du behöver inte stanna och medela att du har en båge i bagaget om den inte är nyare än 6 månader eller har gått under 500mil.

Väl hemma i sverige gäller följande.

Skicka in en begäran om utsprunskontroll, (blankett finns på transportstyrelsens hemsida) samt skcika ett rekomenderat brev med REGISTRERINGSBEVISET samt KVITTO , båda i ORGINAL i ett rekomenderat brev till av transportstyrelsens angivna adress. När det sedan mottagit brevet får du ett inbetlaningskort på 700kr för ursprunskontrollen, vänta på beslut. När du fått ett ja så får du ett ärende nr som du uppger vid bokning av registreringsbesiktning (970kr). Rulla in till bilprovningen och besiktiga. Sen så kommer skyltarna på posten för en nätt summa av 80 svenska kronor.

Haken är att det inte går att köra MCn hem till sverige då du lämnat regnr och försäkringen i Italien. Mao måste den åka bil med dig hem.

Summering: visar du pass när du reser utomlands? känns ungefär lika krångligt att importera en hoj som att göra ett provisoriskt pass på Arlanda för att sedan beställa ett riktigt pass när man kommer hem..



Källor:
http://www.bilprovningen.se/Externt...7B5BAA7389DC1256F55004C3D44!opendocument&m=27

http://www.transportstyrelsen.se/sv...-till-slut/Steg-4-Ansok-om-ursprungskontroll/
 
Last edited:

olleohlsson1

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2007
Ort
Strömsnäsbruk
Hoj
1999 Aprilia RSV 1000
Så, hojen måste vara avställd och klar för export (som tar ett par dagar)??
Annars vore det ju ett alternativ att köra ner med typ en Vito eller Transporter och ta hem 2, alt 3 mc.
Bor ju i södra Sverige och har ca 160 mil till Milano.
Kan ju inte bli så mycket skillnad i pris mot att flyga, betala transport osv.

Det "tråkiga" är ju att man då för köpa den mer eller mindre osedd så den är klar för transport när man kommer ner. :-(
 

MagicMotion

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
norrort
Hoj
SXV 550 -08
Så, hojen måste vara avställd och klar för export (som tar ett par dagar)??
Annars vore det ju ett alternativ att köra ner med typ en Vito eller Transporter och ta hem 2, alt 3 mc.
Bor ju i södra Sverige och har ca 160 mil till Milano.
Kan ju inte bli så mycket skillnad i pris mot att flyga, betala transport osv.

Det "tråkiga" är ju att man då för köpa den mer eller mindre osedd så den är klar för transport när man kommer ner. :-(

Jag har höt mer i stil med en dag... Man åker till motsvarande vägverket och får stämplar..

Övervägde alternativet med att ta hem flera ojar med eget skåp, men då ska du ha pengar till utlägg för 3 hojjar, käk etc.. Priset för soppa och ett par dagar med käk o grejjer landar nog på en ca 15000kr runda. det är en jävla massa vägtullar påvägen..
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
ja, hur gick det?

Om någon skulle vara intresserad kan jag hjälpa, skicka mig ett PM.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Har starka funderingar på att plocka hem en hoj från Italien. Så intressant och vet om de blev nått och hur de gick med de hela. Vet itne riktigt hur man ska lägga upp de hela i så fall. Ev kanske transport fram och tillbaka är ordnad, Sen är de övriga runt omkring. så vore bra med lite info om de blev nått för TS eller inte ?!
 

imthetourguy

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Armstrong MT500 / Harley MT350
Hej,

How did this go in the end? Any advice? I'm trying to import two bikes from Turin back to Göteborg at the moment but not having much luck finding companies.

JR
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Priserna verkar nästan detsamma som Sverige där borta av det jag sök på de sidorna som angavs i tråden. Hittade några som var 10-15k billigare och slutar antagligen i samma pris som att köpa här i Sverige.
 

imthetourguy

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2011
Ort
Göteborg
Hoj
Armstrong MT500 / Harley MT350
I'm buying motorcycles that can't be found in Sweden in any great numbers.

SWM rotax 4 stroke engined bikes :)
 

pekkajnkl@yahoo

pekkalainen
Gick med
22 Jan 2011
Ort
Bro
Hoj
zx10r -08
Italiemimport

Stämmer, det finns inga exportskyltar och reg numret i Italien följer med ägaren och inte fordonet.
Jag köpte en bil i Italien för 2 år sedan och stötte då på problematiken ifråga.
Fick dock väldigt bra pris så det var värt besväret i alla fall.
Köpte av en officiell märkeshandlare och kunde tryggt lägga en handpenning när jag var nere i Milao. Handlaren kontaktade notarien och efter 2 veckor var fordonet avreggat för export. Förde över restrerande köpesumma via en svensk bank och Eurotransport plockade sedan upp bilen åt mig. Hämtade bilen i Bromma på Eurotransports depå efter ca 1 vecka och reggade in den i Sverige efter det.

Vad kostar pappersjobbet hos Notarius? Funderar starkt på att köpa en Monster S4RS i Italien. Jag sålde en cross till Italien före jul 2010 och köparen sa att han fick betala 500 Euro för frakten till Italien från Stockholm.
 

Skydive

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jul 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
SV1000S -07
BUMP

Är det inte möjligt att köra hem hojen själv från Italien, är det möjligt? Vacker MC-resa hem! Frågan är hur det funkar med registrering osv... Apriliahojarna är ju det halva priset på mot i sverige (kollar primärt Aprilia RSV1000Factory med guldramen)
 
Last edited:
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top