Importera från England

Ett litet tillägg, båten går från Immingham till Göteborg, om det är till göteborg du vill.
 
Du kan inte ha en halvljusbild för vänstertrafik i Sverige. Så är det bara. Köp ny eller en begangnad lykta/insats och byt. Kostnad beror på vilken hoj vill du importera.

Miles eller km. De flesta nya hojar har digital instrumentering vilket gör att man oftast fixar det med en enkel knapptryckning.

Roberth

Du kan också skaffa en lykta från USA eller nåt som har rak ljusbild. Det funkar också

om inte jag missminner mig så måste det var Km/h på instrumenteringen om hojen är nyare än -03 eller nåt liknande
Tjejen har en -01 där är det miles och den gick igenom
 
Ok, ang om hojen MÅSTE ha gått 600 mil?

Den har varit registrerad sedan 2007. MÅSTE den även ha gått 600 eller hur funkar det? Jag vill gärna ha svar från någon som VET och inte en massa chansningar.

Om nu någon vet detta. Ska den i sådantfall ha gått 600 mil vid köpet, alltså det ska stå mer än 600 i papprena när man köper hojen, eller räcker det i sådant fall att den gått mer än 600 vid registreringsbesiktningen?

Tacksam för svar från folk som VET. Har ringt transportstyrelsen, men där verkar det sitta okunniga människor som läser lite i några paragrafer och verkar själv inte kunna ge ordentliga svar.
 
det som gällerär 600 mil och 6 md gammal det måste stå over 600 mil i papparen dom kollas vid ursprungskontrollen + att från tror det 03 måste det även vara ett eu godkände nr på regbeviset kommer inte på just nu va det heter. jo fan helfordonsgodkänande
 
Last edited:
det som gällerär 600 mil och 6 md gammal det måste stå over 600 mil i papparen dom kollas vid ursprungskontrollen + att från tror det 03 måste det även vara ett eu godkände nr på regbeviset kommer inte på just nu va det heter. jo fan helfordonsgodkänande

Jasså, så det räcker inte att den gått 600 mil vid registreringsbesiktningen? Det ska alltså stå 600 mil i köpekontraktet också?
 
Dom enda som är intresserad av om du ska skatta eller inte för fordonet är väl skatteverket?
Besiktningen och vägverket sket iaf i det när jag importera bil från tyskland 2003.
Iofs hade den gått längre, men det kom en påminnelse från skatteverket om att man inte skulle "glömma" betala skatt på importen om det behövdes.
Dom gör nog stickprov på sånt där, men jag tror chansen är rätt liten att bli upptäckt om man begår ett sånt skattebrott som inte är allt för mycket och nån enstaka gång.
Annars kan man ju koppla på borrmaskin på lämpligt ställe och låta gå över natten. ;)

Funderar själv på import av nån cbr, priserna där ligger ju klart lägre än i sverige, och man kan ju köra/färja hela vägen om man vill (för att minimera kostnaderna)
(visst, man får inte 5år garanti, men det kan jag leva med, det är ju en honda ;)
Problemet är ju typ att man vill köpa nu och köra hem den i vår när ävdret tillåter, lagra nånstans i UK, och hur isåfall.
Nån som vet hur man fixar en interimförsäkring i UK och vad det kan kosta btw?
 
Last edited:
England?? Tja, kanske vore nåt??? Men..... Vill man verkligen ha en högerstyrd cykel???:hihi
 
jimmye: Den var ju inte lite.. GAMMAL! =D
Snarare högerlyst isåfall
 
Det går IOFS rätt bra att lära sig växla med fel fot, det är värre när man blandar ihop koppling och handbroms... :D
 
Låter intressant det här med import från UK.
Är det fler som funderar på det?
Är det någon som importerat från Uk och vet hur man går till väga?
Kanske är någon som är sugen på att åka dit med tex en skåpbil och hämta hem varsin hoj?
 
Låter intressant det här med import från UK.
Är det fler som funderar på det?
Är det någon som importerat från Uk och vet hur man går till väga?
Kanske är någon som är sugen på att åka dit med tex en skåpbil och hämta hem varsin hoj?

Håller precis på och letar.

Har plockat in ett par äldre hojar från UK tidigare, priserna är generellt sätt lägre än i Tyskland (jag pratar sporthojar) men det såklart mekigare och dyrare rent logistikmässigt att ta sig till en ö i Atlanten :D. Jag har hittills anlitat en kille som åker över en gång i månaden...rätt dyrt (runt 5000 kr) men jag tycker det är värt det.

Ingen tull (UK är med i eu´s tullunion) men väl moms på nya hojar (600 mil eller tagna i trafik 6 månader). Strålkastarna måste fixas till för att ljusbilden ska bli ok (kan vara reflektorn eller hela insatsen beroende på modell). Det måste även finnas en kmh skala på hastighetsmätaren men det finns i 9 fall av 10. Annars är det som sagt bara att shoppa på.:)
 
Last edited:
Ok, ang om hojen MÅSTE ha gått 600 mil?

Den har varit registrerad sedan 2007. MÅSTE den även ha gått 600 eller hur funkar det? Jag vill gärna ha svar från någon som VET och inte en massa chansningar.

Om nu någon vet detta. Ska den i sådantfall ha gått 600 mil vid köpet, alltså det ska stå mer än 600 i papprena när man köper hojen, eller räcker det i sådant fall att den gått mer än 600 vid registreringsbesiktningen?

Tacksam för svar från folk som VET. Har ringt transportstyrelsen, men där verkar det sitta okunniga människor som läser lite i några paragrafer och verkar själv inte kunna ge ordentliga svar.

Men snälla :gnissla .....Transportstyrelsen skiter fullständigt i om du betalar moms eller ej, det sköter Skatteverket. Och tada......enligt Skatteverkets pamflett SKV 556 utgåva 5 gäller följande:

600 mil gäller efter köp, inte registrering. När du köper hojen måste den rullat mer än 600 mil för att inte räknas som ny.

6 månadersregeln avser när fordonet tagits i bruk, dvs reggats i något fordonsregister. Har det inte gjorts räknas ibruktagandet från det datum det levererades till förste ägaren eller återförsäljaren i tex demosyfte.

Och för att fordonet ska räknas som nytt måste något av ovanstående krav uppfyllas: INTE BÅDA TVÅ!!

Din hoj klarar sig således på ibruktagandet men har den rullat under 600 mil, ja då är det moms som gäller.

Om ni inte tror mig... http://www.skatteverket.se/skatter/...panyabilar.4.3a7aab801183dd6bfd380005738.html

:fakta :mattias
 
Last edited:
Bra tråd! :tummenupp Funderar själv på och importera en zx 10:a -05 från England och du ställer precis dom frågorna jag har funderat över:tummenupp
Verkar ju helt klart värt det. :)

Många handlare här skickar bågen de e bara att maila om de även skickar utanföer uk . Annars är det bara att ta en van och åka tvärs över Danmark och båten från Esbjer till Harwich typ.

Edit nu ser jag att du bor i Oslo då kan de säkert transportera hojen till båten och du hämtar i norge


Jag var just hos en KTM handlare här i London idag och han säljer massor av nya och beg till fastlandet.
Mycket förmånliga priser och papper och transport kan ordnas kolla in på denna sida om intresse finns
http://www.bracken.co.uk/index.php?option=com_content&task=section&id=8&Itemid=26

Vill någon ha hjälp att kolla in lämpliga ex så hör av er så länge det är inom min radie.
Ps jag jobbarinte på den nämda handlare jag är bara en nöjd kund där så detta är ingen annons :tummenupp

Kolla in denna sida för nya och beg hoja mtcket bra sida http://www.autotrader.co.uk/BIKES/bikes.jsp

Tjena! eftersom du bor i England så tänkte jag passa på å fråga om du har koll på prisbilden på en zx 10:a -05 i fint skick gärna med inte allt för många mil, har planer på att kanske importera en sån.

Tack på förhand
Mangan
 
Last edited:
Och således måste båda kraven vara uppfyllda för att det skall räknas som begagnat och därmed momsfritt!!

Ja just det....var det inte det jag sa?? :confused:

Bra tråd! :tummenupp Funderar själv på och importera en zx 10:a -05 från England och du ställer precis dom frågorna jag har funderat över:tummenupp
Verkar ju helt klart värt det. :)



Tjena! eftersom du bor i England så tänkte jag passa på å fråga om du har koll på prisbilden på en zx 10:a -05 i fint skick gärna med inte allt för många mil, har planer på att kanske importera en sån.

Tack på förhand
Mangan

http://motors.shop.ebay.co.uk/items...rksidZp3286Q2ec0Q2em14?_fpos=&_fcid=192&gbr=1
 
Last edited:
Håller precis på och letar.

Har plockat in ett par äldre hojar från UK tidigare, priserna är generellt sätt lägre än i Tyskland (jag pratar sporthojar) men det såklart mekigare och dyrare rent logistikmässigt att ta sig till en ö i Atlanten :D. Jag har hittills anlitat en kille som åker över en gång i månaden...rätt dyrt (runt 5000 kr) men jag tycker det är värt det.

Ingen tull (UK är med i eu´s tullunion) men väl moms på nya hojar (600 mil eller tagna i trafik 6 månader). Strålkastarna måste fixas till för att ljusbilden ska bli ok (kan vara reflektorn eller hela insatsen beroende på modell). Det måste även finnas en kmh skala på hastighetsmätaren men det finns i 9 fall av 10. Annars är det som sagt bara att shoppa på.:)

Killen som du hade anlitat, Åker han över o tittar o går igenom alla dokument o plockar hem hojen för 5000? I så fall e ja beredd att anlita honom!
Vart kommer hojen hem i Sverige?
Mvh
 
Killen som du hade anlitat, Åker han över o tittar o går igenom alla dokument o plockar hem hojen för 5000? I så fall e ja beredd att anlita honom!
Vart kommer hojen hem i Sverige?
Mvh

Han som tar hem hojen till mig tar 6500kr. Han ser till att man får alla dokument man behöver. Dock så går han inte igenom hojen. Där är en deal mellan dig och säljaren. Hojen levereras till Kvicksund utanför Eskilstuna.
 
Killen som du hade anlitat, Åker han över o tittar o går igenom alla dokument o plockar hem hojen för 5000? I så fall e ja beredd att anlita honom!
Vart kommer hojen hem i Sverige?
Mvh

TropadeElite och jag använder samma kille, Mark Jennings.

5000 är inte ett fast pris, det är från fall till fall. Framförallt handlar det om geografi....vill du att han hämtar en hoj i Wales när han ska till Newcastle, ja då kostar det såklart. Han skeppar ut från Goole på ostkusten, i East Yorkshire.

Ja, vår deal är att han kollar att alla dokument och hojen är enligt den ök jag har med säljaren. Jag iofs begär alltid scannade kopior på dokumenten av säljaren innan jag gör affär, det är inget man vill ska strula när han står utanför med vanen. Däremot sköter han inga ekonomiska transaktioner åt mig.

Hojen finns sen att hämta i Kvicksund utanför E-tuna. Ingen större sak om man bor i Stockholm som mig.
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top