Importera från England, bästa sätt..?

Insane

Insane
Gick med
21 Jan 2004
Ort
I en håla utanför Lund
Hoj
Letar 1098
Tjena..

Blev rejält sugen på en 1098S som jag hittade i England till rätt pengar.

Har aldrig importerat något fordon förr men vad man hört så skall det vara ganska smidigt när det gäller inom EU.

Jag funderade lite om hur jag skulle gå tillväga med det hela och då jag är noggrann med mina inköp så vill jag gärna se cykeln IRL samt då tänkte köra hem den.

Hojen är i en förort till London och tänkte då efter noggrann granskning göra affär och redan i detta läge behöver jag hjälp med vad som kanske är viktigt att tänka på.. Såklart så förstår jag detta med kodade nycklar, servicebok osv men kanske det finns något annat viktigt papper som jag behöver sen när jag skall registrera den här i Sverige..?

Även så kanske det behövs något speciellt intyg/papper vid gränskontroller osv..?

Min första plan är att ta flyget till London med endast en ryggsäck och sedan ta mig till säljaren och efter köpet är gjort så tänkte jag köra ner till Dover ---> Calais och sen med kanske en övernattning i Tyskland köra hela vägen hem via Danmark och Öresundsbron

Finns det någon form av försäkring jag kan teckna på ett utlandsregistrerat fordon..?

Har ni någon annan bra idé..?

Finns det någon bra färja man kan åka istället..?


Tack på förhand..!


// Peter
 
Viktigaste papperet är V5C (registreringsbeviset) från nuvarande ägare.
I England kan du också köpa via nätet en HPI Check där du kollar fordonet avseende olyckor, stölder, belåning mm.
Tänk på att det finns också en direktfärja mellan Harwich- Esbjerg (Scandilines). Mycket smidigt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top