Importera film från MiniDV

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Har just gått ihop och köpt en kamera, går fint att ta in filmen via Windows Moviemaker, men jag vill inte ha den i .WMV-format...
Är Moviemaker 2.1 bättre, så man kan spara i Mpeg eller liknande?
Har installerat Adobe Premiere, men den lyckas jag inte få till att hämta filmen från kameran, ska det gå?
Annars, vad finns det för bra prog för just hämtning av film från en Mini DV-kamera, med eller utan redigeringsmöjligheter?

Tack på förhand!

jesseboy skrev:
Har just gått ihop och köpt en kamera, går fint att ta in filmen via Windows Moviemaker, men jag vill inte ha den i .WMV-format...
Är Moviemaker 2.1 bättre, så man kan spara i Mpeg eller liknande?
Har installerat Adobe Premiere, men den lyckas jag inte få till att hämta filmen från kameran, ska det gå?
Annars, vad finns det för bra prog för just hämtning av film från en Mini DV-kamera, med eller utan redigeringsmöjligheter?

Tack på förhand!

tjena, använder du dig av firewire för att ta in filmen till datorn? Är det enda sättet? jag är lost på hur det funkar, har med planer på kamera-köp.
Är firewire trådlöst?

Kan man sätta in ett firewire kort i en bärbar dator? OM det nu är ett kort som behövs.

Har hört att nått program som heter "pinnacle" ska vara toppen...

Hämta hem Pinnacle studio 9, jag tycker de programmet är bra och där får du välja .avi, .mpeg, massa annan skit. Sen så kommer väll Mikke snart och dissar de programmet totalt men ja tycker de är bra men han har säkert nått bra förslag han me.

Edit: Skit, var slöare än dig.

Testade Pinnacle, men det var ngt fel på imagen, så installationen funkar inte. Säkert funkar även Premiere bra, men jag har inte testat så jag vet inte än...
Jag har bara USB än, inte ens USB2, men det borde funka tycker jag eftersom jag bara kan föra över i realtid. (med bandet på kameran)

zpeppy skrev:
Hämta hem Pinnacle studio 9, jag tycker de programmet är bra och där får du välja .avi, .mpeg, massa annan skit. Sen så kommer väll Mikke snart och dissar de programmet totalt men ja tycker de är bra men han har säkert nått bra förslag han me.

Ok, ska testa det igen, få se om det går.
Kan man "hämta" direkt från kameran med det då?
Det är mitt största problem just nu, den dyker inte upp som en flyttbar disk, så... :huvet

om du vill ha ett program enbart för att suga ned den råa avi filen från kameran kan jag rekommendera winDV: http://windv.mourek.cz/

den har inga som helst möjligheter att redigera, allt den gör är att spara över videon från kameran till hdd

/xf

jesseboy skrev:
Det är mitt största problem just nu, den dyker inte upp som en flyttbar disk, så... :huvet
Det är inte så enkelt att windows inte hittar kameran?
Jag har en USB-hubb som är fullkomligt hopplös, ska jag få min digitalkamera att hittas genom den så krävs det allt som oftast att jag drar ur strömsladden ur hubben och sedan sätter i den igen.
mm...hubben är kass och ska bytas, men jag tänkte det kanske kunde vara en hint?
DV-kan jag ingenting om... läste detta och tänkte att en sån sak kan vara lätt att missa :) Hoppas det löser sig lätt.
//Tobbe

Men va tusan...
Får bara upp detta med WinDV:
Error: Can't find DV output pin...

Knas, knas, knas!

Sen att jag är ett pucko på datorer gör inte saken bättre...

Pinnacle

jesseboy skrev:

Pinnacle Studio 9 är suveränt enkelt och går fort att både lära sig och att redigera med.. och att köpa en laglig version kostar lite drygt en 500:ing så det är inte så farligt.. :tummenupp

jesseboy skrev:
Testade Pinnacle, men det var ngt fel på imagen, så installationen funkar inte. Säkert funkar även Premiere bra, men jag har inte testat så jag vet inte än...
Jag har bara USB än, inte ens USB2, men det borde funka tycker jag eftersom jag bara kan föra över i realtid. (med bandet på kameran)

ok, så att USB funkar för överföring? jag vet inte annars hur man gör på en bärbar datorn som kanske inte kan byggas ut med ingångar å grejer...

laptop skall köpas, därav min fråga...

tobbeviking skrev:
Det är inte så enkelt att windows inte hittar kameran?
Jag har en USB-hubb som är fullkomligt hopplös, ska jag få min digitalkamera att hittas genom den så krävs det allt som oftast att jag drar ur strömsladden ur hubben och sedan sätter i den igen.
mm...hubben är kass och ska bytas, men jag tänkte det kanske kunde vara en hint?
DV-kan jag ingenting om... läste detta och tänkte att en sån sak kan vara lätt att missa :) Hoppas det löser sig lätt.
//Tobbe

Tack för hjälpen, jag har en hub, men kameran är kopplad rakt i burken.
Vet inte om det ska gå hitta kameran som en annan disk eftersom det bara är band i den...

Funkar bra m laptop..

morecore skrev:
ok, så att USB funkar för överföring? jag vet inte annars hur man gör på en bärbar datorn som kanske inte kan byggas ut med ingångar å grejer...

laptop skall köpas, därav min fråga...

Jag kör med en ca 1 år gammal bärbar.. och det funkar utmärkt.. tar in filmerna via ett firewire kort som sätts i kortplatsen. Enda problemet är att det tar mkt utrymme att först tanka hem en film och sedan redigera om den till ett annat format.. min 30 gb hårddisk är i minsta laget.

jesseboy skrev:
Funkar inte med USB ... endast firewire ....
Ett kort kostar inte många 100lappar

morecore skrev:
tjena, använder du dig av firewire för att ta in filmen till datorn? Är det enda sättet? jag är lost på hur det funkar, har med planer på kamera-köp.
Är firewire trådlöst?

Kan man sätta in ett firewire kort i en bärbar dator? OM det nu är ett kort som behövs.

Har hört att nått program som heter "pinnacle" ska vara toppen...

Det finns oftast usb eller firewire beroende på vad det är för en kamera.
USB 2.0 och firewire är det som ligger runt 400 mbit/s.
Och det är bra när man skall överföra så mkt data som en film oftast tar innan man har divx:at den osv.

alltså se till att din dator stödjer de nyare firewire eller usb 2.0.
Gör den inte det kan man köpa till ett kort till den stationära datorn, den bärbar köperman ett pcmcia kort och stoppar i. Välldigt enkelt.

:7peta
Och nej firewire är inte trådlöst utan det är en standard som har kommit från macen. Och man använder en firewire kabel mellan datorn och sin enhet, precis som med usb 2.0.

Mvh Kickass!

Lånar tråden lite....

Jag har en panasonic nv-ds65 som jag försöker få filmen till datorn från...helt jävla omöjligt alltså... ANvänder firefire 4/6 pin
Datorn hittar helt enkelt inte kameran, har testa dra ur slå på/av starta om etc etc... blir tokig!

Nån som har ngt tips på hur jag ska bära mig åt!?

mvh /Jonas

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...