Importera clean ram från UK och registrera in?

CurreOrrell

Ny medlem
Gick med
11 May 2015
Hoj
Triumph, Thunderbird -97
Hej på er,

Min far köpte en komplett reservdels-Triumph som skrotats och tagits ur systemet av Bike i Trollhättan (om jag inte minns fel).

Jag är nu lite fundersam på om jag kan köpa en ram med V5-papper från UK och få denna inreggad i Sverige med motorn från den numera skrotade hojen?

M.a.o kommer inte motornummer att stämma vid regbesiktning, och är detta möjligt att kringgå om det skulle vara ett problem?

Någon som vet någon matnyttig info kring detta så är jag idel öra... :)

Med vänlig hälsning Curre

Kolla om där finns motornummer i regbeviset till att börja med. Nästa steg är att ringa teknisk rådgivning på SBP och fråga hur de gör med byte av motornummer. Har du ett kvitto på att du har köpt en komplett mc med rasad motor från England och ett kvitto från Bike i Trollhättan där du kan uppvisa att du har köpt en utbytesmotor så ser jag ingen anledning att SBP skall protestera.

För övrigt så är det måttligt bra att regga sig på ett forum och det första man skriver handlar potentiellt om hur man tvättar stöldgods. Nu är det säkert inte så i ditt fall men varningsklockorna ringer ändock....

Kolla om där finns motornummer i regbeviset till att börja med. Nästa steg är att ringa teknisk rådgivning på SBP och fråga hur de gör med byte av motornummer. Har du ett kvitto på att du har köpt en komplett mc med rasad motor från England och ett kvitto från Bike i Trollhättan där du kan uppvisa att du har köpt en utbytesmotor så ser jag ingen anledning att SBP skall protestera.

För övrigt så är det måttligt bra att regga sig på ett forum och det första man skriver handlar potentiellt om hur man tvättar stöldgods. Nu är det säkert inte så i ditt fall men varningsklockorna ringer ändock....

Jag står i valet mellan att bygga egen ram och regga som amatörbyggt fordon, alt. köpa ram (I Sverige eller utlandet) men det finns både för/nackdelar med båda alternativen tycker jag.

Jag kan även förstå din missaktsamhet mot någon som reggar sig och gör ett första inlägg som jag gjort, men anledningen är att jag hittade en ram i UK som hade bra pris, och ville försöka fastställa om min idé ens var möjlig, så fort som möjligt.
Kvitton finns på den skrotade hojen som min far köpte, så det är ingen fara.

Sedan kan man ju såklart börja fundera på var världen är på väg när man är misstänkt "på förhand", men jag är ju själv likadan, så jag kan inte döma någon :)

Låt oss utgå från att jag är oskyldig tills motsatsen är bevisad :)

Tack för hjälpen iaf, jag skall kolla med säljaren i england så inte ramen dom säljer är skrotad av försäkringsbolag, stulen eller har skulder på sig eller liknande i UK.

Åter igen tack för hjälp på traven!

Med vänlig hälsning Curre

Där finns en avgörande poäng i att du motorbyter en engelsk cykel och inte rambyter ett svenskt vrak som är skrotat. Det sistnämnda är inget som SBP är särskilt sugna på....

Kolla som sagt om motornummret är med i regbeviset. Ofta saknas de sista siffrorna i serienumret, vilket gör det enklare att byta motor av samma modell.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti