Importera bil till Sverige

• Thread starter Thread starter MJL
  • Start date Start date

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Hornet 600
Hej,

Jag har kikat på möjligheten att importera en bil till Sverige och då eventuellt från Tyskland eller Italien. Det är ett sidoprojekt där jag egentligen vill kombinera nytta med nöje. Det vill säga flyga ner för att köpa en bil och därefter köra den tillbaka upp till Sverige, en kul lite bonusresa. Väl tillbaka är tanken att lägga upp objektet på blocket och sälja det till liten förtjänst. Här följer dock min fråga: Har någon erfarenhet av bilimport och vilka modeller har ni riktat in er på? Min budget är någonstans mellan 100 - 180 tusen kronor och självklart söker vi modeller med marginal.

Tacksam för tips och råd.

Jag höll på mycket med "privat" bilimport från Tyskland under hela 80-talet och början av 90-talet. Enbart MB S-klasse och Porsche 911. Hade en kille som var svensk/tysk som bodde och jobbade i Tyskland och som var mycket bilkunnig som letade upp bilar åt mig som var i toppskick och som självklart hade oskruvade vägmätare.
Detta var innan Sveriges inträde i EU och på den tiden kunde man göra rejäla vinster på bilarna samt att parallellimporten var mycket blygsam till Sverige på den tiden. Idag vet jag faktiskt inte om vinsten är så stor på att "importera och sälja vidare" då parallellimporten är så oerhört mycket större idag än vad den var då. Men de största vinsterna tror jag än idag är på lyxbilar eller i vart fall bilar i de högre prisklasserna trots att de troligen är något svårare att bli av med i Sverige. Fördelen med Tyskland är att det finns specialutrustade lyxbilar som aldrig tagits in till Sverige av generalagenterna som på det sättet är efterfrågade av vissa.

Leta efter bilar som helst bara haft en ägare som lågmilare med full servicehistorik.

Det bästa köpet gör du idag om du importerar en bil för eget bruk och tänker behålla den ett antal år.

Lycka till!

Tack så mycket för dina tips och råd. Angående bilarna så har du säkert rätt i att marginalerna återfinns bland sportbilar och exklusivare modeller. Där håller tyvärr inte budgeten och risken för min del är på tok för stor. Har fortsatt att leta efter objekt när tid finns och intresset finns fortfarande kvar. Problemet är att den där möjligheten inte dykt upp ännu.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back