Importera begagnad hoj från Nederländerna?

Moseby

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Hoj
Ingen än
Tjenare!

Nu är det så att jag fått ett bra erbjudande på hoj, nämligen en DRZ400. Dock så är det inget företag utan en kille jag "vet om" som ska göra sig av med den och jag är väldigt intresserad.

Hur ska jag ta mig till för att få hem den så att vi båda känner oss trygga och säkra? Hur fan betalar man frakt för en motorcykel från nederländerna till Sverige?

Och HUR får man den konverterad så att jag får åka den i Sverige?

Tacksam för svar

"Hur ska jag ta mig till för att få hem den så att vi båda känner oss trygga och säkra?"

Är det betalningen du menar eller vad menar du med att ni ska känna er trygga och säkra?

"Hur fan betalar man frakt för en motorcykel från nederländerna till Sverige?"
Du betalar fakturan till det transportbolag som du valt att använda.

"Och HUR får man den konverterad så att jag får åka den i Sverige?"
Vad menar du med att få den konverterad så att du får åka med den i Sverige?

Är det betalningen du menar eller vad menar du med att ni ska känna er trygga och säkra?

Besvarar utifrån vad jag tror TS menar:
Hur han skall få hem den, alltså frakten antar jag?
Med konverterad tror jag han menar själva registreringen.

Fast vad vet jag:)

"Hur ska jag ta mig till för att få hem den så att vi båda känner oss trygga och säkra?"

"Hur fan betalar man frakt för en motorcykel från nederländerna till Sverige?"
Du betalar fakturan till det transportbolag som du valt att använda.

"Och HUR får man den konverterad så att jag får åka den i Sverige?"

Ja men jag menar så att jag inte blir blåst, så inte jag betalat full pris och får hem en helt trasig och fuckar motorcykel. Och så att han känner sig säker att skicka sin fina hoj osv. Vill ju inte bli blåst.

Ja men vilket fraktbolag ska man ta? Och hur går det till? "Hej jag vill att ni hämtar denna i nederländerna och tar den till Sverige"

Ja men det är väl inte bara tuta och köra med en hoj från Nederländerna i Sverige? Krävs det inte pappers grejer?

det första du bör göra är att kolla efter så det ens lönar sig att hämta hem mc´n från nederländerna... då menar jag frakt och tull (om det nu är tull från nederländerna) och registrerings kostnader med mera... en snabb sökning på blocket visar att en drz400 inte står i några dyra pengar här i sverige... vilket gör att jag tror att du i bästa fall med köp av hoj och import med alla avgifter och annat går plus minus 0kr... men troligen kommer mc bli dyrare än om du köpt här i sverige.

det första du bör göra är att kolla efter så det ens lönar sig att hämta hem mc´n från nederländerna... då menar jag frakt och tull (om det nu är tull från nederländerna) och registrerings kostnader med mera... en snabb sökning på blocket visar att en drz400 inte står i några dyra pengar här i sverige... vilket gör att jag tror att du i bästa fall med köp av hoj och import med alla avgifter och annat går plus minus 0kr... men troligen kommer mc bli dyrare än om du köpt här i sverige.

Hojen jag ska hämta från Nederländerna isåfall är så jävla omgjord så det finns inte. Nedlagt cirka $14.000 på den och den är 100% unik så det finns inte. Har tjatat på denna kille att jag velat köpa den riktigt länge och nu äntligen vill han sälja den. Har första tjing på den och vill bara veta kostnader och hur man gör för att få den hit och registrerad i Sverige. Tror inte jag går +/- 0 alls

att den var omgjord och unik var inte lätt att veta då du ej skrivit detta...:huvet:huvet:huvet

dock tror jag att det kan bli problem med registrering om den är för mycket omgjord/ombyggd. men lycka till.

Säkrast är väl låna en skåpbil åka över till Holland å betala sen åka hem me den... Kolla me tullen va de behövs för handlingar samt troligen trasportstyrelsen vad som gäller för reggning av hojen i Sverige...

Du är väldigt "luddig" i din beskrivning. Om du ska Hämta hojen så är det väl smidigast att betala på plats och sen ta den på släp hem. Sen ska den väl bara regbesiktas.

Hojen jag ska hämta från Nederländerna isåfall är så jävla omgjord så det finns inte. Nedlagt cirka $14.000 på den och den är 100% unik så det finns inte.

Ombyggd, huh...?

DSCF1644.jpg

Jag hade nog kört ner och gjort upp affären på plats, om man säger...

I EU länder så räcker det väl med att betala tull i det landet du köper den i och sen bara ta hit den och regga den eller?
Vet i alla fall att en kille som importerar jänkare från USA till Sverige, han skeppar bilarna till ett annat EU land innan dom kommer hit för det blir billigare att betala tull och registrering där än här hemma. Sen när det är klart så skeppas dom vidare hit och registreras som svenska bilar.
Men det är kanske annorlunda när dom kommer från ett land utanför EU och ska in i ett EU land tillskillnad från a det här fallet.

Du bör passa dig lite om den är ombyggd. Svenska myndigheter är ibland tjuriga med ombyggda fordon vilket gör att man får återställa saker till original bara för att regga fordonet och då faller ju hela konceptet.
I övrigt så åker du ner med ett släp och köper hojen och ser till så att du får med dig original registreringsbetyg, kvitto på hojen och vad det nu är för papper de har för avregistrering i Nederländerna. Sen reggar du den här hemma rätt enkelt och besiktar den.

Det brukar inte vara prisvärt men vill man ha en särskild hoj så är det klart att det kan vara värt att importera.

Ingen tull eller moms på (begagnade) fordon från annat EU-land

Utdrag ur https://www.transportstyrelsen.se/s...kontroll/Fordonsimport-fran-borjan-till-slut/

Steg 3 - Teckna en trafikförsäkring för tillfällig registrering hos ett försäkringsbolag
(Om du ansöker om tillfällig registrering i samband med ursprungskontrollen)

Steg 4 - Ansök om ursprungskontroll

Steg 5 - Beställ tid för registreringsbesiktning & identitetskontroll

Steg 6 - Fordonet tilldelas ett registreringsnummer

Steg 7 - Kontrollbesikta fordonet

Steg 8 - Ställ på fordonet

Du behöver :
Registreringsbevis från ursprungslandet i original, alla delar om det finns flera!
Köpehandling eller kvitto

Ursprungskontrollen kostar 600
Vad registreringsbesiktningen kostar vet jag inte

Last edited:
Ingen tull eller moms på (begagnade) fordon från annat EU-land

Utdrag ur https://www.transportstyrelsen.se/s...kontroll/Fordonsimport-fran-borjan-till-slut/

Steg 3 - Teckna en trafikförsäkring för tillfällig registrering hos ett försäkringsbolag
(Om du ansöker om tillfällig registrering i samband med ursprungskontrollen)

Steg 4 - Ansök om ursprungskontroll

Steg 5 - Beställ tid för registreringsbesiktning & identitetskontroll

Steg 6 - Fordonet tilldelas ett registreringsnummer

Steg 7 - Kontrollbesikta fordonet

Steg 8 - Ställ på fordonet

Du behöver :
Registreringsbevis från ursprungslandet i original, alla delar om det finns flera!
Köpehandling eller kvitto

Ursprungskontrollen kostar 600
Vad registreringsbesiktningen kostar vet jag inte

Alright!

Tänkte mer betala för att något företag ska skicka den till Sverige. Men då kanske jag åker ner med bil och släp istället.

Den är inte jätteombyggd på DET viset. Den är mer "pimpad". Väldigt mycket modifieringar och så. Men det är originalmotor, proffesionellt trimmad med mycket bytt. Men man ser fortfarande att det är en vacker DRZ400 :3

Den är inte jätteombyggd på DET viset. Den är mer "pimpad". Väldigt mycket modifieringar och så. Men det är originalmotor, proffesionellt trimmad med mycket bytt. Men man ser fortfarande att det är en vacker DRZ400 :3

Det låter inte alls självklart att den skulle klara en registreringsbesiktning. Nog för att Bilprovningen inte är lika hårda som i Tyskland men den ska inte gå igenom om den är uppenbart modifierad/trimmad.

Troligtvis billigare att ta 2 semesterdagar och dra ner med en skåpbil och hämta än att betala fraktbolag + att du kan pröjsa cash och slipper ALLA tvivel.
... sen kan man lasta lite öl med :P

kör ner o hämta den,,
ta en bil ner med en polare som kör den hem medans du kör hojjen hem hela vägen med
tillfällig registrering skyltar på,,

Hojen jag ska hämta från Nederländerna isåfall är så jävla omgjord så det finns inte. Nedlagt cirka $14.000 på den och den är 100% unik så det finns inte. Har tjatat på denna kille att jag velat köpa den riktigt länge och nu äntligen vill han sälja den. Har första tjing på den och vill bara veta kostnader och hur man gör för att få den hit och registrerad i Sverige. Tror inte jag går +/- 0 alls

Du kan ju flyga ned och köra hem den själv. Kan bli en trevlig tur - om du letar upp mindre vägar ute på landet. Det är ju ingen autobahn-racer vi talar om.

Nu vet jag inte var i Nederländerna som hojen finns, men landet är inte särskilt stort så det gör ingen jättestor skillnad. T ex är sträckan Amsterdam-Eskilstuna 138 mil om man kör raka vägen enligt vår vän Google Maps.

Hur mycket vill Holländaren h för hojen? Räkna med minst 10-12000kr för att få hem den och registrering om du kör ner med miniskåp eller släp.

Skulle vara intressant att se den drz400 som är värt besväret.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman