importera bågen

Miip Miip

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Yamaha WR400 motard
Hejsan. Fick en ide nör jag satt och kollade igenom annonser, nu när dollarn är så jädra låg så borde man kunna göra ett klipp på att plocka hem bågen från staterna eller liknande. Undrar om det finns någon som har erfarenhet av detta.

hälsningar: Zeb :tomten

jo jag har.. bodde i Cali ett tag och fick hem min 02 R1 för 1 månad sedan eller så. Kosta nästan 10 lök.

Kostnaden för frakt ligger på runt 450 dollar (550 med arvode).

Avgifter:
Tull (6%) och Moms(25%) på Frakten OCH värdet på hojen du plockar in (det som står på kvittot).

Mycke' addition blir det...

Miip Miip skrev:
Hejsan. Fick en ide nör jag satt och kollade igenom annonser, nu när dollarn är så jädra låg så borde man kunna göra ett klipp på att plocka hem bågen från staterna eller liknande. Undrar om det finns någon som har erfarenhet av detta.

hälsningar: Zeb :tomten

((USA-priset+ frakt) x 1.03 (tull)) x 1.25 (moms) + reg i SE = slutpris...

Räkna på du..skillnaden mellan priset "lokalt USA" och slutpriset "utanför din dörr körklar" är nog ansenlig..:cool:

jag tror heller inet att det är en god i idé att sätta värdet extremt lågt, ifall den nu blir mos eller försvinner får man knappast ut mer än det värdet på en försäkring.

Jag fick ett tips om att racehojar lämpar sig bra för att ta hem från USA, men att det är mycket mer krångel med hojjar som ska köras på gatan, dvs registreras. Jag kan inte så mycket om den biten med som jag förstod det har det att göra med typgodkännanden och liknande saker. Och från USA ska man behöva göra någon slags grundläggande besiktning som annars sköts av generalagenten...nån som vet hur det där funkar?

ZoulFly skrev:
Jag fick ett tips om att racehojar lämpar sig bra för att ta hem från USA, men att det är mycket mer krångel med hojjar som ska köras på gatan, dvs registreras. Jag kan inte så mycket om den biten med som jag förstod det har det att göra med typgodkännanden och liknande saker. Och från USA ska man behöva göra någon slags grundläggande besiktning som annars sköts av generalagenten...nån som vet hur det där funkar?

Snabb kalkyl ger att en hoj för USD 10 000 ( 1USD =7.50) med frakt/arvoden, tull 6%, moms 25% kostar totalt SEK 104 900 på svensk mark..
Till detta kommer registreringsavgift som troligen är betydligt högre än vid import från EU. (2-3K)

ZoulFly skrev:

Nja, nog verkar det enklare men det är fortfarande dyrt o krångligt.
Jag kollade en del TZ250:or i somras, de är ganska billiga i USA.
Min slutsats är att det finns skäl till att så få hojar importeras därifrån!

((pris+frakt till hamn+sjöfrakt)*1,06*1,25) = dyrt
Dessutom tror jag att det är svårt att köpa racer osedd.

Finns ju utbud i europa, mycket enklare!

/ Racerpelle

Jag tackar för alla hjälpsamma svar, det får bli europeiskt köp för denna gången men vem vet, kanske det blir en 748r-racer från staterna när det blir sommarfint.. Alltid kul med krash-kåper :brinnerup

Ska du ha hojjen att rejsa med så ta hem i delar, så slipper du både moms och tull. Jag har precis fått hem bakram, framgafflar och har inte betalat 1 kr i moms eller tull.

Mvh//ZS

Racerpelle skrev:
Nja, nog verkar det enklare men det är fortfarande dyrt o krångligt.
Jag kollade en del TZ250:or i somras, de är ganska billiga i USA.
Min slutsats är att det finns skäl till att så få hojar importeras därifrån!

((pris+frakt till hamn+sjöfrakt)*1,06*1,25) = dyrt
Dessutom tror jag att det är svårt att köpa racer osedd.

Finns ju utbud i europa, mycket enklare!

/ Racerpelle

Zilversurfer skrev:
Ska du ha hojjen att rejsa med så ta hem i delar, så slipper du både moms och tull. Jag har precis fått hem bakram, framgafflar och har inte betalat 1 kr i moms eller tull.

Mvh//ZS

hur går en sådan deal till? känner du en kille som skickar grejerna i så fall?
Hur mycket kommer det att kosta dig till slut? Vad är det du tar hem?

Mv. Oskar

Men hur blir det med momsen om någon man känner, som bor i USA, köper en ny hoj och kör den 600 mil för att sedan sälja den till mig?

hornet oskar skrev:

Mv. Oskar

Du va inte dum du inte, hojen i fråga är en ducce 748R. Så det är väl bara att separera själen från ramen och dra av sulorna så blir det helt plötsligt en hög med reservdelar... HIHI :tummenupp

Köper beg delar från Ebay.com ber säljaren skriva "warranty parts" på försändelsen.

Mvh//ZS GOD JUL :tomten

hornet oskar skrev:

Mv. Oskar

Miip Miip, frakten som blir om du försöker skicka hojen i delar blir enorm och du måste göra det över loppet av flera veckor för att det inte ska bli för misstänksamt.

Beställer du hojen och du skickar den på normalt sätt, på båt, så tar det iaf nästan 3 månader innan du sitter på den. Så beställ inte i sommar för då har du den inte innan det är dags att ställa av.

De här med 600mil på mätaren stämmer väl ändå inte om man tar in från USA. För de fick jag ingen info om. Jag blev tullad och momsad upp i arselet.

hm... det är väll svårt att plocka in hojen utan att någon "märker" något kan jag tänka det skulle väll vara om man la den i en kontainer med massa annan skit men då har du ju knappast några papper med på den!

eller finns det kryphål? om man skulle känna någon som jobbar på ett fartyg kanske?

Zilversurfer skrev:
Köper beg delar från Ebay.com ber säljaren skriva "warranty parts" på försändelsen.

Mvh//ZS GOD JUL :tomten

hur mycket sparar du på detta sättet?
Köper du en komplett mc ? hur blir det med ram och så vidare?

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph