Importera 125or från tyskland

zerqan

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2005
Ort
örebro
Hoj
stalker
Hejsan. Jag har kollat med folk och de visar sig att många importerar sina 125or från tysklan.. Nån som har en bra hemsida man kan köpa ifrån? MVH zerqan
 
zerqan skrev:
Hejsan. Jag har kollat med folk och de visar sig att många importerar sina 125or från tysklan.. Nån som har en bra hemsida man kan köpa ifrån? MVH zerqan
Köpa 125a från Tyskland är inte alltid lyckligt trots de låga priserna... et är väldigt ofta att dom är slutkörda på authobahn (?stavning?) Men hittar man ett fint ex så är det säkert kanon! Glöm inte vad du ska kolla efter bara och lås inte på första bästa... ;)
 
Miss_Orchidee skrev:
Köpa 125a från Tyskland är inte alltid lyckligt trots de låga priserna... et är väldigt ofta att dom är slutkörda på authobahn (?stavning?) Men hittar man ett fint ex så är det säkert kanon! Glöm inte vad du ska kolla efter bara och lås inte på första bästa... ;)

Lyssna på tjejen =), Det är lite över att importera numera. Nästan samma priser och det kostar ett regga in/transport osv också.

För några år sen så var det därimot riktigt smidigt.
 
Bara skitsnack det där med att de är slutkörda. Tror ni inte folk dödar sina 125:or här i Sverige? Finns ju motorvägar överallt... och en 125:a kräver knappast en motorväg för att bli rastad.

Mina egna tankar.
 
H4 skrev:
Bara skitsnack det där med att de är slutkörda. Tror ni inte folk dödar sina 125:or här i Sverige? Finns ju motorvägar överallt... och en 125:a kräver knappast en motorväg för att bli rastad.

Mina egna tankar.

Du ska veta att duktigt många 125or där nere ifrån är dåligt skötta men kan ha ett bra yttre, att rasta en 125a kan du göra på vilken väg som helst men alla där nere verkar inte vara så glada för att ta bra hand om sina motorcyklar. Såg en del när jag var i Tyskland och många av dom skulle jag inte ge halva priset för mot vad som begärs. Men självfallet finns det ju bra bågar där nere också, det är ju bara att leta runt, till slut hittar man ju en bra. Men det lönar sig liksom inte alls som det gjorde för några år sen att importera, Priserna ligger oftast bara precis under dom i Sverige och det som skiljer kan du räkna ihopa allt att ta sig dit och hem med bågen så har du helt plötsligt inte känat så mycket på det längre.
 
H4 skrev:
Bara skitsnack det där med att de är slutkörda. Tror ni inte folk dödar sina 125:or här i Sverige? Finns ju motorvägar överallt... och en 125:a kräver knappast en motorväg för att bli rastad.

Mina egna tankar.
Ja jag hittade på det för ja ville att hans kulle köpa en svensk... :3freak

Har du nånsin varit i tyskland? Vet du hur fort det går på authobahn?
Självklart körs hojar slut även i sverige, det sa ja inget om. men det är betydligt fler som är det i tyskland och just med tanke på regestrering/import kostnaderna så är det i somliga fall inte värt det för man kan hitta en bättre hoj i sverige för samma pengar.

Just att man får köra såppas fort på authobahn gör att 125orna ligger under otroligt stor press, jag vet själv hur jag körde min, och jag tror INTE att tyskarna utan hatighetsbegränsningar är lungnare med sina.

Bara för att du hittat en bra hoj så betyder det inte att alla är lika välskötta. en 125a är en "slit och släng" vara som bara används under en kort period oftast.
 
Inget illa menat, vill inte påpeka att ni har fel men det är vad jag själv tycker. Har själv åkt till tyskland flera gånger för att köpa hoj och jag är där minst 2 gånger / år.

Jovvist, hastighetsbegränsningarna ger tyskarna lite mer frihet och de kör säkert lite snabbare men det är ändå fortfarande ett dåligt argument mot att inte handla hoj i Tyskland om priset är jävligt bra och hojen går bra. Sen hur vet man att det verkligen är så? Man kan inte säga att alla kör så, vem njuter av att köra på motorvägen i 160 km/h non-stop? Det är kanske något man gör en kort stund och slår av, det beror på vilka personer som kör.

Jag menar, det finns flera st Aprilia RS 125 som kostar runt 12-13.000, flera stycken. Isåfall åker man ner och stannar ett par dagar, testar och ser hur de är. Även om den är i lite sämre skick än en svensk Aprilia för 27.000 kr så blir det inte så dyrt ändå efter att ha fixat den lite. Jag är rätt säker på att tyskarna behandlar hojen ännu bättre än svenskarna, titta bara på bilarna även om de körs lite hårdare enligt era "teorier".

Sen vet man ju aldrig hur det är där i Tyskland, vi bor i Sverige och så "gissar" vi på att folk dödar sina 125:or på autobahn. Det är lite långsökt om ni frågar mig.

Menar inget illa med det ovan, det är mina egna tankar och jag försöker inte säga att ni har fel :tummenupp Försöker bara dela med mig mina egna erfarenheter och tankar så att grabben får sig en hoj.
 
Last edited:
H4... De står på hemsidan att alla mc's går i 80km/h gör dom de eller e de någe annat skit ! :P Iaf vad är väntetiden / frakten :P:P MVH zerqan
 
zerqan skrev:
H4... De står på hemsidan att alla mc's går i 80km/h gör dom de eller e de någe annat skit ! :P Iaf vad är väntetiden / frakten :P:P MVH zerqan

Frakt? Du åker ner och hämtar den eftersom hojarna säljs av privatpersoner.
 
H4 skrev:
Inget illa menat, vill inte påpeka att ni har fel men det är vad jag själv tycker. Har själv åkt till tyskland flera gånger för att köpa hoj och jag är där minst 2 gånger / år.

Jovvist, hastighetsbegränsningarna ger tyskarna lite mer frihet och de kör säkert lite snabbare men det är ändå fortfarande ett dåligt argument mot att inte handla hoj i Tyskland om priset är jävligt bra och hojen går bra. Sen hur vet man att det verkligen är så? Man kan inte säga att alla kör så, vem njuter av att köra på motorvägen i 160 km/h non-stop? Det är kanske något man gör en kort stund och slår av, det beror på vilka personer som kör.

Jag menar, det finns flera st Aprilia RS 125 som kostar runt 12-13.000, flera stycken. Isåfall åker man ner och stannar ett par dagar, testar och ser hur de är. Även om den är i lite sämre skick än en svensk Aprilia för 27.000 kr så blir det inte så dyrt ändå efter att ha fixat den lite. Jag är rätt säker på att tyskarna behandlar hojen ännu bättre än svenskarna, titta bara på bilarna även om de körs lite hårdare enligt era "teorier".

Sen vet man ju aldrig hur det är där i Tyskland, vi bor i Sverige och så "gissar" vi på att folk dödar sina 125:or på autobahn. Det är lite långsökt om ni frågar mig.

Menar inget illa med det ovan, det är mina egna tankar och jag försöker inte säga att ni har fel :tummenupp Försöker bara dela med mig mina egna erfarenheter och tankar så att grabben får sig en hoj.

Det går nog inte mestadels ut på att "nån tycker det är kul" att ligga och pressa på Authobahn som du uttrycker det. det är nog snarare en fråga att komma fortast möjligt från punkt 1 till punkt 2. Jag själv har pressat min hoj såpass hårt att jag vet hur det går till. :(

Jag säger inte heller att han inte under några omständigheter ska åka ner, men jag tycker han ska akta sig och vara uppmärksam för det är j*ävligt trist att komma hem med en hoj som går 100 mil och sen rasar :död

Jag tror inte det är någon större skillnad på hur tyskar och svenskar sköter sina hojar över lag. Alla som är måna om sin hoj är rädd om den och sköter den på bästa sätt givetvis. MEN återigen så är en 125a första steget, och man går vidare och i slutet så bryr man sig inte så mycket om alltig som man gjorde när man precis köpt den.

Folk gissar knappast på att det går till så, det finns nog ganska många som kan vittna om hur det går till om det är vad vi är ute efter, men det är väl inte hela värden?

om du nu hittar en hoj för mellan 12-15 000 i tyskland, boende där i 2 dagar för 2 pers för du åker ju knappast ensam (om jag inte missminner mig har du inte b-Kort va? ) + kost och resan dit. Det kostar knappast gratis. och sen ska du ta in hojen i sverige.. ja du vet ju hur det går till själv då du vart där :tomten

Det vi borde göra är att ge honom lite tips vad man ska kolla efter, ex, drivpaket, missljud, ramen osv. för oavsett om han åker till tyskland eller stannar i sverige så är det de uppgifterna som han kommer ha användning för.

jag tror tillochmed jag har en liten lista nånstans... :va ska kika efter den så kan ja lägga in den här sedan :)
 
H4 skrev:
Frakt? Du åker ner och hämtar den eftersom hojarna säljs av privatpersoner.
Dom kan ju buda hem den, men det kostar FETT med pengar + att då måste du antagligen sätta in hela eller en stor del av summan på säljarens konto som handpenning. och det skulle jag inte våga göra med mina surt förvärvade pengar
 
Kort och gott, det är nog bättre att köpa hoj i Sverige... men du kan hitta riktiga fynd i Tyskland.
 
H4.. Orka åka ända ner te Tyskland :E känns lite onödigt.. Men vad gick din orginal ???
 
Det är ffs tyskar .. Ofta man kan prata tyska med dom.. Lite överdrivet.. + dom går i fjuttiga 80km/h !! :S
 
zerqan skrev:
Men kolla på hemsidan då.. Mupp troru jag sitter o hittar på eller?
Ja det tror jag, för jag lovar dig att ska du hitta ne 125a som bara gör 80 där så lärd u få leta noga.

Jag har vart inne på mobile.de X-antal ggr så jag vet.. tack
 
zerqan skrev:
H4.. Orka åka ända ner te Tyskland :E känns lite onödigt.. Men vad gick din orginal ???

Finns många strypta som går i 80 km/h. Min är ostrypt ur butiken.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top