Importbilar ?

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Sitter och kollar runt lite på bilar, måste troligen köpa mig en till sommaren då jag ska sommarjobba i en annan ort :huvet

Det verkar som att nästan alla importbilar har rullat kortare än sina bröder av samma årsmodell här i Sverige, lite konstigt ?

Är det så att vi i Sverige kör mycket mer bil än i andra länder ?

Last edited:
burner skrev:
Sitter och kollar runt lite på bilar, måste troligen köpa mig en till sommaren då jag ska sommarjobba i en annan ort :huvet

Det verkar som att nästan alla importbilar har rullat kortare än sina bröder av samma årsmodell här i Sverige, lite konstigt ?

Är det så att vi i Sverige kör mycket mer bil än i andra länder ?

Nej, de (ze djörmanz i första hand gissar jag) kör lika mycket bil som alla andra. om inte mer..

Kolla så att importbilarna inte är tillbakaskruvade (mil-mätaren asso..). Inte helt ovanligt.

Ett trick du kan testa om du sitter i bilen (gäller enbart BMW) är att hålla inne nollställningsknappen till trippmätaren när du slår på tändningen till första steget. Då visas vid vilka miltal som servicen gjordes i den digitala panel (mil-mätaren). Detta är dock inte bulletproof. Man kan tricksa med datorn också.

Avstånden är iofs mindre därnere. Precis som att en bil i Malmö, Gbg eller Sthlm ofta har mindre mil än en bil i Norrlands inland eller Värmland.

ft skrev:
Avstånden är iofs mindre därnere. Precis som att en bil i Malmö, Gbg eller Sthlm ofta har mindre mil än en bil i Norrlands inland eller Värmland.

Ett avstånd är väl konstant,10mil är 10mil oavsett om det är i norrland eller skåne :7peta

Köp ingen holk som är importerad från Italien bara om du letar efter en lite roligare bil med mycket motor. Dom har ju tydligen nån gräns på 2.0l där men dom brukar vara billiga iof. Jag var själv nära att gå på den minan...

Tyska bilar körs normalt ca 1000 mil mer per år än svenska. De är lätta att fiffla med iom den höga byggkvaliteten, det är svårt att se hur långt den har gått bara genom att titta på den. Ska man tolka annonser så har alla importerade BMW/Audi av 95 års modell gått 15000 mil, undrar vilken stad alla de bilarna kommer från.......

Har gjort några vändor ner med en bilrigg. Hämtat bilar för småhandlare
i gbg området och det jag såg gjorde mig mörk rädd. Aldrig att jag köper
en tysk utan historia, det var krockat, fifflat, fusk fixat m.m.

En gång fick jag vänta för handlaren jag hämtade hos, hadde inte hunnit backa mätaren på den som jag skulle ha med mig.

Men som han sa beställaren visste så det är inget brott :fatta!

Man kan undra om han i sin tur upplyser om vad han säljer :hihi

En annan orsak till att många importerade bilar har lägre kilometertal är ju att folk brukar söka upp de som inte körts så långt..

Men se för allt i världen till att det finns ordentlig historia på bilen du skaffar. Som nämnts tidigare så är fusk vardag, speciellt med bilar som säljs på export.

Handla av en stor bilhandlare är att föredra, eller om man kan språket så med privatpersoner. Finns faktiskt ärliga såna också.. :)

putteputs skrev:
Aldrig att jag köper en tysk utan historia, det var krockat, fifflat, fusk fixat m.m.

Brukar du köpa en svensk bil utan historia?
Man ska kolla upp allt lika noga oavsett var bilen kommer ifrån. Fifflas massor med svenska bilar också. Säkert vanligare med importare samt att det får så mycket mer uppmärksamhet för det tjänar bilbranchen i Sverige på

En vanlig förutfattad mening utan något som helst belägg.

ft skrev:

streetfighter1 skrev:
En vanlig förutfattad mening utan något som helst belägg.
Å andra sidan så är vägarna bättre. Att pendla mellan Hamburg -> Hannover är inte konstigt (=15 mil enkel resa, 30 mil/dag). Det går fortare än att åka tullenbana 2 mil i sthlm.

Å tredje sidan så köper jag hellre en bil som har gått 20 000 mil i södra tyskland än en som har gått 12000 mil i stockholm om tyskbilen har gått motorväg mestadels och är bra ompysslad, inte körd på saltade vägar etc. etc.

Milen spelar eg. inte så stor roll nuförtiden eftersom oftast resten av bilen blir skrot innan motorn...

Skulle de bilar som är sålda i utlandet vara lättare att "fixa" med än en svensk ? Vart tar alla svenska taxibilar vägen ? Kolla i serviceboken vart den är servad och ring till dom och fråga om allt stämmer ! vissa bilmärken kan man väll även kolla här i sverige saker som tidigare ägare, vart i landet den rullar, service mm sammt kolla hur långt den gått via "styrboxen"

I vårt "ärliga" land finns firmor som nedanstående, som gör pengar på att blåsa folk. Helt lagligt dessutom. Slutsats: Ytterst liten skillnad på privatimport eller svensksåld, kolla skicket!!!

www.matarservice.com

Straffen för att fiffla med mätarställning är betydligt strängare i Tyskland än i Sverige.
De bilar som tas in därifrån är mycket ofta tillbaka skruvade i Sverige av en mellanhand.

Mina senste bilar är direktimport från Tyskland (grabben tog in) och jag är kanon nöjd. Får mer bil för de få pengar jag har råd att lägga ut. Dock räknar jag inte med att göra någon stor förtjänst vid försäljning.

Last edited:
IsaE skrev:
Straffen för att fiffla med mätarställning är betydligt strängare i Tyskland än i Sverige.

Det är väl lagligt att "skruva" i Tyskland så länge man dokumenterar det? :confused:

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025