Importbilar är värdelöst!

Vi letar BMW 118d just nu, och det finns en importbil vi var intresserade av men backade pga oseriös känsla av säljaren. Nu kanske vi kan få ned den i pris, och frågan är vad expertpanelen säger om import.

-08, är det verkligen så farligt då med helfordonsgodkännanden osv?
-08, om man luskar fram att bilmärkeskoden är identisk, är det lugnt då?

Vad finns det annars som kan strula? Och hur mkt tappar man på att det är en import när man ska sälja den igen om 3 år?

Med en Euro på 9:70 så blir det nog en bra affär, men priserna skiljer inte like mycket nu som för några år sedan - rent allmänt alltså.

Många struntar blank i om bilen är importerad eller ej nu för tiden, bara den har servicehistorik.

jag har för mej att rostskyddet är annorlunda om bilen är svensksåld eller t.ex tysksåld.
bra mycket med "klet och smet" på bilar som säljs nya i sverige.
ibland är det dessutom lite si och så med t.ex stolsvärme och autohalvljus på importbilar.

Med en Euro på 9:70 så blir det nog en bra affär, men priserna skiljer inte like mycket nu som för några år sedan - rent allmänt alltså.

Många struntar blank i om bilen är importerad eller ej nu för tiden, bara den har servicehistorik.

Den är redan intagen, men aldrig påställd i sverige. Grejen är att gubben som säljer den hävdade när jag frågade att han pendalt till jobbet med den, men den har aldrig varit påställd i sverige?? Han hävdar också att han beställde den som "svenskbil", men han köpte av BMW i tyskland där den gått som intern tjänstebil?? Hur kan han då ha beställt någonting?

Lite sånt som verkar jäkligt lurt. Men den har bara gått 3300 mil, och är nyservad på BMW i sverige.

jag har för mej att rostskyddet är annorlunda om bilen är svensksåld eller t.ex tysksåld.
bra mycket med "klet och smet" på bilar som säljs nya i sverige.
ibland är det dessutom lite si och så med t.ex stolsvärme och autohalvljus på importbilar.

Det är ju sånt man lurar på.. :confused::gnissla

Last edited:
Hur i helvete kan man köpa en Åpel eller Fård? Frivilligt alltså?

Rent konkret? Enligt konsumentverkets pseudobilkalkyl kan vi ju se vad vi får för bilbudgeten

40 000:- i året

Ford Focus/Opel Astra Årsmodell 2003 10000mil
Toyota Avensis/Honda Accord Årsmodell 2001 13000mil
BMW 320i/Audi A4 1,8T/C180/S70 Årsmodell 1997 20000mil

Nu menar jag då att skicket, brukshistorien och ägarna på begagnade bilar många gånger är viktigare än märke och modell på alla dessa identiska EU-kontainrar.

Men! I.o.m. att det säljs färre nya A4:or i det här landet än etanolfikusar så blir det ju svårare att hitta en väl omskött A4 än en Fårrd på lokala bilfirman i Kramfors. Lägg därtill till att A4:n ska ha hunnit avverka 10000mil mera än Forden (samt x antal år och x antal ägare) innan prisskillnaden blir såpass marginell att det går att "räkna" hem. Så, för många blir det helt enkelt så mycket svårare att hitta den där pärlan från Audi i havet av hyfsade Oplar och Fårdar på våra gårdar. :mad:

Den är redan intagen, men aldrig påställd i sverige. Grejen är att gubben som säljer den hävdade när jag frågade att han pendalt till jobbet med den, men den har aldrig varit påställd i sverige?? Han hävdar också att han beställde den som "svenskbil", men han köpte av BMW i tyskland där den gått som intern tjänstebil?? Hur kan han då ha beställt någonting?

Nej tack hade jag sagt då, ljuger han om en sak kan du inte lita på något..

Ta hem en bil själv, det är superenkelt..

Jag skulle gissa att 90% av allt fusk sker vid importförfarandet, nere i Tyskland så är risken oerhört mycket mindre att bli blåst än om du köper av någon som precis tagit hem en bil till Sverige.

Opel = Gevalia Bil...alltid nyrostat...

Har själv haft en beggad Mazda från tyskland och jag måste säga att så lite rost har jag aldrig haft på någon bil. Beror förmodligen på att det inte används något vägsalt i Tyskland...men men...

Yeah right.. :tummenupp Sen när har de slutat salta i tyskland? Saltar fasen nästan mer än oss..

Däremot så sandar de kanske inte lika mycket - de blästrar inte bilarna..

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park