Import

UK hojarna kan ha en tendens att ha tagit mycket stryk av saltig luft(nära havet) , lätt att de har rostat m.m, det gäller att hitta rätt ex!, det finns guld klimpar men man kan också gå på nötter.

Finns ett enormt urval av hojar i England... Känner en del folk som köpt sina hojar där och har hittills inte sett en enda rostfläck ;) Mina två senaste är Englandimport
Kan rekomendera Andy på banhoj.com

Ska du ha en fin, kolla på den själv eller någon god kontakt på plats.

Se till att alla siffror i det engelska regbeviset (V5c) är rätt mot vad du köper!!
Motornummer och ramnummer! Det har hänt mer än en gång att brittiska transportstyrelsen (DVLA) fubbat till siffror och blandat S med 5, O med 0, I med 1 osv osv.. Stämmer det inte står du med byxorna nere när du ska regga i Sverige.

Kvitto ska du skriva så tydligt det går med alla nummer och mätarställningar för enkel hantering mot transportstyrelsen hemma.

Byt lampa och instrument där sådant behövs.

Att handla av privatperson är inte svårare än av firma. Men gör helst en koll mot deras bilregister att det inte varit smällt och eller stulet. HPI-Check.
Oavsett firma eller privat.

Sen är det som att kolla på hoj hemma, jämför papper med allmänskick och historik. Verkar miltal ok? Saker bytta som vanligen byts vid vurpa? osv osv..

Och ja, det är inte helt ovanligt med korrosion på obehandlade metallytor.

Har importerat bil från England och det var i alla fall väldigt lätt. Inga exportskyltar eller jobbigt pappersarbete i England.
Du behöver regpappret (V5C heter det), ett kvitto och lyse anpassat för högertrafik för att kunna regbesikta i Sverige. Om hastighetsmätaren BARA visar miles är det bara att tejpa över den och sätta dit en GPS med hastighetsmätare vid regbesiktningen. Är det dubbel skala med både mph/kmh behöver man inte göra nåt.

I övrigt håller jag med Fettsnok!

Finns ett gäng trådar i ämnet.

Jag har plockat in 4 hojar från UK, funkat klockrent och samtliga är köpta privat via ebay. Det mesta är redan sagt men som FettSnok poängterade: se till att siffrorna i regbeviset matchar motor och chassinummer. Och glöm inte kvitto på köpet.

Väder och vind sliter hårdare på materialet än vad man ser på tex tyska hojar men oftast är det mest ytlig korrosion.

Utbudet är stort och det går fortfarande att göra riktigt bra affärer även om priserna inte ger riktigt samma lyckorus längre. Letar fn banhoj och jag tycker det mesta kostar lika mkt som hemma. Ebay.co.uk och Biketrader är bra ställen att starta på, den senare är även mkt handlare.

Ta med i kalkylen att du måste byta strålkastare för högertrafik. Hastighetsmätaren har oftast dubbla skalor mph och kmh, öven på äldre hojar, vilket bilprovningen godkänner.

99% av alla hojar har larm men långt ifrån alla är installerade by the book. Mitt var ett helvete att få bort på SP2an (för bort ska det tycker jag, larm är ett jävla otyg på mc).

Undertails med integrerade blinkers är också vanligt men de allra flesta har mindre än 18 cm mellanrum och det tar inte Bilprovningen.

Lycka till:tummenupp

Last edited:
Vad betyder "52 reg" "53 reg" "61 reg" ???
Likadant vad betyder £ 2000 ONO.
detta alltså sånt som står i mc annonser i AUTORADER

Inga problem men köp 2 el 3, alltså så många du får in i skåpet. Dock får du bara regga en som enskilt bruk. Dom andra får du ta som annat bruk men på en modern hoj är det ingen skillnad vid regbesiktningen.

ingen som vet vad det betyder reg 52 reg 53 och liknande ??
cat d o så verkar vara ngt med försäkrings skador lr så

52, 53 etc är registrerings ålder på fordonet. Alltså 52=andra halvan av 2002, 53=andra halvan av 2003 (första halvan:02, 03 etc). cat A, B, C, D är försäkrings skadade fordon, vet ej vilken som är mest-minst skadad.

52, 53 etc är registrerings ålder på fordonet. Alltså 52=andra halvan av 2002, 53=andra halvan av 2003 (första halvan:02, 03 etc). cat A, B, C, D är försäkrings skadade fordon, vet ej vilken som är mest-minst skadad.

CatA: Fordonet skall skrotas, får aldrig vistas på vägen igen. Delarna är av ringa värde, metallskrot. Exempelvis ett totalt utbränt fordon.

CatB: Ramen skall skrotas, fordonet får aldrig vistas på vägen igen. Typexempel; Ramskada. Kan säljas i delar och kvarvarande metall som skrot

CatC: Fordonet har betydade skador och försäkringsbolag har beslutat att inte laga. Kan repareras för vägbruk igen, men skall besiktigas av oberoende organ. (Gäller i UK, här i Svedala kan den reggas...)

CatD: Fordonet skadat, bedöms för dyr att reparera. Fritt att använda. (typexempel, kosmetiska skador. )

CatF: Brandskadat fordon, försäkringsbolag har valt att inte reparera.

Många Cat C borde kunnat vara en Cat D, men det kan vara ett krokigt kåpstag eller en knäckt fotpinne som gör att det klassas som en C istället för D.

A och B är inget att satsa på alls. Såvida det inte är delar man behöver.

Intressant att veta är att ett fordon som märkts med en Categori är det för alltid och är på så vis värd betydligt mindre på begagnatmarknaden.
Här i Sverige kan en hoj bli tappad, lagad av försäkringsbolag och sen finns inte den skadan längre. Cat D skall av den anledningen vara ungefär 20% billigare.

Last edited:
Måste också rekommendera Andy på Banhoj.com. De hämtade min s1000RR i England, hade den hemma i garaget i Jönköping drygt en vecka efter att jag betalat handlaren. Grym service och väldigt bra bemötande!

Måste också rekommendera Andy på Banhoj.com. De hämtade min s1000RR i England, hade den hemma i garaget i Jönköping drygt en vecka efter att jag betalat handlaren. Grym service och väldigt bra bemötande!

Many thanks Joel for the kind words and glad you are happy with the service :)

Your bike has now joined the collection on my banhoj.com facebook page

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...