Import?

Krisoffer

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2007
Ort
Halmstaden
Hoj
Triumph Daytona -07
Har hittat ett lovande objekt som jag har haft lite funderingar om.
Dock så är det Import, vad finns det för nackdelar och vad ska man tänka på?
Någon som har lite tips och råd så skulle det vara bra.
 

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
zx10r
Är priset rätt och du har varit och tittat känt sett provat osv på hojen och är nöjd med den KÖP.
Alla hojjar som är mer än 2 år kvittar det om det är import mer eller mindre (med tanke på garantin).
Dock måste du tänka på om den är reggad eller ej är den inte reggad och du får sköta registreringsbesiktningen så får du stå för kostnaden som liger strax under 2000kr beroende på årsmodell. Det är bara att få ett köpebevis samt dom utländska reg. papperna. EU räknas nuförtiden som "ett land" så har den varit reggad inom EU så bara byter dom in dom utlänska reg.bevisen till svenska.
Annars TITTA på mc-n se om den är i bra skick, det är det som räknas i slutändan.
Var inte så skeptiskt det är dom inte i utlandet om du säljer en svensk hoj där.
Mvh /Stefan
:tummenupp
 

Nicc

Vill ha sommar året runt!!
Gick med
3 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki Vulcan S
många hojjar e ju tillomed finare från europa än från sverige tack vare större utbud = större chans att hitta en fin!!
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Gissar att objektet, som så många andra, kommer från Tyskland... men om hojen rullat i England och inte är regbesiktigad än så kan du behöva byta hastighetsmätare och strålkastarglas. Mätaren till en som är tydligare graderad i km/h och strålkastarglaset för att få den assymetriska halvljusbilden på rätt sida vägen.

I övrigt säger jag som så många andra - det är precis lika lätt att göra ett dåligt köp av en svensksåld hoj som av en importhoj, så var inte rädd för att köpa en import.

(I vårt hushåll rullar en ursprungligen tysksåld och en engelsksåld hoj, samt en tysksåld volvo. Samtliga var mycket bra köp, bilen o ena hojen en bra bit finare och mer välvårdade än de svensksålda objekt vi hittade.
 
Last edited:

Krisoffer

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2007
Ort
Halmstaden
Hoj
Triumph Daytona -07
Jahop då var man och kollade på den för någon timme sedan.
Reg besiktigad och allt var den, men lite väl billig tyckte jag väl den var.
Rost på bultar, stora stenskott på framkåpan och grenröret var det rostigaste jag någonsin sett. Bucklor i dämparen..
Ja jag kan rabbla många saker mer....
Sån tur var så bodde jag bara 10min därifrån :rolleyes:
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Gissar att objektet, som så många andra, kommer från Tyskland... men om hojen rullat i England och inte är regbesiktigad än så kan du behöva byta hastighetsmätare och strålkastarglas. Mätaren till en som är tydligare graderad i km/h och strålkastarglaset för att få den assymetriska halvljusbilden på rätt sida vägen.

99% av alla hojar har mätare med både km/h och mph så det brukar inte vara något bekymmer. Strålkastarna är oftare att man får byta och beroende på modell kan det vara en skitsak medan man på vissa måste byta ur hela insatsen (vilket kan kosta en del)
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Visst, men av egen erfarenhet vet jag att SBP kan ha synpunkter på hur framträdande och tydlig km/h-graderingen är eller inte är jämfört med mph-graderingen.

OK. Har tagit in 2 engelska hojar (äldre gsxr 1100) där km/h-skalan är avsevärt mindre än mph...inga problem. :tummenupp
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Du har bättre SBP-karma! :D

:D Knappast...det bevisar väl snarare att SBP är lite godtyckliga, att det är dagsformen som avgör. Har du verkligen åkt på att byta mätare för att skalan var för liten??
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top