Import?

Zebba

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2006
Hoj
CBR 900 Crf 250 450
Jag undrar lite om importerade hojar.
Jag personligen har bara hört negativt om import hojar.
Men finns det en marknad på hojar som är import hojar?
Vad ska man tänka på om man ska köpa en?
Skriv gärna va ni vet å tycker.:tummenupp

Det finns väl eg. 2 huvudspår. Det ena är helt vanliga hojar som privatpersoner importerar något lite billigare från tyskland, inget att fundera över, bara köp. Det andra spåret är företag som lever på att importera och sälja med god förtjänst. Med dom finns det en liten risk att du betalar lite för mycket, så pruta och köp.
Det enda du ska vara rejält orolig över när du köper import eller paralell-import (typ BIKESTOP) är andrahandspriset du får om du byter in hojen på en från hojfirma. Jag var ute för det med frugans BIKESTOP-köpta DUKE II -02, LELLES bjöd (pga. import som dom sa) mellanpris 36KSEK (hojen jag tänkte köpa kostade 77KSEK) jag fick 43KSEK när jag sålde på Blocket.
Jag tycker i allafall att det kvittar om det är import eller svensksålt, jag betalar inte extra för svensksålt!

import

Jag satt och impulsbjöd på e-bay i vintras på en ZX10R-05, skulle igentligen vara utan hoj nåt år men det gick bra 3veckor på vintern.
Hämtade den från Frankfurt hos en privat person för mindre pengar än vad jag fick för R1-03,an.

Det blev faktiskt ett problem vid registreringen, pga att den var en "Zusammenbau mit neu und gebrauchte taile" det var alltså en demonterings firma som plockat ihop hojjen och regat in den igen sedan gått ett år av han jag köpte av.
Problemet var att bilprovningen inte kunde veta om allt var orginal. Eftersom det ju inte är Kawasaki som har byggt den här hojjen utan Grosswagen som står som tillverkare.
Jag fick avslag som tur var var det ju mitt i vintern, de sa att man kunde göra på två sätt antingen fixa CoC dokument eller regga in som amatörbygt fordon.
Mycket krångligt.
Men efter en extra koll på vägverkets hemsida så överklagade jag beslutet för att där står det ju att "ett fordon som är registrerat i eu land anses uppfylla kraven även för svensk bilprovning. Det gick igenom men endast tack vare att det stog i farzeug briefet "uppbyggd enligt EG norm blabla" så efter ca två månader så kom skyltarna.
Hojjen är kanon på alla vis ramen är ju bytt.
jag har ju inte försökt att sälja den än så man vet ju inte.
Jag kan inte förstå hur folk kan betala mer än halva nypriset för tex. en 8år gammal zx9r
när det gäller bilar så halveras de på två år o då är det inte ens värsting grejjer som sport hojjar faktiskt är.

Men kolla att det inte står något om zusammenbau i farzeug briefet så blir det enklare.

Vad kostade det i övriga kostnader att importera från Tyskland??

Frakt, registrering, tull, moms, etc?

Funderar själv på en SR 500 av nyare modell men Yamaha Sverige slutade ta in den för 10 - 12 år sedan. Har sett att de finns som 03'or i Tyskland :)
Kan man få en 03a för samma pris som en 83a så...

:hej

Det enda du behöver tänka på är att hojen ska vara minst 6 månader gammal ifrån första registrering eller ha gått 600 mil för att klassas som begagnad. Annars är det bara att tulla..:-).

Sen ser du till att få med dig fahrzeugbriefet annars är det OMÖJLIGT att regga den i Sverige...

Frakt o sånt är ju upp till dig... Hämtar du hojen på släp behöver den inte försäkras. Kör du hem hojen behöver du skyltar som kostar olika beroende på hur länge de ska gälla , om du passerar Danmark eller åker direkt med färjan till Sverige. I skyltarna ingår trafikförsäkring...

Regbes i Sverige kostar strax under 2000:-

Folkezx9r skrev:
2361152 Det enda du behöver tänka på är att hojen ska vara minst 6 månader gammal ifrån första registrering eller ha gått 600 mil för att klassas som begagnad. Annars är det bara att tulla..:-).

Sen ser du till att få med dig fahrzeugbriefet annars är det OMÖJLIGT att regga den i Sverige...

Frakt o sånt är ju upp till dig... Hämtar du hojen på släp behöver den inte försäkras. Kör du hem hojen behöver du skyltar som kostar olika beroende på hur länge de ska gälla , om du passerar Danmark eller åker direkt med färjan till Sverige. I skyltarna ingår trafikförsäkring...

Regbes i Sverige kostar strax under 2000:-

:tummenupp:
Tackar :)

Folkezx9r skrev:
2361152 Det enda du behöver tänka på är att hojen ska vara minst 6 månader gammal ifrån första registrering eller ha gått 600 mil för att klassas som begagnad.

Nej, nej, nej - inte eller, det ska vara OCH...alltså:

hojen ska vara minst 6 månader gammal ifrån första registrering och ha
gått 600 mil för att klassas som begagnad. Om den är inreggad 1989 och har
t ex 520 mil på mätaren, så ska man momsa till staten då den i detta fall
klassas som ny. Sjukt, men så är det.

Läs mer:
http://www.skatteverket.se/skatter/punktskatter/fordon.4.18e1b10334ebe8bc80001159.html

Bläddra ner till stycket "Nytt eller begagnat".

Bra importguide, med det mesta man behöver veta om att importera en mc från tyskland, finns på Tobbe Lektells hemsida.

Klicka på Motorcyklar och sedan på privatimport, eller gå direkt till importsidan.

Han har även dokumenterat en hel del inköpsresor med både bilder och dagbok.

För övrigt en sida som varmt rekommenderas med en hel del kul att läsa för dom som gillar hojar, musik, jakt, whisky och livet i övrigt. Läs gärna berättelserna som finns på hojsidan, om vardagens små händelser som vi alla oftast råkar ut för, fast sedda med glimten i ögat.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti