Import och försäkring (2 veckors fördröjning)

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Sitter och klurar pa att ta med mig en motorcykel hem ifran Tyskland. (har gjort den en gang tidigare). Men da akte jag ned och köpte och och körde hem och reggade direkt.

Finns det nagon regel som säger att jag inte far ha den oförsäkrad/oreggad mellan tva länder eller liknande. Tänkte köpa den i tyskland, förvara den i tyskland under tva veckor innan den skall till svedala för registrering.

Last edited:
Den avregistreras inte i Tyskland förrän du registrerar den i Sverige, så det bör ju inte vara något problem. Frågan är om du vill ha den oförsäkrad, men det är ju upp till dig.

Tjöp, lämna, hämta, regga.

hade en hoj ståendes i ett drygt år mellan dess att jag köpt och reggat, inga problem, hämtade den ganska omgående iof men det vet ju varken staten eller försäkringsbolaget.

säljaren får ju anmäla att hojen gått till export i det landet den är såld ifrån.

Den avregistreras inte i Tyskland förrän du registrerar den i Sverige, så det bör ju inte vara något problem. Frågan är om du vill ha den oförsäkrad, men det är ju upp till dig.

Tjöp, lämna, hämta, regga.

Tack för svaret. Nej att ha den oförsäkrad känns ju inte sa bra men har ordnat sa jag kan ställa den hemma hos en polis i grannstaden och där borde den sta säkert. Skall och hämta den pa lördag om inget kranglar vid provkörningen :)

hade en hoj ståendes i ett drygt år mellan dess att jag köpt och reggat, inga problem, hämtade den ganska omgående iof men det vet ju varken staten eller försäkringsbolaget.

säljaren får ju anmäla att hojen gått till export i det landet den är såld ifrån.

Tack för svaret

Hur mycket bök var det att importera hoj? Går själv i samma tankar... Vad blir det för kostnader för en privatimport?

mvh
Micke

Hur mycket bök var det att importera hoj? Går själv i samma tankar... Vad blir det för kostnader för en privatimport?

mvh
Micke

Normalt.
Resa 2500kr
Reggning 700+1220kr

= 4420kr men da kan man ju se det som en resa och kanske göra andra saker samtidigt. Som att köpa öl?:dricka

Priserna skiljer inte mycket längre men utbudet är väll aningen bättre.

Information
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/Infoblad/Infoblad A4 privatimport2010.pdf

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP